Ferenc Horváth, član je uprave i izvršni potpredsjednik MOL-a zadužen za downstream. Upravo taj dio naftnog biznisa predstavlja područje najvećeg prijepora između Vlade RH i mađarske kompanije u upravljanju Inom. Horváth je ujedno i član Nadzornog odbora Ine. U intervjuu za Poslovni dnevnik govori o budućnosti hrvatskih rafinerija, ali i komentira istragu oko nabave sirove nafte u Ini.
Kakva je budućnost Ininih rafinerija u Sisku i Rijeci?
Da bismo odgovorili na pitanje o budućnosti, moramo se prvo nakratko vratiti u prošlost. Razdoblje od 2003. do 2007. godine često se naziva 'zlatnim dobom downstreama'. Kupovale su se rafinerije, ulagalo se u njihovu modernizaciju, a sve zbog dobre situacije na tržištu. Cijena nafte je bila relativno niska, a potrošnja derivata rasla. U takvim okolnostima rafinerijski biznis bio je profitabilan. Tada je i MOL planirao znatna ulaganja u povećanje svojih rafinerijskih kapaciteta. No nažalost, izbijanjem svjetske gospodarske krize, zlatno doba je završilo. Nafta je poskupila, a potrošnja naftnih derivata u Europi počela nezadrživo padati. U takvim okolnostima, pritisak na poslovanje rafinerija je postao iznimno velik. Primjerice, samo zbog veće cijene nafte koju troše u svojim unutarnjim procesima, troškovi rada MOL-ovih rafinerija na godišnjoj razini u odnosu na zlatno doba danas su veći za 400 milijuna dolara. Dakle, u takvom okruženju do izražaja su došle kompetitivne razlike između rafinerija. Većina europskih kompetitivnih rafinerija svoju su modernizaciju završile do 2003.,odnosno najkasnije do 2005. godine. U Ini, pak, što se tiče modernizacije rafinerija, praktički ništa nije napravljeno do 2003. Kad se s tim procesima krenulo, izbila je kriza i nestalo je tržište koje bi takva ulaganja učinila financijski isplativima. Najveći pad potrošnje zabilježen je upravo u meditaranskom bazenu, tržištu na koje su orjentirane Inine rafinerije. Dakle, Ina je propustila povoljan termin za ulaganje u svoje rafinerijske kapacitete. Nije u tome jedina, rijetko tko je 2006. ili 2007. predvidio ovakvu krizu. No, sad smo tu gdje jesmo i takvim okolnostima, Ina mora pronaći način kako da optimizira i prilagodi svoju proizvodnju takvoj situaciji.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.linic-i-racan-naredili-unistenje INE :
http://www.dnevno.hr/novac/119689-otkrivamo-kako-su-linic-i-racan-naredili-unistenje-ina-e.html
Kako ovo dobro zvuči:
Kakva god da bude, odluka o budućnosti Ininih rafinerija bit će donesena u Zagrebu – od strane Uprave Ine, Odbora izvršnih direktora i Nadzornog odbora.
A to sve su zaprao samo jedni-Mađari!
Uključite se u raspravu