‘Tekstilni brendovi vraćaju se u Europu kako bi imali veću kontrolu nad kvalitetom’

Autor: Josipa Ban , 03. listopad 2023. u 10:27
Ekaterina Stoyanova, Europsko udruženje za tekstilnu inudstriju (EURATEX)/PD

Ekaterina Stoyanova u Europskom udruženju za tekstilnu inudstriju (EURATEX) zadužena je za održivo poslovanje, a za Poslovni dnevnik objašnjava strategiju oporabe tekstila i put prema većoj konkurentnosti prema dalekim tržištima.

Europska tekstilna industrija lani je ostvarila 167 milijardi eura prometa, a zapošljava 1,3 milijuna ljudi, kaže u intervjuu za Poslovni dnevnik Ekaterina Stoyanova koja je u Europskom udruženju za tekstilnu industriju (EURATEX) zadužena za održivo poslovanje. Pa iako velika, ova se industrija suočava s mnoštvom izazova.

Proizvodnja je u Europi skupa, a sada stižu i novi zahtjevi vezani uz ekologiju i održivost. O tim zahtjevima i kriterijima koje će tvrtke iz tekstilne industrije morati zadovoljiti, prvenstveno vezano uz Direktivu o ekološkom dizajnu održivih proizvoda, Stoyanova će govoriti na konferenciji Hrvatske gospodarske komore “Vrijeme je za industriju” koja naglasak stavlja na novu industrijsku tranziciju.

Stoyanova otkriva i jesu li se veliki europski proizvođači odlučili, zbog problema u opskrbnim lancima, na premještenje proizvodnje iz zemalja na istoku s daleko jeftinijom radnom snagom.

Koliko je velika europska industrija tekstila i odjeće?
Prema procjenama EURATEX-a za 2022. godinu, s prometom od 167 milijardi eura, sektor tekstila i odjeće 27 država članica Europske unije čini 192 tisuće tvrtki koje zapošljavaju 1,3 milijuna ljudi.

Doduše, brojke koje navodim nešto se razlikuju od onih koje su navedene u našoj publikaciji za 2022. zbog promjene u metodologiji.

Po osobi 15 kg godišnje

U EU i Švicarskoj svake se godine proizvede do 7,5 milijuna tona bruto tekstilnog otpada — nešto više od 15 kilograma po osobi. Manje od 1% tog otpada reciklira se tzv. postupkom ‘od vlakna do vlakna’.

Europska tekstilna industrija vrlo je snažna, iz Europe dolaze neki od najpoznatijih svjetskih brendova. No, većina je proizvodnje u trećim zemljama – Kini, Indiji, Bangladešu…Postoji li mogućnost vraćanja proizvodnje u Europu?
Europska se tekstilna industrija doista suočila sa značajnim izazovima posljednjih desetljeća zbog povećane konkurencije zemalja s niskim troškovima proizvodnje poput Kine, Indije i Bangladeša.

Iako su mnogi europski brendovi globalno poznati po svojoj kvaliteti i dizajnu, velik dio njihove proizvodnje premješten je u te jeftinije regije. Mogućnost povratka te proizvodnje u Europu ovisit će o raznim čimbenicima.

Posljednjih godina postoji globalni trend tzv. reshoringa, odnosno vraćanju ili približavanju proizvodnje tržištima potrošača. Ovaj trend potaknut je rastom troškova rada u nekim azijskim zemljama, poremećajima u opskrbnom lancu i sve većoj svijesti o problemima održivosti povezanima s prijevozom na velike udaljenosti.

Europski potrošači sve su više zabrinuti za održivost i ekološke čimbenike. Također, samo proizvodnja u Uniji – i u zemljama u blizini, kao što su Turska i PanEuroMed područje – može osigurati potpunu usklađenost s najvišim ekološkim standardima u svijetu.

Posljednje, ali ne manje važno, trendovi nearshoringa potaknuti su visokom kvalitetom i inovacijama koje Europa i područje PEM-a mogu ponuditi. Europski proizvođači poznati su po svojoj kvaliteti i inovativnosti. Neki se brendovi stoga odlučuju na vraćanje proizvodnje u Europu kako bi imali veću kontrolu nad kvalitetom i kako bi iskoristili stručnost europskih obrtnika i dizajnera.

O vraćanju proizvodnje u Europu mnogo se govorilo uslijed koronakrize i prekida opskrbnih lanaca. Postoje li primjeri premještanja proizvodnje tekstila i odjeće iz dalekih, trećih zemalja u Europu?
Bilo je nekih primjera tvrtki i brendova u industriji tekstila i odjeće koji su selili proizvodnju iz dalekih trećih zemalja u Europu, ili barem razmatrali takve poteze, kao odgovor na poremećaje uzrokovane pandemijom COVID-19 i ranjivostima globalnog opskrbnog lanca.

