Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Elan šokirao odlukom o zaustavljanju dijela proizvodnje

Autor: Siniša Malus
18. svibanj 2025. u 09:03
Podijeli članak —
za jedrilicama na globalnom tržištu zbog inflacijskih pritisaka, ali Elan nije to toliko osjetio zbog uvođenja novih modela u posljednje četiri godine/Shutterstock

Nautički odjel, koji je posljednjih godina proizvodio oko 60 plovila godišnje, ima 130 zaposlenika.

Elan obustavlja proizvodnju plovila, informacija je koja je krajem prošloga tjedna poprilično šokantno odjeknula u slovenskoj javnosti.

Doznaje se da je riječ o privremenoj suspenziji tog segmenta proizvodnje, a o daljnjim koracima odlučit će se u Elanu nakon strateškog razmatranja, izvještava ljubljansko Delo.

Otpuštanja zasad nema
Otpuštanja, barem zasad, ne bi trebalo biti. Iz kompanije su potvrdili da su zaposlenicima u nautičkoj diviziji ponuđeni poslovi u drugim divizijama grupe. Iz Elana su ljubljanskom Delu objasnili da su tu odluku donijeli kao odgovor na značajan pad potražnje za jedrilicama, promjene na tržištu i promijenjena očekivanja kupaca, što se odrazilo na financijske rezultate divizije jer nisu bili u skladu s očekivanjima.

Graditelj jedrilica na udaru

Ekonomska kriza i slabije poslovanje čarter tvrtki na nautičkom tržištu najviše su pogodili upravo graditelje jedrilica poput Elana.

Podaci o prošlogodišnjem poslovanju nautičke divizije nisu objavljeni. Također, još nisu otkrili vremenski okvir i detalje sadržaja strateške transformacije. Međutim, Elan istodobno uvjerava da u potpunosti ispunjava narudžbe i obveze prema kupcima. Ni radnici neće ostati bez posla jer su zaposlenicima u nautičkoj diviziji ponuđeni poslovi u drugim divizijama.

Prema posljednjim dostupnim podacima iz 2023. godine, nautički odjel, koji je posljednjih godina proizvodio oko 60 plovila godišnje, imao je otprilike 130 zaposlenika. Tvrtka ima oko 800 zaposlenika, a zbog nedostatka radne snage prošle je godine zaposlila i filipinske radnike. Taj trend u proteklih je godinu dana zahvatio brojne slovenske kompanije.

Tvrtka Elan sastoji se od četiri divizije: zimski sportovi, nautika, Elan kompoziti i poslovanje. Djelatnosti tvrtke uključuju proizvodnju i prodaju skija te proizvodnju i prodaju jedrilica. Godine 2010. počeli su proizvoditi i elemente za vjetroelektrane. Osim toga, Elan proizvodi i raznu drugu sportsku opremu. Pretprošle godine se prvi put predstavio s električnim biciklima.

Posljednji dostupni poslovni podaci su iz 2023. godine, koju je Elan, kako se vidi iz godišnjeg izvješća objavljenog na Ajpesu, ocijenio uspješnom za sve divizije tvrtke, ostvarivši, a u određenim područjima i premašivši zacrtane planove. U 2023. godini došlo je do pada potražnje za jedrilicama na globalnom tržištu zbog inflacijskih pritisaka, ali Elan nije toliko osjetio taj fenomen zbog uvođenja novih modela u posljednje četiri godine.

Unatoč određenim nepredvidivim događajima i općem hlađenju tržišta, uspjeli su ostvariti rast prodaje u odnosu na prethodnu godinu, i to za 22 posto, što je više od planiranog i rekord u posljednjih petnaest godina. Također su značajno poboljšali profitabilnost divizije, objasnili su u poslovnom izvješću.

105

milijuna eura prihoda od prodaje ostvario je Elan u 2023.

Elan je započeo proizvodnju plovila 1949. godine, izrađujući brodice od drvenih vodootpornih ploča. Tijekom godina, Elan je razvio širok spektar jedrilica i motornih brodova, uključujući modele poput Elan 31, 33, 34, 38 i 43. Linija Impression također je bila inovativna i iznimno uspješna. Elan je godinama gradio manje motorne čamce i glisere, a 2004. godine započeo je gradnju linije motornih brodova Elan Power.

Izgrađeno ih je više od dvije stotine, ali je poslije ta proizvodnja prepuštena drugim brodograditeljima. Elan je u 2023. godini ostvario 105 milijuna eura prihoda od prodaje, što je devet milijuna više nego godinu prije. Neto operativna dobit iznosila je šest milijuna eura, što je otprilike milijun eura manje nego u 2022. godini.

Potres na svjetskom tržištu
Takav rasplet situacije u Elanu analitičare ne iznenađuje. Naime, ekonomska kriza i slabije poslovanje čarter tvrtki na nautičkom tržištu najviše su pogodili upravo graditelje jedrilica poput Elana, a slične tvrtke već godinama smanjuju udio u ukupnoj gradnji brodica i jahti za rekreaciju. Posebno se to odnosi na segment jedrilica između 30 i 60 stopa namijenjenih ponajprije čarteru.

Autor: Siniša Malus
18. svibanj 2025. u 09:03
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close