Posljednje tri godine donijele su velike preokrete u europskoj i hrvatskoj poljoprivredi. Tržište žitarica suočilo se s promjenama koje su testirale otpornost proizvođača, otkupljivača i trgovaca.
O tome kako se sektor prilagodio, koje su lekcije naučene i gdje leži prostor za oporavak, razgovarali smo s Thierryjem Blondelom, generalnim direktorom Axereal Centralne Europe, jedne od najvećih poljoprivrednih kooperacija u Europi.
Za početak, kako biste najbolje opisali situaciju u sektoru poljoprivrede u protekle tri godine?
Najkraće moguće – turbulentno. Veliki su izazovi iza nas, ali i ispred nas. Izbijanje rata u Ukrajini uvelike se negativno odrazilo na tržište čitave Europe.
Mi kao grupacija koja se primarno bavi otkupom, prodajom ali i proizvodnjom, nismo mogli preko noći prebaciti svoje poslovanje u smjer da iz drugih izvora povučemo nedostatke koji će se s vremenom pojaviti radi razlike u visokim kupovnim, odnosno niskim prodajnim cijenama u periodu 2022./2023. godine. Oni koji su recimo 2022. godine kupili umjetno gnojivo po visokim cijenama, nisu ga mogli prodati sve do siječnja 2023. godine kada je cijena bila višestruko manja. Sve to je pravi recept za strmoglavo padanje kompletnog sektora, a posebice onih kojima je poslovanje primarnog okrenuto prema žitaricama odnosno umjetnom gnojivu. Povukli smo poteze koji su možda u jednom trenutku bili rigorozni, ali su se kasnije pokazali kao itekako ispravni.
Morali smo reorganizirati naše poslovanje i posvetiti se ulaganju u tehnologiju. Tako je u posljednje dvije godine uloženo 2 milijuna eura u dvije linije za doradu sjemena: mala linija 2 t/h, velika linija 15 t/h. Ova investicija predstavlja veliki korak za pozicioniranje Axereala u srednjoj Europi, čineći nas liderima u opskrbi sjemena za Hrvatsku, Mađarsku, Srbiju i Slovačku, kao i za izvozna tržišta poput Italije, Balkana, Rumunjske i Bugarske. Imamo tendenciju da ulaganja nastavimo i u idućem periodu, prateći razvoj situacije na tržištu.
Kako izgledaju brojke kada govorimo o Axereal Croatia?
Axereal Croatia je 2022 godinu završila s dobiti od 5.320.054 eura. Budući da je to bilo vrijeme kada se tržište uzdrmalo, 2023. godine smo završili na tri milijuna eura gubitka, da bismo već u sljedećoj godini osjetili oporavak te smo 2024. godinu smanjili gubitak na 1,8 eura.
Teška vremena stvaraju snažan brand, mi ćemo već ove godine pokazati pozitivno poslovanje. To nije bio slučaj s mnogim drugim sličnim, ali manjim grupacijama jer vjerojatno nisu uspjeli posložiti svoje poslovanje sukladno kretanju tržišta u kriznim vremenima.
Zahvaljujući našim stručnjacima i vrlo jasnom detektiranju tržišnog rizika, mi danas možemo pričati o budućnosti kao da krize nije bilo. Što, vjerujte, nije mala stvar.
Mnogi su na krizu reagirali brojnim otpuštanjima, kakvo je vaše mišljenje o toj praksi?
Spas nikada ne leži u tome da otpustite zaposlenike i smanjite izlaz novca. To nije praksa ozbiljnih grupacija. Mi smo morali pokazati odgovornost i znanje kako upravljati kriznim situacijama. Kao što sam već napomenuo, ponekad odgovoran pristup rješavanju izazova uključuje i neke nepopularne odluke ali kod nas se s krizom nismo borili takvim odlukama koje izgledaju tako da ti jednostavno svoj financijski izlaz tražiš u otpuštanjima te vrste.
Axereal mora biti “in time” kako bi pratili tržište i prilagođavali se izazovima koji u 2025. godini znače radnu snagu koja mora biti spremna na novu tehnologiju, veliku dozu agilnosti i konstantno učenje. Ponekad taj tempo nije lako za izdržati, pa su možda neki zaposlenici izgubili taj tempo i nisu više dio naše priče, ali tržište je jednostavno takvo. Sve zajedno nas tjera naprijed. Kada u nekome vidimo poslovnu perspektivu, budite uvjereni da ćemo se svim silama potruditi da postane i ostane dio naše grupacije jer naša snaga su upravo naši ljudi.
Vaša priča je puno šira od samog prikupa i prodaje?
Definitivno. Osim što sakupljamo i prodajemo žitarice, Axereal Croatia i proizvodi na svojih 2.500 hektara površine. Također, bitno je napomenuti da prvi u ovom dijelu Europe uzgajamo grašak na 150 hektara koje potom distribuiramo dalje za ekstrakciju proteina.
Osim toga volio bih naglasiti uzgoj Cameline koja se sije nakon žetve pšenice, a prije sjetve sljedeće kulture na istom tlu. Plod cameline se također dalje distribuira na međunarodno tržište, a tu je i pivarski ječam kojeg plasiramo u Boortmalt koji je na kraju krajeva naša sestrinska kompanija. Priča koju smo zaokružili zaista možemo reći da ima svoj “rep”i “glavu” i kao takva nas čini liderima europskog tržišta.
Axereal Croatia je ne samo proizvodni centar već i centar za razvoj novih kultura te umnožavanje sjemena. Mi smo uvijek pratili naše kooperante, od onih najmanjih koji se tek razvijaju, pa sve do onih koji imaju pozamašno iskustvo i znanje. Svakodnevnim ulaganjem u naše, a potom i njihovo znanje, zajedno kreiramo snažnu granu u poljoprivredi koja je pokazala da i u najtežim periodima može spremno odgovoriti izazovima i turbulentnom tržištu. Tako će ostati i u budućnosti.