Početak sezone melem za gospodarstva na jugu Europe, Španjolska se pribojava jednog trenda

Autor: Marija Crnjak , 13. lipanj 2023. u 13:20
Foto: Reuters

Turska i Španjolska priželjkuju porast putnika, Grčka i Hrvatska nadmašili predpandemijske brojke.

Ova turistička sezona bit će vrlo značajna za jačanje gospodarstava mediteranskih zemalja pogođenih inflacijom i krizom, posebno Turske koja se bori s rekordnim padom lire. To bi im doduše moglo donijeti i značajan porast prometa putnika koji će ovog ljeta tražiti jeftinije destinacije, zbog čega bi na gubitku mogli biti Španjolci, za koje je pitanje hoće li nadoknaditi minuse iz pandemije. Grčka je u dosadašnjim mjesecima krenula u plus u odnosu na razdoblje prije covida, kao i Hrvatska.

Cjenovno konkurentni

U ovoj je godini cilj turske vlade ostvariti 60 milijuna stranih dolazaka uz prihod od 60 milijardi dolara, a u tome bi im moglo pomoći upravo slabljenje valute zbog čega će biti cjenovno konkurentni. Tijekom prvog tromjesečja 2023. godine prihod Turske od turizma porastao je za 32,3 posto, na 8,7 milijardi dolara, prema izvješću Turskog zavoda za statistiku od 30. travnja.

I Španjolska stavlja turizam ove godine u središte gospodarskog rasta, no svjesni su rizika gopodarske neizvjesnosti, visokog cjenovnog pritiska u sektoru i još uvijek niske razine putovanja s dalekih tržišta. Doduše, lanjski rezultati, ali i promet iz prvog kvartala daju im optimizam i za ovu godinu. Lani su Španjolci imali značajan porast broja stranih turista, za 130 posto u odnosu na 2021. godinu, na 71,6 milijun. To je i dalje bilo 14 posto ispod razine prije pandemije. U ovom travnju Španjolska je u potpunosti oporavila broj međunarodnih turista, uz 18,5 posto više prometa nego u 2022. te za 1,2 posto više nego u predpandemijskoj 2019. godini, otkrio je ovih dana Nacionalni institut za statistiku (INE). Broj međunarodnih turista u Španjolskoj u travnju je dosegao 7,2 milijuna, dok je potrošnja iznosila 8,4 milijarde eura, ili 22,7 posto više nego 2022. i 20,2 posto više nego 2019. godine.

Ipak, kad je u pitanju prognoza za ljeto, Španjolci se ove godine suočavaju s prijetnjom krize na svojim glavnim emitivnim tržištima, Ujedinjenom Kraljevstvu i Njemačkoj, iz kojih su u 2019. ostvarile 22 posto te 13 posto turističkog prometa. Iako oštar pad kupovne moći trenutačno ne odvraća Europljane od putovanja, mogao bi dovesti do toga da putnici koji su osjetljivi na cijene zamijene Španjolsku jeftinijim destinacijama, predviđaju analitičari.

Kontinuirana devalvacija

Nedavno izvješće Europske komisije za putovanja pokazalo je da tako da je Turska imala 69 posto više dolazaka iz UK u prvom tromjesečju ove nego 2019. godine, dok je broj dolazaka u Španjolsku s ovog tržišta bio manji nego 2019.. Deprecijacija funte u odnosu na euro, u kombinaciji s kontinuiranom devalvacijom turske lire, učinila je putovanje u Tursku mnogo pristupačnijim za britanske turiste od posjeta južnoeuropskim zemljama poput Španjolske.

Grčka se pak nada ne samo povratku predpandemijskih brojki, već i tome da će ih premašiti, sudeći prema prometu iz predsezone. Promet putnika u Međunarodnoj zračnoj luci u Ateni (AIA) porastao je za 23,4 posto u svibnju u odnosu na isti mjesec 2022., te za 11,1 posto u odnosu na razinu prije covida.

Komentirajte prvi

New Report

Close