Trend “projektiziranja” poduzeća, koji je odavno svakodnevica u Sjevernoj Americi, Velikoj Britaniji i sjevernoj Europi, sve više zahvaća i Hrvatsku. Riječ je o obučavanju specijaliziranih timova i uvođenju softvera koji upravljačima poduzeća omogućavaju trenutačan uvid u razinu završenosti svakog projekta i efikasnije korištenje radnika. Trend su u hrvatsku donijeli strani vlasnici hrvatskih tvrti, ali u posljednjih nekoliko godina postao je trend među svim tvrtkama. To najbolje potvrđuje i znatan rast poslovanja specijalista za konzalting u projektnom menadžmentu poput tvrtke Primakon d.o.o. Na listi klijenata su im tvrtke poput nuklearne elektrane Krško, Hrvatskog telekoma i Privredne banke Zagreb, Zagrebačkog holdinga, ali i niz manjih tvrtki. Svima je njima zajedničko da upravljaju velikim brojem projekata koji zahtijevaju velike ljudske i materijalne resurse, a zbog nesinhroniziranosti poslovanja na raznim projektima suočavaju se s realnom mogućnošću nepotrebnog rasipanja novca. “Konzalting u projektnom menadžmentu posao je koji u Hrvatskoj raste gotovo eksponencijalno – već nekoliko godina nama posao raste oko 50 posto godišnje i ne vidi se kraj tom trendu”, kaže Davor Delić, ovlašteni konzultant i suvlasnik Primakona. Ova je tvrtka osnovana 2001. godine, a danas sa samo šest stalno zaposlenih ima ukupne prihode veće od 5 milijuna kuna. Projektni menadžment, pojednostavljeno, omogućuje upravi tvrtke, ali i ostalim sudionicima koji su nižeg ranga u projektima, gotovo trenutačan uvid u stupanj završenosti svakog projekta. “Kada na projektu radi jedan tim, onda u pravilu nema problema. No u praksi većina projekata odvija se u suradnji nekoliko odjela u tvrtki koji zbog manjka kordinacije često budu prenatrpani poslom, a u drugom trenutku ga nemaju dovoljno. Projektni menadžment sastoji se u tome da se posao optimalno izvršava i tako se štedi novac i vrijeme”, kaže Delić. Kao primjer navodi nuklearnu elektranu Krško. “Tamo je predviđeno vrijeme remonta bilo svakih 12 mjeseci i trajalo je 45 dana, a za to vrijeme nije bilo proizvodnje struje.
Oni imaju oko 500 ljudi koji su paralelno angažirani na oko 15 projekata tijekom radova. Uvođenjem efikasnijeg projektnog menadžmenta vrijeme remonta smanjili su na 21 dan.“ Sličan je slučaj bio i u slovenskom IskraTelu, koji se bavi razvojem telefona i telefonskih centrala. ”Nakon implementacije projektnog menadžmenta podigao se broj godišnje završenih projekata sa 12 na 20, pri tome zadržavši isti broj ljudi“, kaže Delić dodajući da su u posljednjih pet godina obučili oko 1000 ljudi iz raznih tvrtki za projektni menadžment. Prema njegovim riječima, svjetska je praksa da uređene organizacije mogu uštedjeti do 30 posto u ukupnim troškovima projekta, koji čine i do 5 posto ukupnih troškova. ”Statistički gledano, devet od 10 tvrtki ne uspijeva postići strateške ciljeve, 95 posto radne snage ne shvaća strategiju svoje tvrtke, a oko 70 posto pokušaja redizajna poslovnih procesa propada. Pravi rezultati vidljivi su nakon dvije godine, ali već nakon 6 mjeseci vidljivi su značajni rezultati“, tvrdi suosnivač Primakona. Sam proces posla je jednostavan. Tvrtke koje uzimaju uslugu konzaltinga najprije osnivaju tim koji radi s edukacijskim timom tvrtke za konzalting. Pri tome se obučavaju za korištenje softvera koji se koristi za nadzor poslovanja, a i sam softver se prilagođuje radu na konkretnim projektima. ”Ljudi koji odlučuju u svakom trenutku imaju pregled završenosti svake faze svakog projekta koji tvrtka vodi. Iz perspektive radnika također se vide velike promjene. Radnici su vrlo opterećeni jer redovito paralelno rade na više projekata. Pogotovo su problematični ad hoc zahtjevi koji zaustavljaju provedbu posla. Kada upravljači tvrtke znaju u kojem su statusu svi projekti, znaju i kojim radnicima mogu dati dodatne zadatke da pri tome ne ugroze izvođenje projekta, a koje moraju eventualno rasteretiti. Cijela slika svih poslova sa svim elementima stoji na ekranu šefa tvrtke i omogućuje mu donošenje najkorisnijih odluka”, zaključuje Davor Delić.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu