Daleko je izlaz iz krize

Autor: Darko Bičak , 04. listopad 2009. u 22:00

Za razliku od slovenskih gospodarstvenika iz realnog sektora koji imaju rast narudžbi, u Hrvatskoj je kriza i dalje duboka

Premda Vlada i međunarodne institucije procjenjuju da će doći do oporavka ekonomije i rasta BDP-a u idućem razdoblju, analiza koju je Poslovni dnevnik napravio među hrvatskim kompanijama govori drukčije. Domaći gospodarstvenici nisu previše optimistični, ponajprije što se tiče njihova sektora. Hrvatske kompanije procjenjuju veći ili manji rast, ali uglavnom su svi složni da se do kraja godine ne može očekivati znatniji pomak nabolje. Prema analizi slovenskih Financi, slovensko gospodarstvo bilježi znatan porast narudžbi, a pozitivna očekivanja su i za iduću godinu. Narudžbe i prodaja prosječno su rasli 20 posto.

Smanjenje troškova
Predsjednik Uprave naše najveće cementare, splitskog Dalmacijacementa, Trpimir Renić naglašava da još ne može govoriti o stabilizaciji tržišta u sektoru graditeljstva, odnosno proizvodnje cementa. I to unatoč ohrabrujućim naznakama postupnog oporavka dva najveća europska gospodarstva, njemačkog i francuskog, pa i susjednog slovenskog. I u drugoj velikoj hrvatskoj cementari Holcim navode da nije izgledno da će se situacija na tržištu cementa u idućem razdoblju bitno popraviti. Petra Martić iz Holcima navodi da je građevinski sektor izuzetno ciklička djelatnost koja uvelike ovisi o sezoni te da je teško dati relevantne pokazatelje koji bi dovoljno točno govorili o ovoj poslovnoj godini. “Tržište cementa bilježi potrošnju cementa manju za 20 posto u usporedbi s lanjskih prvih 8 mjeseci. Globalna gospodarska kriza svakako je ostavila traga i na našem poslovanju. Međutim, nakon prvih znakova uveli smo sveobuhvatne mjere štednje na svim razinama, a u 2009. godini planirali smo tek najosnovnije investicije, dok smo sve projekte koji nisu apsolutno nužni odgodili ili posve obustavili”, kazala je Martić. Smanjenje gospodarske aktivnosti u sektoru građevinarstva u 2009. odrazilo se i na plan prodaje Tim kabela kao vodećeg distributera kabela i vodiča. “Uz pad tržišta, na blagi pad ovogodišnjega financijskog rezultata utjecao je i pad cijene bakra na svjetskom tržištu u 2008. i početkom ove godine. Međutim, zahvaljujući dodatnom angažmanu i novim tržištima, rezultat prvih osam mjeseci ove godine možemo smatrati svojevrsnim uspjehom. Razlog tome je ukupan volumen prodaje koji je količinski na neznatno većoj razini od prošle godine. Prema informacijama koje dobivamo s tržišta, u idućem razdoblju ne očekujemo veći oporavak. Upravo suprotno, u zadnjem tromjesečju puno je izgledniji daljnji pad investicija na tržištu građevinarstva. Financijski gledano, zbog rasta cijena bakra na svjetskom tržištu u 2009. godini očekuje se da do kraja ove godine ostvarimo isti rezultat kao prethodne godine”, kazao je Gordan Škorić, voditelj marketinga Tim kabela. Tina Puhalo-Grladinović, voditeljica korporativnih komunikacija Zagrebačke pivovare, navodi da je tržište piva u padu te da je ovo specifična godina za sve tvrtke u industriji piva. “Utjecaj krize različit je i varira ovisno o otpornosti pojedine tvrtke i njezinih proizvoda. No isto tako treba reći da je pivo jedan od najotpornijih proizvoda i tu hrvatsko tržište nije iznimka. Istina je da je na domaćem tržištu zabilježen pad od 5,5 posto u prvih šest mjeseci, a Zagrebačka pivovara zabilježila je rast prodaje jer je porastao naš tržišni udio, i to za 2,3 posto, tako da on za prvih šest mjeseci iznosi 42,3 posto, što nam je, unatoč padu na tržištu, omogućilo da povećamo ukupnu prodaju za 3,2 posto”, kazala je Puhalo Grladinović.

