Dok monetizacija autocesta sve više poprima konkretne obrise, ponovno se u javnosti otvara pitanje treba li uvesti vinjete poput susjedne Slovenije i bi li na taj način autoceste bile isplativije nego što su danas. Ne bi, smatraju u Hrvatskom udruženju koncesionara za autoceste s naplatom cestarine (HUKA) jer je kod nas nepovoljna struktura prometa za takav potez. Na prvi pogled slovenski model ‘pametniji’ je od našega: na 600 kilometara autocesta Slovenci su imali 294 milijuna eura prihoda od cestarine u 2012. Istodobno, u Hrvatskoj je na čitavoj mreži autocesta od 1250 kilometara na svim dionicama kojima upravljaju Hrvatske autoceste (HAC), Autocesta Rijeka- Zagreb (ARZ) te privatni koncesionari Bina Istra i AZM, uprihodovano 282 milijuna eura (bez PDV-a). To je 12 milijuna eura manje prihoda na dvostruko više kilometara, pokazuju službeni podaci HUKA-e za prošlu godinu.
Europska rješenja naplate cestarina su šarolika: dio naplaćuje prijeđene dionice (Francuska, Italija, Hrvatska), neke imaju vinjete samo za osobna vozila, a za teške kamione naplaćuju prijeđene kilometre (Austrija, Slovenija). Neke zemlje poput Mađarske i Poljske imaju vinjete za sva vozila, Njemačka naplaćuje cestarinu samo kamionima, a Danska i Nizozemska tek planiraju naplatu cestarine na svojim autocestama. O uvođenju vinjeta rađeno je nekoliko studija, ideju je razmatralo i resorno Ministarstvo, ali se odustalo. U Udruzi smatraju da bi uvođenje vinjeta u Hrvatskoj bilo pogubno jer bi umanjilo prihode do neodrživosti budući da bi cijena kratkotrajnih vinjeta trebala biti visoka da se osigura dovoljno novca za održavanje dvostruko veće mreže autocesta nego u Sloveniji.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Pa dajte ih “slovencima” na upravljanje[emo_zloban]ako već niste našli poštene dečke u RH[emo_ljut]
Boje se uvesti vinjete jer znaju da im veliki dio zarade dolazi i od dnevnih migracija (kuća-posao-kuća). Ukoliko bi se uvela vinjeta, ljudi koji putuju svakodnevno na posao koristeći autoceste platili bi jednokratno godišnju vinjetu u iznosu od 125€. Ovako danas na godišnju kartu dobiješ samo 10% popusta od normalnog iznosa!
Ukoliko se uzme za primjer relacija Karlovac – Zagreb, danas godišnja karta košta 10.692,00kn… Uvođenjem vinjete oni bi izgubili na dnevnim migracijama samo na toj relaciji po autu 9.750,00kn. 91% zarade bi im otišlo u vjetar. Ovako mogu i dalje cijediti… I neka mi netko objasni da je to realni iznos godišnje karte!?! Ili je možda politika da radnici koji dnevno migriraju u metropolu koriste državne i lokalne ceste kako bi smanjili troškove!?!
Koliko bi samo bilo ušteda prilikom izvođenja jer naplatne kućice više ne bi bile potrebne, jer bi čvorovi bili puno jednostavniji, jer bi puno manje ljudi radilo u sustavu.
Sve je ovo sada naknadna pamet.
Rasprave su se trebale voditi prije same izgradnje, pa vjerojatno bili izabrani bolji i jeftiniji modeli izgradnje i kasnijeg upravljanja, a kontrola javnosti glede preplacene izgradnje bi bila bolja.
Sad je kasno za plakanje. U to vrijeme sve su politicke stranke bile za takvu izgradnhu i niti jedna nije postavljala upitnost nacina gradnje i financirabha, a kamoli da je imala stav o tome sta kad dodje vrijeme za otplatu kredita.
Koliko shvacam ovom tzv monetizacijom samo bi se ublazio teret vracanja ogromnih i skupih kredita. Problem otplate bi i nadalhe ostao samo u manhem obliku.
Ako to dadnu na upravlhanje Privatnim koncesionarima triskovi upravljanja ce biti bitno sretani (place ljudi u naplatnim kucicama ce se svesti na razinu blagajnica u Konzuma, na primher).
A ako to uvale nespisobnim Mirovinskim Fondovima, stvari ce ostati kakve su i bile. Samo ce jadni umirovljenici imati sve manje mirovine.
U razvijenim zemljama gospodarstvo gradi ceste , a mi smo htjeli obrnuto – da nam ceste izgrade gospodarstvo , odnosno htjeli smo potaknuti gospodarstvo izgradnjom autocesta dok smo istovremeno to gospodarstvo uništavali na sve načine. Na kraju su i ceste zbog cijena i velikog broja zaposlenih postale nerentabilne . Dobra stvar je što su nakon izgradnje autocesta i lokalne prometnice bitno poboljšane – barem je to moj dojam ( mislim na dio od Zagreba prema Splitu i Rijeci )
Mislim da bi Krčki most i autocesta Zagreb – Karlovac trebali biti oslobođeni plaćanja jer su već debelo preplaćene , ali tko će se odreći te love ?
Uključite se u raspravu