Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Bubnjevi i vatra jačaju duh korporacije

Autor: Biserka Ranogajec
02. travanj 2008. u 06:30
Podijeli članak —

Negativan je primjer team buildinga kada je direktor koji je strastveni jedriličar vodio svoje zaposlene na jedrenje bez obzira što dio ne podnosi more

U hrvatskom jeziku nema riječi koja bi zamijenila riječ team building, a doslovan prijevod bilo bi “stvaranje tima”. Najkraće, riječ je o skupu edukativno-rekreativnih ili zabavno-rekreativnih aktivnosti kojim je cilj stvaranje tima ili poboljšanje postojećeg kako bi se dosegli zajednički ciljevi. To se postiže tako da grupa ljudi iz neke tvrtke otiđe nekoliko dana na izolirano mjesto, daleko od stvarnog poslovanja, te provede kreativno organizirano vrijeme uz odgovarajući program.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Veličina nije bitna
Team building se pojavljuje početkom 80-ih godina prošlog stoljeća u Americi, kao jedan od zaštitnih znakova novog kapitalizma, a u nas se te aktivnosti stidljivo počinju organizirati početkom ovog desetljeća. U Hrvatskoj ima na desetke agencija koje se bave organiziranjem team buildinga te su u posljednje tri godine takve aktivnosti u mnogim tvrtkama postale uobičajeno. Tvrtke koje organiziraju team building vole u promidžbi isticati svoje klijente, no dio korisnika usluga ne želi da se u javnosti sazna za njihove team buildinge. Mato Zadro, predsjednik Uprave Dukata, pristao je da njegova izjava stoji u jednom od takvih reklamnih poruka kojom poručuje: “Program na Velebitu sastojao se od pažljivo osmišljene kombinacije brdskog bicikla i vožnje terenskim vozilima te opuštajućeg wellness programa s gastronomskim doživljajem u okolnim konobama. Bila je to profesionalna usluga jednog od najboljih poznavatelja hrvatskih bespuća!”. Veličina tvrtke nije bitna, odnosno na team building odlaze grupe od sedam, osam do 450 ljudi. Najčešće se aktivnosti organiziraju vikendom, a cijena programa po osobi kreće se od tisuću do 3500 kuna, ovisno o vrsti aktivnosti, odredištu, gastronomskoj ponudi, prijevozu, smještaju itd. Za skupinu od 250 ljudi treba najmanje 30 osoba koje će se njima baviti i voditi ih u programima. Obično osam ljudi vodi jedna osoba, a kako su programi najčešće vikendima, tvrtke s programima team buildinga unajmljuju vanjske suradnike određenih profesija. U nas se te aktivnosti još znaju doživljavati kao nešto posebno ili u najmanju ruku kao nagrada, a neki ih smatraju i kao “malo bolji sindikalni izlet”. Šimun Cimerman, direktor istoimene tvrtke koja već deset godina provodi Outdoor programe team buildinga, govori kako nisu usamljeni ni slučajevi kad zaposleni najradije ne bi išli na team building, nego bi vikend radije ostali doma jer “imaju posla”. Ali, dodaje, takvi stavovi prije svega ovise o samoj koncepciji programa, izvođaču i slično. Neke tvrtke same organiziraju team building bez profesionalne pomoći i jedna osoba odlučuje uime svih, priklanjajući se svojim afinitetima i ne razmišljajući što bi bilo bolje za većinu. Cimerman navodi primjer rukovoditelja koji je pasionirani jedriličar i svake godine vodi svojih pedesetak ljudi na jedrenje. Svake godine njih desetak povraća preko palube i vraća se bolesni kućama jer jednostavno ne podnose more! No šef za to ne mari. Ili jedna kompanija koja broji oko 400 ljudi i koja svake godine ide na istu destinaciju, isti hotel i radi isti program, što je ljudima već deja vu pa ne čudi kako mnogi od njih tada kod kuće “imaju nekog posla”.

U hrvatskom jeziku nema riječi koja bi zamijenila riječ team building, a doslovan prijevod bilo bi “stvaranje tima”. Najkraće, riječ je o skupu edukativno-rekreativnih ili zabavno-rekreativnih aktivnosti kojim je cilj stvaranje tima ili poboljšanje postojećeg kako bi se dosegli zajednički ciljevi. To se postiže tako da grupa ljudi iz neke tvrtke otiđe nekoliko dana na izolirano mjesto, daleko od stvarnog poslovanja, te provede kreativno organizirano vrijeme uz odgovarajući program.

Veličina nije bitna
Team building se pojavljuje početkom 80-ih godina prošlog stoljeća u Americi, kao jedan od zaštitnih znakova novog kapitalizma, a u nas se te aktivnosti stidljivo počinju organizirati početkom ovog desetljeća. U Hrvatskoj ima na desetke agencija koje se bave organiziranjem team buildinga te su u posljednje tri godine takve aktivnosti u mnogim tvrtkama postale uobičajeno. Tvrtke koje organiziraju team building vole u promidžbi isticati svoje klijente, no dio korisnika usluga ne želi da se u javnosti sazna za njihove team buildinge. Mato Zadro, predsjednik Uprave Dukata, pristao je da njegova izjava stoji u jednom od takvih reklamnih poruka kojom poručuje: “Program na Velebitu sastojao se od pažljivo osmišljene kombinacije brdskog bicikla i vožnje terenskim vozilima te opuštajućeg wellness programa s gastronomskim doživljajem u okolnim konobama. Bila je to profesionalna usluga jednog od najboljih poznavatelja hrvatskih bespuća!”. Veličina tvrtke nije bitna, odnosno na team building odlaze grupe od sedam, osam do 450 ljudi. Najčešće se aktivnosti organiziraju vikendom, a cijena programa po osobi kreće se od tisuću do 3500 kuna, ovisno o vrsti aktivnosti, odredištu, gastronomskoj ponudi, prijevozu, smještaju itd. Za skupinu od 250 ljudi treba najmanje 30 osoba koje će se njima baviti i voditi ih u programima. Obično osam ljudi vodi jedna osoba, a kako su programi najčešće vikendima, tvrtke s programima team buildinga unajmljuju vanjske suradnike određenih profesija. U nas se te aktivnosti još znaju doživljavati kao nešto posebno ili u najmanju ruku kao nagrada, a neki ih smatraju i kao “malo bolji sindikalni izlet”. Šimun Cimerman, direktor istoimene tvrtke koja već deset godina provodi Outdoor programe team buildinga, govori kako nisu usamljeni ni slučajevi kad zaposleni najradije ne bi išli na team building, nego bi vikend radije ostali doma jer “imaju posla”. Ali, dodaje, takvi stavovi prije svega ovise o samoj koncepciji programa, izvođaču i slično. Neke tvrtke same organiziraju team building bez profesionalne pomoći i jedna osoba odlučuje uime svih, priklanjajući se svojim afinitetima i ne razmišljajući što bi bilo bolje za većinu. Cimerman navodi primjer rukovoditelja koji je pasionirani jedriličar i svake godine vodi svojih pedesetak ljudi na jedrenje. Svake godine njih desetak povraća preko palube i vraća se bolesni kućama jer jednostavno ne podnose more! No šef za to ne mari. Ili jedna kompanija koja broji oko 400 ljudi i koja svake godine ide na istu destinaciju, isti hotel i radi isti program, što je ljudima već deja vu pa ne čudi kako mnogi od njih tada kod kuće “imaju nekog posla”.

U objašnjavanju nastanka team buildinga Šimun Cimerman tumači da je on poput mnogih stvari u poslovnom svijetu preuzet iz vojnih krugova. Vojske, posebice u ratno vrijeme, najsnažnije su organizacije neke zemlje te u iznimnim trenucima okupljaju oko sebe najveće intelektualce i znanstvenike, razvijaju razne programe i otkrivaju nova područja znanosti. Tako je i prvi team building, kaže, prvi put primijenjen u njemačkom Wermachtu prije samog početka Drugog svjetskog rata. Nijemci su vježbanje tzv. Leadershipa primjenjivali na svojim časnicima testirajući njihovu sposobnost vođenja psihološkim i fizičkim testovima. No ubrzo su otkrili da sami psihotestovi ili testiranja fizičke spreme jednostavno ne odgovaraju mogućoj stvarnoj situaciji u kojoj bi se netko od časnika našao. Utvrdili su da se nečije kvalitete vođenja mogu najbolje otkriti u testiranju male grupe ljudi kojima je povjeren zajednički zadatak. U situaciji rješavanja problema s mnoštvom neočekivanih prepreka kojim su se kretali od polazne točke do ciljne točke u ograničenom razdoblju vrlo se dobro mogla uvidjeti sposobnost pojedinaca i djelovanje tima.

Strateške igre
Priča iz povijesti podsjeća na jedan od današnjih najpopularnijih programa team buildinga, a to su strateške igre koje se koriste još uz pustolovna putovanja i izlete te zabavni, gastonomski i relaksacijski program. Od strateških igara, primjerice, popularan je “Business Expedition” u kojem valja napraviti strategiju kako riješiti što više zadataka koje klijenti sami izaberu i nalaze pomoću kompasa, zemljovida i pisanih uputa. Ivana Rajić, direktorica nabave u Ledu, kaže kako je upravo taj program izuzetno motivirao ljude tako da je uistinu bila njime impresionirana kao i destinacijom na rtu Kamenjaku. U vrlo kratko vrijeme dobili su, veli, sjajnu atmosferu i vidljive poslovne rezultate. Od skupnih terapija team building sadrži i aktivnosti bubnjanja u prirodi uz logorsku vatru, a velike svjetske kompanije kao Motorola, Nokia ili IBM otkrile su ponovno tu drevnu tehniku. Bubnjanjem u krugu ostvaruje se povezivanje pojedinaca u snažan tim, potenciranje kohezije i sigurnosti grupe, jačanje timskog duha, otpuštanje stresa, osjećaj veselja, spontanosti… Tom terapijom bavi se primjerice Udruga “Yoga i zdravlje” iz Karlovca, a koristio ju je više puta i Šimun Cimerman, ali uz tamburice. Od ostalih programa najviše se koriste planinski, riječni, nautički, foto safari te izleti po nacionalnim parkovima, gradovima i turističkim središtima, vrlo često uz zabave, ručkove i wellness programe.

Pavić: Jednostavno druženje, bez programa

Martina Pavić zaposlena je u marketinškoj agenciji Young & Rubicam iz Zagreba koja zajedno sa sestrinskom tvrtkom Mediaedge:cia sama organizira team buildinge svake godine. Zaposleni objašnjavaju da na programe izvan posla obično idu na dva-tri dana. Među ostalim, bili su u Čateškim toplicama, na Velebitu, Paklenici, u Repašu, Opatiji, na seoskom gospodarstvu u Istri (Volpia). “Nemamo poseban program team buildinga, a cilj nam je da se jednostavno družimo, zabavimo, provedemo vrijeme u prirodi, obiđemo atraktivne lokacije. Primjerice, išli smo na off road vožnju po Velebitu, spuštali smo se u špilje u Istri. Mi smo mlad tim, odlično se slažemo, družimo se i privatno. Team buildinzi dobro nam dođu za opuštanje i dosad smo uvijek bili zadovoljni”, izjavila nam je kreativna direktorica Martina Pavić.

Autor: Biserka Ranogajec
02. travanj 2008. u 06:30
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close