Godina koju treba ‘prebroditi’
I zagrebačka Tvornica željezničkih vagona Gredelj ove će godine zabilježiti pad od 15 do 20 posto. “Povoljni poslovni rezultati naše tvrtke, pogotovo plasman proizvoda na inozemno tržište, koji je 2008. u odnosu na 2007. bio povećan četiri puta, poremetila je kriza zbog čega smo ambiciozne planove dodatnog rasta proizvoda morali korigirati, što će za posljedicu imati 15 do 20 posto pada narudžbi, a okvirno toliko i pad sveukupnog prihoda. S kupcima smo u kontaktu i nadamo se povoljnijim vremenima glede izlaska iz postojeće situacije, no znatnije rezultate na tom planu ne očekujemo prije kraja 2010.”, kazao je Špiro Dmitrović iz odnosa s javnošću TŽV Gredelja. Helena Hrastnik, voditeljica marketinga Klimaopreme, pojašnjava da su posljednja dva mjeseca u njihovoj tvrtki naznačila oporavak zbog čega većina očekuje da će se nastaviti u tome smjeru. “Optimizam je u redu, no treba biti realan. Vjerujem da nas čeka još iduća godina koju trebamo ‘prebroditi’. Glede prodaje Klimaopreme, ako gledamo Hrvatsku i inozemstvo zajedno, pali smo za 3% u odnosu na lani, što je zanemarivo. Ako gledamo prodaju u Hrvatskoj, smanjila se za 12% u ovih devet mjeseci u odnosu na lani, što nikako nije zanemarivo”, navodi Hrastnik. Za razliku od većine tvrtki, proizvođač začina Šafram je poslovao na istoj razini kao i lani. “Prema polugodišnjem računu dobiti i gubitka poslovali smo pozitivno, otprilike na istoj razini prodaje u usporedbi s istim razdobljem 2008. godine”, kazala je Arijana Šafranko-Salihćehajić, direktorica tvrtke Šafram.

Šafram

Vjerujemo kupcima
“Budući da sezona začina tek počinje i da smo imali kvalitetnu berbu paprike ove godine te se još više angažirali u prodaji i marketingu, očekujem još bolje rezultate u ovoj godini. Budući da naši proizvodi ne spadaju u kategoriju luksuzne robe, smatram da će nam vjerni kupci i dalje ostati vjerni”, kazala je Arijana Šafranko-Salihćehajić, direktorica Šaframa.

Cemex

I dalje loše
“Situacija u Hrvatskoj bitno je drukčija jer i dalje bilježimo pad BDP-a tako da još ne možemo reći da je kriza iza nas. Tržište cementa je palo 20 do 30 posto u prvih šest mjeseci ove godine, a podaci za treće tromjesečje vjerojatno neće bitno odstupati. Poslovni rezultati Dalmacijacementa u skladu su s teškom situacijom na tržištu na kojem su znatno smanjena potražnja i ulaganje”, kazao je Trpimir Renić, predsjednik Uprave Dalmacijacementa.

Zrinski

Stranci smanjuju pad
“U tiskari Zrinski u prvih šest mjeseci proizvodnja je bila 20 posto niža od 2008 godine. Za prvih osam mjeseci situacija se poboljšala pa pad iznosi 15 posto. Smanjenju pada pridonijele su narudžbe iz inozemstva koje su za srpanj i kolovoz bile povećane 30 posto u odnosu na 2008. godinu”, kazao je Vladimir Halić, direktor Zrinskoga.

Komentirajte prvi

New Report

Close