Ovi primjeri nisu iscrpni, ali ilustriraju trend. Naime, što se modnih brendova tiče, neki, posebno oni luksuzni i vrhunski, istražuju ili provode strategije vraćanja dijela svojih proizvodnih procesa u Europu. To je često potaknuto željom za većom kontrolom kvalitete i potrebom da brže odgovore na promjene modnih trendova.

Što se tiče proizvodnje osobne zaštitne opreme (OZO) tijekom pandemije COVID-19, potražnja je za takvom opremom porasla diljem svijeta. Kako bi se riješile nestašice i smanjilo oslanjanje na udaljene dobavljače, mnoge europske zemlje i tvrtke počele su proizvoditi osobnu zaštitnu odjeću kod kuće. To je uključivalo proizvodnju predmeta poput maski za lice i rukavica unutar europskih granica.

3 - 5

posto ukupne maloprodajne cijene iznosit će troškovi recikliranja, govore procjene

U industriji proizvodnje tekstilnih strojeva i tehnologije europskim je kompanijama išao na ruku trend automatizacije i reshoringa. Kako sve više tvrtki nastoji poboljšati domaće proizvodne mogućnosti, ulažu u napredne strojeve i tehnologiju, koji se često nabavljaju lokalno.

U segmentu pristupačne mode neki brendovi poznati po brzom vremenu isporuke istražili su mogućnost “nearshoringa” premještanjem proizvodnje u zemlje bliže Europi, poput onih u sjevernoj Africi ili istočnoj Europi. To im omogućuje održavanje kraćih opskrbnih lanaca i brže reagiranje na promjenjive zahtjeve tržišta.

Važno je napomenuti da iako je bilo slučajeva vraćanja proizvodnje ili pomicanja bliže Europi, opseg ovog trenda varira ovisno o segmentu industrije, vrsti proizvoda i strategiji brenda. Industrija tekstila i odjeće i dalje je visoko globalizirana, a mnoge se tvrtke i dalje oslanjaju na kombinaciju domaće i međunarodne proizvodnje kako bi uravnotežile troškove, kvalitetu i brzinu izlaska na tržište.

Pandemija COVID-19 poslužila je kao katalizator za ponovnu procjenu ranjivosti opskrbnog lanca i promicanje otpornosti, ali dugoročna održivost reshoringa, odnosno vraćanja proizvodnje, ovisit će o više faktora, kao što su troškovi, vještina radne snage i sposobnost prilagodbe promjenjivoj dinamici tržišta.

Tekstilna industrija, kao i sve druge, suočava se s brojnim zahtjevima koje nameće zakonodavstvo Europske unije. Jedna od takvih je Direktiva o ekološkom dizajnu u
postizanju uštede energije. Što ona donosi europskoj tekstilnoj industriji?
Direktiva o ekološkom dizajnu za održive proizvode (ESPR) predlaže širok raspon mogućih mjera za poboljšanje ekološke učinkovitosti i cirkularnosti proizvoda. Primjerice, mjere vezane uz produljenje trajanja doprinijet će umjerenoj uporabi i tome da proizvodi dulje služe svrsi.

Time će se potencijalno izbjeći pretjerano korištenje novih resursa, smanjiti potrošnja energije, što je slično zahtjevima za stvaranjem proizvoda koji se lakše popravljaju i ponovno koriste.

Omogućujući jednostavnost recikliranja proizvoda u fazi njegova dizajna, veća upotreba materijala za recikliranje umjesto korištenja novih materijala također će doprinijeti uštedi energije.

Za više reciklaže 6-7 mil. eura

‘Hitno su potrebne tehnološke inovacije i suradnja između zainteresiranih strana u industriji kako bi se u potpunosti oslobodio potencijal zatvaranja kruga za odjeću i tekstil’.

Što će biti najveći izazovi koje će Direktiva donijeti tekstilnoj industriji?
ESPR će promijeniti pravila igre za industriju tekstila i odjeće jer će postaviti minimalne zahtjeve vezane uz eko-dizajn i to na razini cijele Europske unije. Moramo osigurati da bude dobro postavljen, a njegova vremenska implementacija realna kako ne bi stvorio pretjerana i nepotrebna opterećenja za tvrtke koje se trenutačno nose s gospodarskim izazovima uzrokovanim visokim cijenama energije te nižom potražnjom potrošača.

Zakonodavstvo o eko-dizajnu mora biti vođeno načelima stvaranja pravila koja odgovaraju svrsi i koja daju optimalnu ravnotežu između ekoloških ciljeva i konkurentnosti tekstilnih tvrtki. Kako bismo osigurali glatku i održivu tranziciju za poduzeća, potreban nam je pristup “korak po korak”.

Istovremeno moramo ostaviti prostor za tehnološki razvoj i inovacije. Europske tvrtke, naime, sve se teže snalaze u političkim i zakonodavnim inicijativama koje se razvijaju. Stoga je imperativ osigurati koherentan zakonodavni okvir koji minimalizira administrativna opterećenja i troškove.

