Iako se većini poduzetnika koji se tek odlučuju na izvozne poslove prezentiranje na sajmovima katkad čini kao preskup način promocije, on je i dalje jedan od najisplativijih. To najzornije ilustrira primjer Damira Pašića, člana Uprave drvnoprerađivačke industrije Sherif group, koji je odlučio samostalno izlagati u dalekom Vijetnamu. “Ideja o nastupu na sajmu Vietnamwood 2011 rodila se dok sam proučavao velik ekonomski rast Vijetnama, posebno u proizvodnji namještaja za europsko i američko tržište. Štand smo platili 2000 eura, a nastup je bio i više nego uspješan. Uspostavili smo kontakte s više od 100 tvrtki, a s njih 20-ak dogovorili vrijedne poslove. Sponzoriramo i vijetnamski malonogometni klub Saigon Raiders, što nam je donijelo dodatnu popularnost u poslovnoj zajednici te države”, kaže Damir Pašić. Na međunarodnim sajmovima može se nastupati samostalno ili na kolektivnim izložbama koje organiziraju komorska ili strukovna udruženja. Velike kompanije poput Končara koje imaju izdašniji marketinški i komercijalni proračun često nastupaju samostalno, dok srednje tvrtke i mali poduzetnici koriste komorska i vladina sufinanciranja. Uz rast velikih međunarodnih sajmova sve su više na cijeni i manji, regionalni i lokalni sajmovi koji također dobivaju međunarodni karakter. To dokazuju i lokalni sajmovi u Hrvatskoj na kojima katkad ima više izlagača nego na Zagrebačkom velesajmu.
Upoznavanje sebe i drugih
Iako su nastupi na velikim međunarodnim sajmovima višestruko skuplji, šanse da se tamo sklopi posao ili dogovore novi kontakti mnogo su veće, što je i uračunato u cijenu nastupa. Tonči Belan, regionalni zastupnik sajmova u Klagenfurtu i Münchenu i direktor tvrtke Belimpex kaže: “Prednosti njemačkih sajmova su neprocjenjive; od nalaženja inozemnog partnera preko izvoza do plasmana proizvoda diljem svijeta. Izlagači nastupom ili posjetom dobivaju uvid u stanje tržišta i priliku za usporedbu s konkurencijom.” Ana Dijan iz Centra za razvoj i marketing zastupa sajmove u Düsseldorfu i Brnu. Može osigurati sve potrebne informacije kako bi se tvrtke kvalitetno pripremile za izlaganje ili posjet sajmu, a koordinira pripremu i izlaganje. “Cijena nastupa ovisi o sajmu, ali i kvadraturi izlagačkog prostora, no tu su i troškovi izrade štanda, materijal i putni troškovi”, poručuje Dijan i ističe da se cijene nastupa mogu znatno smanjiti sufinanciranjem nastupa. Nastupe obrtnika na Münchenskom sajmu sufinancira Hrvatska obrtnička komora (HOK) koja organizira i uređenje zajedničkoga izložbenog prostora, infrastrukturu, pa i hostese. HOK ove godine pokriva deset međunarodnih, osam regionalnih i jedan specijalizirani sajam, a obrtnici se mogu prvi put organizirano predstaviti u Turskoj i Makedoniji. Tu su i sajmovi u Grazu, Beogradu, Zenici, Celju, Prištini i Mostaru. Svake se godine izdaje sajamski katalog s ponudom proizvoda i usluga obrtnika koji se distribuira na sve sajmove u organizaciji i suorganizaciji HOK-a.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu