Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Mala brodogradilišta otpustila polovinu zaposlenih

Autor: Darko Bičak
16. studeni 2009. u 22:00
Podijeli članak —

Proizvođačima je neslužbeno obećano da će se promijeniti porezna politika, ali pitanje je koliko će ih to dočekati

Od početka ove godine broj zaposlenih u hrvatskoj maloj brodogradnji se prepolovio, a narudžbe se broje na prste. “To je rezultat recesije i porezne politike hrvatske Vlade”, kaže Mario Polla, tajnik Udruženja hrvatske male brodogradnje.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Dvostruko skuplji
U Hrvatskoj je registrirano nešto više od stotinu tvrtki koje se bave malom brodogradnjom od čega ih se 20 specijaliziralo samo za remont. I dok se tvrtke u remontu još uspijevaju nekako održati na tržištu, navodi Polla, proizvođači otpuštaju zaposlenike i očekuju zatvaranje tvrtki. “Početkom 2009. na listi smo imali 102 tvrtke iz ovog sektora sa 2500 zaposlenih. Od toga njih 1500 ljudi u djelatnosti ima i proizvodnju brodica. Već je zadnje tromjesečje 2008. bilo loše, a trend se nastavio i ove godine. No posljednji udarac maloj brodogradnji dogodio se 1. kolovoza kada je Vlada nametnula trošarine na male brodice koje se obračunavaju kao i za automobile i avione. Od tada, koliko znam, nije bilo nijedne narudžbe brodova”, kazao je Polla. Kao plastičan primjer novonastalog stanja može poslužiti brod Adriana 44 zadarskog proizvođača SAS Vektor koji je dosad stajao 300.000 eura, a sada 550.000, naravno sve to bez PDV-a. Direktor SAS-a Denis Vidošević nedavno se požalio da su svi njihovi proizvodi odjednom poskupjeli 65 posto tako da su postali nekonkurentni. Hrvatska je godišnje proizvodila do 1300 malih brodica, uglavnom dužine do osam metara u ukupnoj vrijednosti oko milijarde kuna. I dok je prošlih godina izlaz za povremene krize na domaćem tržištu nađen u izvozu, ove je godine i u ostalim zemljama situacija jednako loša, kaže Polla.

Od početka ove godine broj zaposlenih u hrvatskoj maloj brodogradnji se prepolovio, a narudžbe se broje na prste. “To je rezultat recesije i porezne politike hrvatske Vlade”, kaže Mario Polla, tajnik Udruženja hrvatske male brodogradnje.

Dvostruko skuplji
U Hrvatskoj je registrirano nešto više od stotinu tvrtki koje se bave malom brodogradnjom od čega ih se 20 specijaliziralo samo za remont. I dok se tvrtke u remontu još uspijevaju nekako održati na tržištu, navodi Polla, proizvođači otpuštaju zaposlenike i očekuju zatvaranje tvrtki. “Početkom 2009. na listi smo imali 102 tvrtke iz ovog sektora sa 2500 zaposlenih. Od toga njih 1500 ljudi u djelatnosti ima i proizvodnju brodica. Već je zadnje tromjesečje 2008. bilo loše, a trend se nastavio i ove godine. No posljednji udarac maloj brodogradnji dogodio se 1. kolovoza kada je Vlada nametnula trošarine na male brodice koje se obračunavaju kao i za automobile i avione. Od tada, koliko znam, nije bilo nijedne narudžbe brodova”, kazao je Polla. Kao plastičan primjer novonastalog stanja može poslužiti brod Adriana 44 zadarskog proizvođača SAS Vektor koji je dosad stajao 300.000 eura, a sada 550.000, naravno sve to bez PDV-a. Direktor SAS-a Denis Vidošević nedavno se požalio da su svi njihovi proizvodi odjednom poskupjeli 65 posto tako da su postali nekonkurentni. Hrvatska je godišnje proizvodila do 1300 malih brodica, uglavnom dužine do osam metara u ukupnoj vrijednosti oko milijarde kuna. I dok je prošlih godina izlaz za povremene krize na domaćem tržištu nađen u izvozu, ove je godine i u ostalim zemljama situacija jednako loša, kaže Polla.

Previše proizvođača
Proizvođačima je neslužbeno iz Vlade obećano da bi do kraja godine mogla biti promijenjena porezna politika u sektoru brodica. Kao problem je spomenuta i inflacija proizvođača s obzirom na to da ih je prije deset godina bilo 5, a sada ih je 105. “Već ih je nekoliko zatvoreno, a bez posla u njima ostalo je oko 500 radnika”, kazao je Boris Vukušić, predsjednik Udruženja male brodogradnje HGK-a. Polla smatra da je bez posla ostalo najmanje tisuću zaposlenika iz tog sektora.

Trendovi

Atraktivno zemljište
Osim globalne recesije i povećanih državnih nameta, malim brodograditeljima je problem i izuzetno atraktivno zemljište uz more koje im se na razne načine nastoji oduzeti.

Brodogradnja na kontinentu
Stoga je desetak tvrtki moralo svoje proizvodne pogone prebaciti u unutrašnjost zemlje, što se smatra vrlo lošim za imidž. Škverovi se osim toga sve više zatvaraju, kaže Boris Vukušić iz sektorskog Udruženja u HGK.

Autor: Darko Bičak
16. studeni 2009. u 22:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close