U pripremi postojećeg i budućeg zakonodavstva bitno je razmotriti jesu li zahtjevi takvi da će ih poduzeća, a posebno mala i srednja, moći zadovoljiti.

Također, njima bi trebalo prilagoditi mjere koje će im olakšati provedbu ESPR-a. Te mjere mogu uključivati, primjerice, financijsku potporu, usvajanje digitalne tehnologije za obradu informacija, tehničku obuku, podršku pri prikupljanju podataka, potporu za troškove testiranja i slično.

Osim toga, implementacija ESPR-a će utjecati i na poslovnu konkurentnost. Nije tajna da se države članice EU-a suočavaju s ozbiljnim izazovima u kontroli usklađenosti proizvoda iz trećih zemalja koji se online prodaju potrošačima u EU-u.

Kako bismo osigurali pošteno tržišno natjecanje i konkurentnost poduzeća iz EU-a u odnosu na ona iz trećih zemalja, moramo osigurati resurse i kapacitete za jedinstven i djelotvoran nadzor tržišta u EU-u.

Industriju čekaju i velike prilagodbe u održivosti, odnosno recikliranju. Koliko se tekstila u Europskoj uniji reciklira?
U Europskoj uniji i Švicarskoj svake se godine proizvede čak 7 do 7,5 milijuna tona bruto tekstilnog otpada — nešto više od 15 kilograma po osobi. Manje od 1% tog otpada, pokazuje istraživanje tvrtke McKinsey, reciklira se tzv. postupkom “od vlakna do vlakna” (eng. fiber-to-fiber), odnosno procesom kojim se novi tekstil dobiva recikliranjem starog vlakna.

Očekuje se da će u Europi biti prikupljeno sve više otpadnog tekstila nakon što se 1. siječnja 2025. uvede obvezno odvojeno prikupljanje tekstilnog otpada, što je propisano Okvirnom direktivom o otpadu. Ova Direktiva povećava potrebu za jačanjem lanca vrijednosti recikliranja.

Recikliranje tekstila je, očigledno, na niskim razinama. Kako ga povećati?
Izazovi za povećanje kapaciteta recikliranja su brojni, a uključuju nedostatak predvidljivih i pouzdanih izvora sirovine dosljedne kvalitete (tj. tekstilni otpad dostupan za recikliranje).

Trenutačno je opskrba sirovinama ograničena zbog složenosti sastava materijala, prikupljanja, sortiranja i predobrade tekstilnog otpada. Stope prikupljanja trenutno su 30 do 35% u prosjeku, a napredno, precizno i automatizirano sortiranje vlakana i prethodna obrada još nisu razvijeni.

Hitno su potrebne daljnje tehnološke inovacije i suradnja između zainteresiranih strana u industriji kako bi se u potpunosti oslobodio potencijal zatvaranja kruga za odjeću i tekstil. Tehnologije recikliranja od vlakana do vlakna moraju dodatno proširiti svoju sposobnost rukovanja mješavinama vlakana, smanjiti troškove i poboljšati kvalitetu konačnog proizvoda. Mnoge inovativne tehnologije recikliranja polako prelaze iz pilot faze u komercijalnu. Kako ove tehnologije budu napredovale najvjerojatnije će donijeti brojne prednosti kako s ekološke strane, tako i s one troškovne konkurentnosti.

Kako bi se prevladali ovi izazovi i povećalo recikliranje u Europi potrebna su ulaganja u rasponu od 6 do 7 milijardi eura do 2030. godine, pokazuje McKinsey studija. Cijeli lanac vrijednosti, uključujući prikupljanje tekstila, sortiranje i recikliranje, zahtijeva ulaganja. Rješavajući ove izazove, EURATEX je tri godine radio na inicijativi ReHubs Europe, koja je upravo pokrenuta.

Riječ je o novom međunarodnom udruženju čiji je cilj potaknuti oporabu tekstila. Inicijativa bi trebala rezultirati s 2,5 milijuna tona recikliranih vlakana. Cilj je okupiti partnere, znanje i sredstva za preradu tekstilnog otpada i povećati prikupljanje, razvrstavanje, obradu i recikliranje materijala prije i nakon potrošnje.

Također je važno napomenuti da je potrebno odgovarajuće regulatorno okruženje koje bi omogućilo rast u lancu vrijednosti recikliranja.

Važne inicijative uključuju, primjerice, reviziju Okvirne direktive o vodama i usklađene kriterije za prestanak statusa otpada, programe proširene odgovornosti proizvođača i ESPR-a.

Sredstva i projekti također bi trebali pridonijeti istraživanju i tehnološkim inovacijama u recikliranju.

Koliko recikliranje povećava troškove tekstilnoj industriji?
Procjenjuje se da će troškovi recikliranja iznositi tri do pet posto ukupne maloprodajne cijene. Dostupnost recikliranih vlakana, rast tržišta i potražnja potrošača bit će čimbenici koji će imati važnu ulogu.

Komentirajte prvi

New Report

Close