Da i podatak o urodu naranči može biti cjenovno osjetljiva informacija jasno je svima koji su pogledali popularnu komediju Kolo sreće (Trading places) s odličnim Murphyjem i Aykroydom u glavnim ulogama. Scena u kojoj film doseže vrhunac prikazuje trgovanje terminskim ugovorima na zamrznuti koncentrat soka od naranče uoči i nakon objave izvještaja Ministarstva poljoprivrede o urodu svježih naranči. Da će u slučaju dobre berbe svježih naranči cijena zamrznutog koncentrata soka naranče pasti – i obrnuto – jasno je svima bez obzira na burzovno iskustvo. Stoga ni filmaši nisu morali puno objašnjavati da podatak o urodu naranči može pomaknuti burzovnu cijenu smrznutog koncentrata. Odnosno da se korištenjem povlaštene informacije o urodu može odlično zaraditi (ako je informacija točna) ili propasti – ako je u pitanju podmetnuto izvješće kao što je slučaj u filmu u kojem je bankrot konačna ‘kazna’ za negativce koji su pokušali zloupotrijebiti povlaštene (cjenovno osjetljive) informacije.
Film kao stvarnost
Filmski opis razlikuje se od stvarnog trgovanja terminskim ugovorima na The New York Board of Trade (NYBOT) zapravo samo po tome što je u filmskoj verziji cenzuriran – SEC, regulator američkog tržišta. Brisanje SEC-a iz filma bilo je neophodno i da bi se postigla velika financijska poluga (rast i potom pad vrijednosti za više stotina posto), koja je junake filma u nekoliko trenutka pretvorila u milijunaše, a njihove protivnike u prosjake. Da se tako što ne bi dogodilo u realnom trgovanju terminskim ugovorima na zamrznuti koncentrat soka od naranče (FCOJ futures), na NYBOT-u se primjenjuje pravilo o dnevnom limitu promjene cijene terminskog ugovora s najkraćim dospijećem od 10 centi u odnosu na cijenu prethodnog dana. Inače, većina terminskih ugovora ima dnevne limite pomaka cijene. Dosegne li cijena zadani limit, trgovanje se zaustavlja do sljedećeg trgovinskog dana kada je nastavak ponovno unutar istog limita promjene cijene, ali sada uz novu referentnu vrijednost. Zvuči poznato, zar ne? U filmu su bogata braća Duke, oslanjajući se na povlaštenu informaciju, kupovali terminske ugovore na zamrznuti koncentrat soka od naranče bez obzira na skokovit rast cijene. Uz podmetnutu im informaciju o slabom urodu naranči, računali su da će, kupe li veliku količinu terminskih ugovora (robe), moći kontrolirati cijenu, odnosno postići da ih slijede i drugi sudionici tržišta. Krajnji kupci će, konačno, morati (od njih) kupiti robu – bez obzira koliko ona skupa bila. Inače, kupnja velike količine dionica (ili robe) do mjere koja omogućava određenu kontrolu nad cijenom iste, popularno nazvana ‘cornering the market’, nije nepoznata ni nekim domaćim igračima. Premda se ‘cornering’ na prvi pogled čini sigurnim dobitkom, puno je drukčijih primjera, ne samo iz filma, već i iz realnog života. Možda najpoznatiji je onaj braće Hunt koji su se, u pokušaju manipulacije globalnog tržišta srebra domogli, procjenjuje se, čak trećine ukupnih zaliha tog metala. Nakon što je cijena terminskih ugovora malo korigirana (općenito, pitanje nije hoće li korekcija nastupiti, nego kada će nastupiti), margin call je braću Hunt stajao sveg imetka. Zbog panike koja je pratila rasprodaju koja je uslijedila (i pada cijena ne samo srebra, već i drugih roba), taj se 27. ožujka 1980. pamti kao ‘srebrni četvrtak’…
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu