Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
TOP 505 kompanija
Dugogodišnja dominacija

U četvrtom Izvješću o održivosti Fortenova grupa izložila poslovanje 40 kompanija

Pregled poslovanja u 2024. dobrovoljno je pripremljen u skladu sa svjetskim standardima za izvještavanje o održivosti

Autor: Promo
29. rujan 2025. u 07:00
Zvijezda ulje i majoneza i dalje su vodeći brendovi u HR, a u top 10 našli su se i Jamnica, Zvijezda ketchup i margarin

Nova ljestvica BRANDpuls istraživanja, formirana nakon vala istraživanja provedenog u razdoblju ožujak-svibanj 2025. potvrdila je dugogodišnju dominaciju dva proizvoda – Zvijezda ulje i Zvijezda majoneze – prvim mjestima u poretku najjačih brendova u Hrvatskoj. Dobar niz nastavlja i Jamnica gazirana voda koja se u ovom valu našla na šestom mjestu ljestvice, a među top 10 brendova na hrvatskom tržištu našla su se još dva Zvijezdina proizvoda – Zvijezda Ketchup na sedmom i tvrdi margarin Zvijezda stolni na devetom mjestu.

Tako, kao i u prethodnom valu jednog od najvećih regionalnih istraživanja tržišta koje ispituje percepciju brendova među potrošačima, dvije kompanije Fortenova grupe – Zvijezda i Jamnica – imaju ukupno pet svojih brandova u samom vrhu ljestvice. Kad se gleda proširena lista, ona koja sadrži 50 najjačih proizvoda u Hrvatskoj po izboru potrošača, onda Zvijezda i Jamnica na njoj ukupno imaju osam svojih brandova. Na proširenoj listi 50 najjačih proizvoda u Hrvatskoj još su Jana, negazirana voda (18.mjesto), Margo mazivi margarin te Zvijezda ukiseljeno i konzervirano povrće.

U regionalnom plasmanu, hitovi Fortenova grupe su proizvodi iz grupe pića – Jamničini Jana na 14. i Jana Ice Tea na 28. mjestu, Jana vitamin (aromatizirane negazirane vitaminske vode) i MgMivela, gazirana voda.

Rangiranje u ostalim državama regije pokazuje da su u Srbiji, slično kao i Hrvatskoj, najjači brandovi grupe proizvodi Dijamanta – ulje i margarin tvrdi i mazivi, dok iz te grupe proizvoda potrošači u Bosni i Hercegovini radije biraju Zvijezdine brandove.

Vrednovanje snage kompanija i Grupe

Činjenica da brojna istraživanja već dugi niz godina pokazuju kako brendovi kompanija Fortenova grupe predstavljaju prvi izbor potrošača (u ovom slučaju brendove je kroz istraživanje provedeno u Hrvatskoj, Srbiji, Bosni i Hercegovini i Sloveniji vrednovalo preko 5700 ispitanika u dobi od 15 do 64 godine) jedan je od elemenata kojim se, između ostaloga, vrednuje ekonomska snaga i održivost poslovanja kompanija i cijele Grupe.

Stoga se te informacije mogu pronaći i u Izvješćima o održivosti koje Fortenova grupa objavljuje već četiri godine zaredom i koja predstavljaju cjelovit i opsežan pregled poslovanja kompanija Grupe. Tako je Izvještaj o održivosti za 2024. objavljen u lipnju, a pripremljen je kao i dosadašnji – u skladu sa svjetskim GRI standardima izvještavanja o održivosti, ali uzimajući u obzir i smjernice EU Direktive o izvještavanju o korporativnoj održivosti (CSRD). Naime, s obzirom da izvještavanje prema CSRD-u postaje obavezno u skoroj budućnosti te s obzirom na složenost procesa, kao i činjenicu da je u izvještavanje uključeno čak 40 operativnih kompanija, Fortenova grupa započela je s prilagodbom budućim regulatornim zahtjevima.

Odgovornost za buduća pokoljenja

I to je jedna od potvrda čvrste opredijeljenosti Grupe za tranziciju cijelog gospodarstva prema zelenoj ekonomiji, kao i njezinom vlastitom doprinosu tome – od smanjenja emisija stakleničkih plinova do poticanja kružnog gospodarstva. U Grupi se to tretira kao njezina odgovornost za buduća pokoljenja.

Kao i prethodnih godina, samo Izvješće je obuhvatilo sve aspekte operativnog poslovanja Grupe te ponudilo uvid u status ključnih tema koje predstavljaju strateški okvir za održivost Fortenova grupe. Izvješće obuhvaća i informacije o poslovanju kompanija iz Poslovnog područja Poljoprivreda koje je Fortenova grupa formalno dezinvestirala u siječnju 2025.

Usvajanje Kodeksa poslovnog ponašanja

Jedan od značajnijih iskoraka Fortenova grupe u području održivosti u 2024. je usvajanje i javna objava Kodeksa poslovnog ponašanja dobavljača Fortenova grupe (engl. Supplier Code).

Kodeks postavlja temeljne vrijednosti za vođenje poslovnih operacija u skladu s visokim standardima društvene odgovornosti, uključujući brigu o okolišu, društvena pitanja i efikasno upravljanje. Glavni ciljevi Kodeksa usmjereni su na prepoznavanje i promicanje korporativne društvene odgovornosti te stvaranje održivog i profitabilnog poslovanja koje unaprjeđuje opću vrijednost Grupe. To se postiže kroz usklađivanje poslovnih operacija s ključnim načelima kao što su poslovna etika, poštovanje radnih uvjeta i ljudskih prava, zaštita okoliša, zdravlje na radu te osiguranje kvalitete proizvoda.

Briga o zdravoj prehrani lokalnih zajednica

Uloga Fortenova grupe kao proizvođača hrane i trgovca na malo obuhvaća i promicanje i jačanje gospodarstava lokalnih zajednica i brigu o potrebama potrošača kad je riječ o zdravijoj prehrani i svježim proizvodima. Imajući to na umu, Poslovno područje maloprodaje i veleprodaje ulaže napore kako bi podržavalo lokalne proizvođače i svojim potrošačima ponudilo najbolje lokalne vrijednosti. Kroz svoj projekt “Najbolje iz Hrvatske”, Konzum HR je tijekom 2024. godine nastavio širiti dostupnost proizvoda malih lokalnih proizvođača i obiteljskih gospodarstava, dodatno jačajući njihovu prisutnost na tržištu. Broj prodavaonica u kojima kupci mogu pronaći taj poseban asortiman je 92. Uspjeh projekta vidljiv je i u rastu prometa koji je u toj kategoriji, u odnosu na prethodnu godinu, porastao za značajnih 19 posto. Na kraju 2024., asortiman je obuhvaćao 339 različitih proizvoda od 59 proizvođača.

U pogledu zaštite okoliša također su nastavljene brojne inicijative, a najznačajnije su vezane uz smanjenje emisija, recikliranje vode i donacije hrane.

Inicijative za zaštitu okoliša

Svakoj kompaniji studija o smanjenju ugljikovog otiska

Nakon potpunog izračuna ugljikovog otiska iz svih utvrđenih izvora, u suradnji s Institutom Hrvoje Požar za 40 društava s pet tržišta, koja se bave različitim djelatnostima od maloprodaje i veleprodaje, proizvodnje hrane i pića do poljoprivrede i IT usluga, u 2024. su izrađene studije o smanjenju ugljikovog otiska. Kao bazna godina za studije definirana je 2022., a svako je društvo u Grupi dobilo vlastitu studiju i podlogu za implementaciju mjera za smanjenje vlastitog ugljikovog otiska, a implementacija svih mjera je planirana u razdoblju od 2025. do 2030.

Ključne inicijative u pogledu zaštite okoliša: smanjenje emisija, recikliranje vode i donacije hrane

Više od 25 milijuna litara vode reciklirano i ponovno upotrijebljeno

Kad je riječ o vodi, ključnom resursu, ali i jednoj od ključnih proizvodnih sirovina, u 2024. su kompanije Fortenova grupe reciklirale i ponovno upotrijebile više od 25 milijuna litara vode. Četiri kompanije aktivno provode sustave reciklaže vode, koristeći recikliranu vodu u različite funkcionalne svrhe. U prehrambenom sektoru, primjerice, voda se ponovno koristi za pranje proizvodnih pogona te za hlađenje opreme, čime se značajno smanjuje ukupna potrošnja svježe vode.

U regionalnom plasmanu su hitovi iz grupe pića Fortenova grupe: Jana, Jana Ice Tea, Jana vitamin i Mg Mivela

Konzum sedmi put Najdonator

Cijeli je niz pojedinačnih inicijativa kompanija Grupe vezan uz okolišne, društvene i upravljačke teme, koje imaju pozitivni utjecaj na sva tržišta na kojima Grupa posluje – među kupcima, klijentima, poslovnim partnerima i u lokalnoj zajednici te među zaposlenicima i drugim dionicima. Svakako ponovno valja izdvojiti kako je Konzum HR u 2024. čak sedmi put zaredom ponio titulu Najdonatora jer je u 2023. donirao čak 480 tona hrane ukupne prodajne vrijednosti 1,64 milijuna eura bez PDV-a, što predstavlja dosad najveći iznos donacija i ujedno čini više od trećine svih donacija hrane u Hrvatskoj.

Autor: Promo
29. rujan 2025. u 07:00
Podijeli članak —

New Report

Close