O temi Hrvatskoga kvalifikacijskog okvira relativno se dosta zna u znanstvenim i obrazovnim krugovima, mada i tamo ima dosta nepoznanica, ali u gospodarskim krugovima relativno malo. Pokušat ćemo ovu temu približiti gospodarstvu zbog uvjerenja da je gospodarstvo, iako posljednje uključeno u proces, zapravo najbolji test za provjeru kvalitete. Što je zapravo Hrvatski kvalifikacijski okvir (HKO)? To je instrument, a kad kažemo instrument misli se na sustavni projekt, uspostave razina kvalifikacija, strukturiran tako da djeluje kao sredstvo za razumijevanje i prepoznavanje kvalifikacija između različitih nacionalnih kvalifikacijskih okvira u različitim državama, omogućavajući mobilnost, zapošljavanje i cjeloživotno učenje. U praksi to znači da se svaka razina obrazovanja, od osnovne škole, pa do doktorata, ali i one neformalne razine obrazovanja, izvan redovnog školovanja, mogu usporediti sa sustavom obrazovanja u drugim državama. Mnogi će se zapitati što je onda bolonjski proces, koji je trebao učiniti to isto.
Sve razine
Odgovor je da je bolonjski proces to trebao učiniti samo za visoko obrazovanje, dok se HKO odnosi na sve razine obrazovanja. Mnogi će se zapitati i zašto bi se trebalo baš sve razine obrazovanja uspoređivati s EU jer je ipak dosta malo moguće da će netko s niskom razinom obrazovanja imati šanse zapošljavanja u EU, a osim toga, malo tko će ga pitati o njegovoj diplomi, tj. kvalifikaciji. Odgovor jest da ovaj proces nije samo povezan s mogućnošću zapošljavanja u EU nego i s time da će svaka kvalifikacija i u Hrvatskoj i u EU značiti da je svatko tko ju ima usvojio u svim zemljama iste vještine i znanja tj stekao iste kompetencije. Hrvatski kvalifikacijski okvir ima dva osnovna cilja, a to su poticanje pokretljivosti građana i olakšavanje cjeloživotnog učenja građana, što prevedeno na svakodnevni jezik znači da svatko mora imati priliku nastaviti školovanje i to bilo kada u životu, jer kao što znamo, nitko ne može savladati izazove zapošljavanja ako se stalno ne obrazuje. Do sada je nažalost, prečesto bio slučaj, da je polaznik škole bio ograničen u daljnjoj mogućnosti školovanja npr. zbog krivog odabira škole, a što se često dešava jer mladi učenici kod odabira škole rijetko razmišljaju o budućem zapošljavanju, a puno više o svojim afinitetima ili o tome gdje idu i ostali prijatelji ili blizini škole. Pa se stoga, zbog odluke donesene u 15-toj godini života, ne može nastaviti školovati, a onda niti naći posao.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu