Hrvatsko tržište bezreceptnih proizvoda u prošloj je godini bilo vrijedno 580 milijuna kuna, odnosno četrdesetak milijuna više nego u prošloj godini i više od dvostruko nego na početku desetljeća, najnoviji su podaci agencije Pharmis specijalizirane za analizu farmaceutskog tržišta. Prema istom izvoru, zlatno doba dijetetskih proizvoda (zasad) je iza nas, no porast od devet posto u odnosu na prošlu godinu predstavlja znatan pomak u odnosu na prethodnih pet godina, a s ulaskom u Europsku uniju na domaćem se tržištu očekuje novi val bezreceptnih proizvoda. Istodobno, najviše zbog nedostatka inspektora, kontrola kvalitete bezreceptnih proizvoda i dalje je na vrlo niskoj razini, a područje dijetetskih proizvoda nije kvalitetno regulirano ni na europskoj razini. Rezultat je nelojalna konkurencija koja ugrožava kvalitetne proizvođače, ali i ugrožena prava potrošača koji troše novac na kojekakve tričarije djelotvorne eventualno na razini placebo efekta.
Udio OTC
U grupu bezreceptnih proizvoda (OTC – over the counter, preko pulta) spadaju lijekovi prirodnog i sintetskog porijekla koji imaju poznatu djelatnu komponentu, veliku terapijsku širinu, znatnu sigurnost primjene, neznatnu mogućnost predoziranja, a moguće interakcije s drugim lijekovima svedene su na najmanju mjeru. Među OTC proizvode spadaju antipiretici, analgetici, vitamini i minerali, lijekovi za pomoć pri gripi i prehladi, antihistaminici, laksativi, ali i medicinska kozmetika koja se prodaje samo u ljekarnama. I po namjeni i načinu registracije unutar OTC-a razlikuju se bezreceptni lijekovi i dijetetski proizvodi. Bezreceptni lijekovi prolaze sva klinička ispitivanja kao i lijekovi na recept i registriraju se u Agenciji za lijekove, dok je za registraciju dijetetskih proizvoda zaduženo povjerenstvo pri Ministarstvu zdravstva nakon što proizvod prođe kontrolu u Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo. Od ukupne potrošnje lijekova, udio OTC proizvoda je oko sedam posto. Među OTC lijekovima najveću potrošnju imaju analgetici i antipiretici, pa potom lijekovi protiv gripe i prehlade. Tek potom slijede vitamini i minerali među kojima prvo mjesto redovito odnose multivitaminski kompleksi i vitamin C. U Hrvatskoj je registrirano oko 240 bezreceptnih lijekova i više od 2500 dijetetskih proizvoda. U prošloj godini najveći tržišni udjel kad je u pitanju OTC imala je Pliva sa 13,18 posto, Belupo drži 12,54 posto domaćeg tržišta, slijedi američki Natural Wealth koji sa svojim dodacima prehrani zauzima 9 posto tržišta, potom Oktal Pharma zastupstva sa 8,37 posto, a na petom mjestu je slovenski Lek sa 7,37 posto. Jadran Galenski Laboratorij s gotovo šest posto na sedmom je mjestu iza Bayera, a zahvaljujući svom lijeku protiv glavobolje koji je u Hrvatskoj tradicionalno popularan, makedonski Alkaloid drži tri posto tržišta i gotovo je zadržao taj udjel od početka desetljeća. Zanimljivo je da je Pliva godine 2000. bila apsolutni lider u OTC-u s više od 26 posto udjela, dok su se svi ostali teško i približavali dvoznamenkastom postotku.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu