Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Među zainteresiranima za tvrtku Europa mil i ruski naftni div Lukoil

Autor: Snježana Vujisić-Sardelić
18. ožujak 2008. u 06:30
Podijeli članak —

Milodrag Gadže, vlasnik Europa mila, kaže kako razni investitori pokazuju interes za kupnju njegove tvrtke

Prema izvorima iz industrije, ruski Lukoil izrazito je zainteresiran za ulazak na hrvatsko i BiH tržište, osobito nakon što su mu u ovoj regiji propala dva poslovna aranžmana: sa slovenskim Petrolom te hrvatskim Tifonom kojeg je kupio Mol.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Najjeftiniji ulaz
Zbog toga je ruski naftni div u rujnu prošle godine u Hrvatskoj osnovao tvrtku Lukoil Croatia, koju vodi Nikolay Ivchikov. On je, kažu poznavatelji prilika u branši, jako angažiran u pokušaju da vlasniku osigura ili dobru akviziciju na ovim prostorima ili dobre lokacije za gradnju novih benzinskih postaja. Kako se saznaje iz izvora u samom Lukoilu, u Hrvatskoj su pokrenuti razgovori o kupnji Europa mila, tvrtke u vlasništvu Milodraga Gadže, koja na strateškim lokacijama u Zagrebu i Splitu ukupno ima osam benzinskih postaja i, što je još važnije, ima mali terminal za prekrcaj nafte u Vukovaru, na Dunavu. Iako Milodrag Gadže nije izrijekom potvrdio da vodi pregovore s Lukoilom, riječima kako “ga razni investitori zovu i pokazuju interes za kupnju njegove tvrtke” špekulacijama nije posve zatvorio vrata. Također, na upit da li uopće razmišlja o prodaji kompanije odgovorio je “kako se nikad ne zna što donosi sutra”. Poznavatelji, pak, kažu kako su razgovori zapeli upravo na terminalu u Vukovaru čije funkcioniranje nije posve pravno čisto zbog čega se, navodno, Lukoil ne želi izlagati potencijalnom sporu u budućnosti. Istodobno, Lukoilu bi on osigurao najjeftiniji ulaz za vlastitu naftu iz njegovih rumunjskih i bugarskih rafinerija. Bez terminala za prekrcaj – koje na morskoj obali Hrvatske drže Ina, OMV i Petrol – Lukoil bi bio prisiljen kupovati naftu na posredan način, od jedne od ovih kompanija, kako to radi većina vlasnika privatnih postaja u Hrvatskoj.

Prema izvorima iz industrije, ruski Lukoil izrazito je zainteresiran za ulazak na hrvatsko i BiH tržište, osobito nakon što su mu u ovoj regiji propala dva poslovna aranžmana: sa slovenskim Petrolom te hrvatskim Tifonom kojeg je kupio Mol.

Najjeftiniji ulaz
Zbog toga je ruski naftni div u rujnu prošle godine u Hrvatskoj osnovao tvrtku Lukoil Croatia, koju vodi Nikolay Ivchikov. On je, kažu poznavatelji prilika u branši, jako angažiran u pokušaju da vlasniku osigura ili dobru akviziciju na ovim prostorima ili dobre lokacije za gradnju novih benzinskih postaja. Kako se saznaje iz izvora u samom Lukoilu, u Hrvatskoj su pokrenuti razgovori o kupnji Europa mila, tvrtke u vlasništvu Milodraga Gadže, koja na strateškim lokacijama u Zagrebu i Splitu ukupno ima osam benzinskih postaja i, što je još važnije, ima mali terminal za prekrcaj nafte u Vukovaru, na Dunavu. Iako Milodrag Gadže nije izrijekom potvrdio da vodi pregovore s Lukoilom, riječima kako “ga razni investitori zovu i pokazuju interes za kupnju njegove tvrtke” špekulacijama nije posve zatvorio vrata. Također, na upit da li uopće razmišlja o prodaji kompanije odgovorio je “kako se nikad ne zna što donosi sutra”. Poznavatelji, pak, kažu kako su razgovori zapeli upravo na terminalu u Vukovaru čije funkcioniranje nije posve pravno čisto zbog čega se, navodno, Lukoil ne želi izlagati potencijalnom sporu u budućnosti. Istodobno, Lukoilu bi on osigurao najjeftiniji ulaz za vlastitu naftu iz njegovih rumunjskih i bugarskih rafinerija. Bez terminala za prekrcaj – koje na morskoj obali Hrvatske drže Ina, OMV i Petrol – Lukoil bi bio prisiljen kupovati naftu na posredan način, od jedne od ovih kompanija, kako to radi većina vlasnika privatnih postaja u Hrvatskoj.

Nemaju komentara
Saznaje se također da rusku kompaniju zasad više zanima kupnja naftnih distributera koji već imaju formiran lanac benzinskih postaja, jer procjenjuju da bi prezimanje jedne po jedne postaje ili jako malih lanaca u svrhu stvaranja vlastite mreže benzinskih postaja predugo trajalo. Međutim, ni takva opcija nije isključena. Lukoilov angažman u ovoj regiji prati komentar kako nisu spremni ići u preuzimanje pod svaku cijenu, odnosno na plaćanje po cijeni većoj od vrijednosti koju objektivno ima pojedina tvrtka ili benzinska postaja. Iz središnjice Lukoila u Moskvi na traženje Poslovnog dnevnika da ili potvrde ili demantiraju pregovore sa Europa milom odgovor je bio samo kako “uopće nemaju komentara”.

Lukoil u inozemnoj ekspanziji

Lukoil je najveća ruska privatna naftna kompanija, u kojoj 20-postotni udio drži američki naftaš ConocoPhillips. Prošle godine je Lukoil imao neto dobit od 8 milijardi dolara, dok je 2006. godine njegov profit iznosio 7,4 milijarde dolara. Unatoč rastu dobiti, ulagači su ostali razočarani malim rastom proizvodnje (96,9 milijuna metričkih tona). Kompanija je, naime, povećala lani output 1,4 posto što je znatno manje u odnosu na ruski prosjek koji se kretao oko 2,4 posto. Predsjednik uprave Vagit Alekperov najavio je početkom godine snažnu inozemnu ekspanziju, odnosno ulaganje 11 milijardi dolara. Taj se iznos odnosi na kapitalna ulaganja te akvizicije. Lukoil se okrenuo širenju na područje Kaspijskog jezera gdje vodi pregovore s vladom Kazahstana o sudjelovanju u radovima na tamošnjim naftnim poljima. Prošle godine je Lukoilova distributivna mreža uključivala 19 zemalja, među kojima Srbiju, Makedoniju, Bugarsku, Tursku, Finsku, SAD… Ruski naftaš drži 1,3 posto ukupnih rezervi nafte u svijetu, dok u globalnoj proizvodnji sudjeluje sa 2,3 posto. Lukoil proizvodi 19 posto ruske nafte.
(M. Dobrašin)

Autor: Snježana Vujisić-Sardelić
18. ožujak 2008. u 06:30
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close