‘Fokusiramo se na inovacije, a naša vizija idealnog pakiranja budućnosti je višeslojna kartonska ambalaža koja je u potpunosti obnovljiva i reciklabilna’

Autor: Majda Mikulandra , 01. srpanj 2022. u 10:25
Željko Samodol/ROBERT ANIĆ/PIXSELL

Željko Samodol, voditelj poslovanja kompanije Tetra Pak u Hrvatskoj ususret rujanskom obilježavanju 70. obljetnice, govori o poslovnoj strategiji u kojoj je održivost imperativ, te ulaganjima u suvremena tehnološka rješenja kojima slijede postulate kružnog gospodarstva.

Tetra Pak je prva tvrtka za proizvodnju kartonske ambalaže u Europi, koja je pokrenula proizvodnju papirnatih slamki. Početkom ove godine, pokrenula je i edukativnu inicijativu “Od Tetra Pak ambalaže do recikliranih maramica”, s ciljem podizanja svijesti potrošača o važnosti recikliranja višeslojne kartonske ambalaže za napitke i educiranja o principima kružnog gospodarstva.

O održivom poslovanju, održivom planiranju i budućim planovima, razgovarali smo sa Željkom Samodolom, voditeljem poslovanja tvrtke Tetra Pak u Hrvatskoj.

Održivost je misao vodilja vaše poslovne strategije, točnije zaštita hrane, ljudi i planeta. Kako to provodite u praksi?
Održivost je već dugo u središtu naše poslovne strategije i poslovanja. Utjelovljena je u obećanju samog brenda – ŠTITI ŠTO JE DOBRO™ – koje se odražava u zaštiti hrane, ljudi i planeta. Aktivnosti tvrtke vezane uz održivost obuhvaćaju sva tri područja. Surađujemo s našim kupcima i partnerima kako bismo kroz vodeća i inovativna rješenja za preradu i pakiranje, hranu učinili sigurnom i svugdje dostupnom.

Također, kontinuirano pružamo veliku pažnju zaštiti zaposlenika, podršci zajednicama u kojima poslujemo, zaštiti budućnosti našeg planeta i dugoročnom uspjehu kupaca. Naša uloga, kako na globalnoj razini tako i ovdje u Hrvatskoj, ostaje ista – stvarati rješenja i partnerstva za ponudu ekološki prihvatljive ambalaže i rješenja za preradu hrane.

Što konkretno znači održivo pakiranje, što je najvažnije da bi hrana bila sigurna i svugdje dostupna?
Svakodnevno se, diljem svijeta, konzumiraju milijarde litara vode, mlijeka, sokova i razne tekuće hrane. Razvili smo asortiman pakiranja kako bismo zaštitili i nutritivnu vrijednost i okus proizvoda u pakiranju. Zahvaljujući tehnologiji tvrtke Tetra Pak, pakiranje i distribucija tekućih i prehrambenih proizvoda znatno su olakšani.

Tvrtka je utemeljena na filozofiji da ambalaža treba uštedjeti više nego što košta. Imajući to na umu, kontinuirano radimo na inovacijama u različitim područjima. Trenutno povećavamo sadržaj obnovljivih materijala u proizvodima, na primjer, nudeći papirnate slamke te ambalažu i čepove čiji su plastični dijelovi izrađeni od šećerne trske.

Naša je ambicija pomoći da se reciklirani materijali dobro iskoriste promičući kružnost naše ambalaže i eliminirajući nepotreban otpad. To činimo uvođenjem recikliranih polimera u našu ambalažu. Time u našoj višeslojnoj kartonskoj ambalaži koja se prodaje u Europi osiguravamo najmanje 10% sadržaja reciklirane plastike do 2025. godine.

77

milijardi litara proizvoda u Tetra Pack ambalaži prodano je 2020.

Tetra Pak je prva kompanija za proizvodnju višeslojne kartonske ambalaže koja je pokrenula proizvodnju papirnatih slamki u Europi. Kako je tržište reagiralo?
Inovacije papirnatih slamki stavili smo u javnu domenu kako bismo potaknuli suradnju u industriji. Naši kupci-partneri odnosno proizvođači hrane kao i naši potrošači vrlo su pozitivno reagirali na ovu inovaciju. Iz godine u godinu diljem Europe povećava se volumen papirnatih slamki. Također, dugoročno smo peterostruko povećali naše ulaganje u pretvaranje svih plastičnih slamki u papirnate.

Pandemija COVID-19 natjerala je potrošače da naručuju više hrane online, posebice u vrijeme lockdowna, što je rezultiralo povećanjem otpada od plastike za jednokratnu upotrebu. Je li pandemija istodobno osvijestila i veću potrebu za povećanjem proizvodnje održive ambalaže? Kakvi su trendovi?
Pandemija nas je podsjetila na važnost brze prilagodbe naših prehrambenih sustava, uključujući spremnost osiguravanja pristupa hrani u svjetlu globalnog problema gladi.Naša rješenja za ambalažu kao i naše mogućnosti obrade i usluga pokazale su se ključnima za adresiranje tih problema.

Surađivali smo s našim kupcima i partnerima kako bismo jamčili kontinuitet sigurne opskrbe hranom tijekom pandemije COVID-19. Hitnost je stvorila prilike za ubrzanje inovacija, pomažući nama i našim kupcima obuzdati šok na prehrambeni sustav. Samo u 2020. godini prodano je više od 77 milijardi litara proizvoda u Tetra Pak ambalaži.

Gdje, kao tvrtka, vidite svoje mjesto u bioekonomiji?
Vidimo se kao odgovorni lider u industriji s fokusom na održivi pristup poslovanju. Mi nismo samo dobavljač, već partner koji usko surađuje s kupcima i dobavljačima. Pružamo sigurne, inovativne i ekološki prihvatljive proizvode koji svaki dan zadovoljavaju potrebe stotina milijuna ljudi u više od 160 zemalja diljem svijeta.

Odgovor na ekološke izazove neće doći iz jednog smjera ili organizacije, već mora odražavati cjelokupni pristup, sa širokim rasponom disciplina i organizacija koje doprinose svojim najboljim idejama i novim tehnologijama. Poslovna zajednica ovdje ima važnu ulogu. Pogotovo zato što je inovacija jedan od čimbenika napretka, a poslovna zajednica često predvodi na tom području.

Jednostavno rečeno, tvrtke koje imaju kapacitet za svježe ideje, rješavanje problema i razvoj rješenja mogu biti ključni saveznici u stvaranju održivije budućnosti. Tetra Pak se time vodi i dobro je pozicioniran za poticanje suradnje s visokim učinkom kroz partnerstva u cijelom svom lancu vrijednosti.

Sukladno europskoj direktivi, koja je u prvom slučaju obvezujuća, Hrvatska se od 1. siječnja 2021., odlučila na jednu od najrigoroznijih mjera – zabranu svih vrećica između 15 i 50 mikrona. Što to znači za naš održivi razvoj ili je to samo ‘jedna kap u moru’?
Pozdravljamo sve inicijative koje pomažu učiniti naš okoliš i planet čišćim. Tetra Pak je napravio nekoliko koraka i prije nego što je Direktiva o plastici za jednokratnu uporabu stupila na snagu.

Na primjer, već je navedeno kako smo prva tvrtka za višeslojnu kartonsku ambalažu koja je predstavila papirnate slamke u Europi. Također, našim smo kupcima ponudili neodvojive čepove koji im pomažu u ostvarenju njihovih ciljeva održivosti te u usklađivanju sa SUP direktivom. Neodvojivi čepovi igraju važnu ulogu u sprječavanju nastanka smeća jer čep ostaje pričvršćen za ambalažu.

Oni bi također mogli pomoći u smanjenju ugljičnog otiska višeslojne kartonske ambalaže kada ih proizvođači hrane odaberu kao opcije temeljene na biljnoj bazi, izrađene od polimera dobivenih iz odgovorno dobivene šećerne trske, čime se povećava obnovljivi sadržaj ambalaže.

SUP direktiva, odnosno zabrana jednokratne plastike samo je jedan korak u mnogo širem području održivosti i kružnog gospodarstva. U Tetra Paku radimo na postizanju niskougljičnog kružnog gospodarstva.

Čvrsto vjerujemo da treba podići svijest na svim razinama o potrebi prikupljanja, recikliranja i oporabe višeslojne kartonske ambalaže te to poticati i omogućiti kroz regulatorni i zakonodavni okvir.

Nadamo se da naši napori mogu doprinijeti postizanju ciljeva postavljenih državama članicama EU. Primjerice, u Hrvatskoj Zakon o gospodarenju otpadom propisuje da se do 31. prosinca 2025. najmanje 65% ukupnog ambalažnog otpada u Hrvatskoj mora reciklirati.

Je li se vaše poslovanje promijenilo u odnosu na pandemiju, kakvi su vam planovi?
Kao što sam već naglasio, pandemija nas je podsjetila na važnost brze prilagodbe naših prehrambenih sustava, kao i na važnost čvrste suradnje s našim partnerima i kupcima. Također ćemo, kao i dosad, zadržati fokus na inovacijama.

Tetra Pak je najveći svjetski dobavljač višeslojne kartonske ambalaže za mlijeko, sokove i druge tekuće prehrambene proizvode. No, na neformalnom jeziku pojam ‘Tetra Pak ambalaža’ postao je sinonim za kartonsko ili dugotrajno pakiranje. Kako u tvtrki gledate na to?
Da, izraz se dosta ustalio u jeziku. Ove godine u rujnu proslavljamo i veliku obljetnicu – 70 godina od osnutka tvrtke. Mislim da je i ovo jedan od pokazatelja koliko smo dugo prisutni na tržištu i s kojim uspjehom, pa se može reći da nam je to i svojevrstan kompliment.

Kako će, prema vašem iskustvu i mišljenju, izgledati ambalaža za hranu za, primjerice, 10 do 15 godina?
Tetra Pak u svom DNK ima održivost i inovativnost. Održiva ambalaža utječe na okoliš duž cijelog lanca vrijednosti. Naša vizija idealnog pakiranja budućnosti je višeslojna kartonska ambalaža koja je u potpunosti obnovljiva i reciklabilna.

Svjetski smo lider kada su u pitanju biljni materijali za višeslojnu kartonsku ambalažu. Ambalaža izrađena od plastike na biljnoj bazi ima manji utjecaj na okoliš od fosilne plastike. Naš cilj je da sve plastične komponente u našoj ambalaži budu na biljnoj bazi kako bismo imali mogućnost u potpunosti prestati koristiti fosilnu plastiku.

Konzultirali smo se s kupcima te nakon toga pojačali napore i povećali ulaganja u prilagodbu naše strategije za inovaciju pakiranja upravo na temelju spomenute vizije.

Ovo uključuje tokove rada koji će nam omogućiti: povećanje udjela obnovljivih materijala; korištenje recikliranih polimera i papira u svim našim materijalima za pakiranje, a da pritom nikada ne kompromitiramo sigurnost hrane; razvijanje inovacija koje će dovesti do smanjenja otpada (kao što su papirnate slamke, neodvojivi čepovi); i posljedično povećanje stope recikliranja.

Za kraj bih dodao, kako smo nedavno na svom putu prema u potpunosti obnovljivom aseptičnom pakiranju napravili još jedan važan korak, kao prvi u industriju testiramo pregradu od vlakana koja bi trebala zamijeniti aluminijski sloj.

Komentirajte prvi

New Report

Close