Javne ponude dionica, IPO-i, u nas su naglo postali blizak pojam i onima koji su tek nedavno prvi put postali dioničari “klasičnom” investicijskom odlukom. Nakon dvije-tri tržišne uspješnice zaredala su zazivanja novih kandidata, a u sjeni IPO-a brojna su dionička društva ove godine demonstrirala mnogo domišljatosti i općenito širok spektar modela povećanja kapitala u više ili manje ekskluzivnom krugu sudionika i s različitim dozama pozitivnih načela korporacijskog upravljanja.
Rijetke komplikacije
Privatno izdanje nedavno su zaključili Privredna i Erste banka, nešto prije to je napravila i Karlovačka banka, a Hoteli Mlini i Hoteli Srebreno tim su povodom u studenome održali skupštine. Prošli tjedan odluku o dokapitalizaciji privatnom ponudom dionica donijeli su dioničari Valamar holdinga, isto će krajem ovog tjedna učiniti u Belju, a dioničari Uljanik plovidbe tom će se temom baviti na samom početku 2007. godine, na skupštini sazvanoj za 8. siječnja. I vodeća Zagrebačka banka najavila je da planira povećati kapital slično konkurentima. Projekt povećanja kapitala pak ranije su započeli i u Banci Kovanica, ali im je zapeo na sudu jer su se među dioničarima našli agilni burzovni profesionalci kojima se zamisli većinskog dioničara nisu svidjele. Povećanjima kapitala privatnom ponudom u pravilu nije intencija da se privuče što širi krug investitora koji će, vjerujući u investicijsku priču kompanije i perspektive dionice, vlasničkim ulogom poduprijeti razvoj te kompanije. Najutjecajniji dioničari obično ne žele narušiti svoju prevlast, a najčešće je efekt privatnih izdanja, usputno ili primarno, upravo suprotan i to nije slučaj samo kad nove dionice upisuju najveći dioničari (jedan ili nekoliko njih). Kod društava s izrazito dominantnim dioničarom privatna se izdanja katkad pokazuju efikasnijim načinom istiskivanja manjinskih dioničara od klasičnih “squeeze outa”, koja su dosad uglavnom bila gnjavaže, zbog osporavanja utvrđenih otkupnina. Konačni efekti takvih operacija uvelike ovise i o cijeni u upisu novih dionica, odnosno razmjerima razrjeđivanja dobiti za preostale dioničare. Popularnosti dokapitalizacija u ograničenom krugu sudionika pridonio je i rast burzovnih cijena na domaćem tržištu jer privatna izdanja omogućuju da se upis novih dionica obavlja po znatno nižoj cijeni od tržišne ili pak fer vrijednosti. Kad se upis omogući svim postojećim dioničarima, u osnovi nema negodovanja iako takvi modeli često uključuju dosjetke kojima veliki dioničari i znalci koriste pasivnost i neupućenost ostalih dioničara.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu