Nedavno su predstavljeni rezultati velikog istraživačkog projekta Agencije za znanost i visoko obrazovanje čiji je jedan od ciljeva bio istražiti doživljaj budućnosti i perspektive mladih u Hrvatskoj te njihov doživljaj vrijednosti obrazovanja. Istraživanje je pokazalo da 53 posto srednjoškolaca najpoželjnije mjesto za život i rad vidi izvan Hrvatske te ih 39,3 posto priželjkuje odlazak u neku od zemalja EU. Vezano uz to, čak 43,9 posto vidi budućnost Hrvatske pesimistično, ali svoju budućnost čak 86,5 posto vidi pozitivno. Kako komentiraju ove rezultate, gdje vide glavne uzroke pesimističnog gledanja na budućnost Hrvatske i odakle toliko optimizma u pogledu osobne budućnosti, pitali smo stručnjake s visokoobrazovnih institucija.
Prodekanica za nastavu i studente na Veleučilištu Baltazar Zaprešić Ljubica Bakić-Tomić kaže kako su danas informacije zahvaljujući internetu i socijalnim mrežama dostupne svugdje i svakome pa je teško sakriti istinu, ona uvijek ispliva na površinu. “Mladi ljudi uspoređuju situaciju u Hrvatskoj i Europi i uočavaju da je u Hrvatskoj za isti posao čovjek plaćen barem duplo manje nego u Europi. U Njemačkoj učitelj ima plaću 3 do 4 tisuće eura, a u Hrvatskoj nitko u prosvjeti, čak niti sveučilišni profesor s najvišim zvanjem nikada ne dostigne toliku plaću tijekom svog radnog vijeka. Nije li to sramota? Učiteljski poziv nije jedini podcijenjen. Prošle godine sam bila u Gruziji gdje najviše plaće u zemlji imaju policajci, učitelji-profesori i liječnici, onda slijede svi ostali iza njih. To govori o vrijednostima jednog društva. Koje su vrijednosti hrvatskog društva ako najviše zarađuju odvjetnici i bankari?”, pita se prodekanica Baltazara te napominje kako mladi ljudi imaju informacije i njima upravljaju za vlastite potrebe, pa sebi za cilj postavljaju stjecanje što višeg stupnja obrazovanja kako bi svoju sreću mogli potražiti tamo gdje će njihovo znanje i trud netko cijeniti i za to ih adekvatno platiti. S time se slaže i Vedrana Pribičević, predavačica i voditeljica katedre za ekonomiju na Zagrebačkoj školi ekonomije i managementa (ZŠEM) koja upozorava da ne smijemo podcjenjivati inteligenciju srednjoškolaca. “Možda ne prate stručne analize, ali nisu neperceptivni te su uspjeli sami zaključiti, pa premda samo iz anegdotalnih primjera iz vlastite okoline, da Hrvatska nije zemlja u kojoj se cijeni znanje i stručnost. Ovo je dobra vijest za nas, jer pokazuje da je barem 40 posto naših srednjoškolaca spremno na odricanja i kontinuiran rad koji se podrazumijeva u kompetitivnom okruženju kao što je primjerice Njemačka ili neka druga destinacija koju sanjaju”, kaže Vedrana Pribičević.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Oko 40% vidi svoju budućnost van Hrvatske a na Erasmus projekte se javlja samo 1%. 80% maturanata želi studirati a samo 20-25% završi studij. Kad bi svi oni završili studij, imali bi 70% fakultetski obrazovanih ljudi u zemlji. A najrazvijenije zemlje imaju oko 22% s akademskim stupnjem. Većina, njih, koji žele studirati ne vide sebe u STEM području… Puno nelogičnosti i kontradiktornosti, na žalost, roditelji i djeca ne znaju napraviti pravi odabir zanimanja. Gimnaziju i ostale srednje škole, koje vode ka studiju treba napraviti eliternim, tako da se samo max. 25% djece može upisati u njih upisati. Ostale treba preeusmjeriti na trogodišnje i četrerogodišnje strukovne škole, koje će biti u dodiru s poslovnim svijetom. Najbolje bi bilo, kad bi raditli kao u Njemačkoj ili Austriji, da su poslodavci ti, kod kojih su učenici zaposleni i kod njih stječu praktično znanje a škole su odgovorne za teoretski dio. Ka završe, mogu sutradan raditi kao kvalificirano osoblje. Od bankovnog šaltera, preko knjigovodstva, trgovine i nabave, pa sve go automehaničara, alatničara, električara, bravara, kuhara…
ok, a zašto se pola tih poslova ne bi moglo raditi s maturom?
Normalno da se nemogu zaposliti kad ih 99% zavrsi filozofski fakultet.
Oko 40% vidi svoju budućnost van Hrvatske a na Erasmus projekte se javlja samo 1%. 80% maturanata želi studirati a samo 20-25% završi studij. Kad bi svi oni završili studij, imali bi 70% fakultetski obrazovanih ljudi u zemlji. A najrazvijenije zemlje imaju oko 22% s akademskim stupnjem. Većina, njih, koji žele studirati ne vide sebe u STEM području… Puno nelogičnosti i kontradiktornosti, na žalost, roditelji i djeca ne znaju napraviti pravi odabir zanimanja. Gimnaziju i ostale srednje škole, koje vode ka studiju treba napraviti eliternim, tako da se samo max. 25% djece može upisati u njih upisati. Ostale treba preeusmjeriti na trogodišnje i četrerogodišnje strukovne škole, koje će biti u dodiru s poslovnim svijetom. Najbolje bi bilo, kad bi raditli kao u Njemačkoj ili Austriji, da su poslodavci ti, kod kojih su učenici zaposleni i kod njih stječu praktično znanje a škole su odgovorne za teoretski dio. Ka završe, mogu sutradan raditi kao kvalificirano osoblje. Od bankovnog šaltera, preko knjigovodstva, trgovine i nabave, pa sve go automehaničara, alatničara, električara, bravara, kuhara…
evo primjer.. dakle covjek radi kucu i kaze ovi nisu normalni..za projekt kuce graditeljski i elektro hoce 3500 eura i za nekakav nadzor hoce 2500 eura.
Al zato ce on bez projekta 10x vise platit zidara, tesara…to mu nije zao jer se ovaj vise puta oznojio.
Intelektualni rad u HR je potplacen barem 5x u odnosu na Europu. Studenti se ne znoje? Ne stresiraju? Ne probdiju noci i noci?
A neukima je to blentav posao i bez smisla.
zato su Franjo tuđman nadzirali Francuzi. uzgred rečeno, vidim da su maknuli dvostruke rampe, a beton se čini natprosječne kvalitete
Uključite se u raspravu