U više od 60 posto slučajeva kupci kupuju neplanirano. I dok određene proizvode kupuju iz potrebe, većinu ipak odabiru iz potpuno drugih razloga, a odluku o tome što će kupiti najčešće donose ispred same police. Iz tog razloga svaki trgovac, kako onaj veliki, tako i mali, u obzir mora uzeti niz faktora koji bi njegovu prodaju mogli povećati. Osobito je to važno u prvom mjesecu godine, kad kupci istrošeni od blagdanskog "shoppingiranja", tradicionalno manje troše. Usto, s istraživanjima koja struka danas posjeduje o svijesti kupaca, psihologiji potrošnje, mehanizmima odlučivanja pri kupnji, uz malo truda nije teško postići bolje rezultate. Kako većina kupaca kupuje impulzivno važno je znati kako osvojiti njihovu pažnju. Današnjim trgovcima na raspolaganju je niz trikova. Unutarnjim uređenjem tako se može utjecati na emocionalno stanje kupca, primjerice, glazba u pozadini, svjetla u trgovini, ugodna atmosfera. Ništa manje važna nije ni urednost prostora, način na koji su proizvodi složeni na polici, promotivne aktivnosti te, naravno, ljubaznost osoblja. Donosimo nekoliko praktičnih savjeta.
Pozicioniranje proizvoda
Davorka Lončar, pravnica koja piše za stučne poslovne časopise o trgovini, objašnjava načine kako povećati prodaju posebno uređenim policama. Ističe da strateško razmještanje, tzv. egzistencijalnih proizvoda po, primjerice, raznim odjelima trgovine može skrenuti pažnju kupca na druge proizvode i odjele gdje se želi povećati prodaja. Kako savjetuje, veličina prostora na policama, kutevi pod kojima su smješteni proizvodi, razmak između proizvoda, sve to utječe na ponašanje kupca te na impulsnu kupnju. Navodi da se u praksi proizvodi razmještaju prema točno definiranom razmaku određenom prema kvadratnom metru prostora ili prema jedinici proizvoda. Prema Lončar, kako bi se povećala impulsna kupnja važno je da proizvodi budu složeni tako da ih kupac može vidjeti odmah kod ulaska u trgovinu. Objašnjava to na primjeru kruha i mlijeka. Oni tako mogu biti pozicionirani na suprotnim stranama trgovine kako bi kupac morao proći čitavu trgovinu od jednog do drugog proizvoda pri čemu bi mogao kupiti još neki neplanirani proizvod. Jedna od strategije pritom je utvrditi koji se proizvod često kupuje te pored njega posložiti komplementarne proizvode čija se prodaja želi povećati. Druga strategija, pak uključuje da se najpopularniji proizvodi, odnosno oni koji se najčešće kupuju, izlože u stražnjem dijelu trgovine. Na taj način kupac mora proći pored mnogih drugih proizvoda što povećava i vjerojatnost impulsne kupnje, odnosno kupnje proizvoda kojeg nije planirao, navodi Lončar.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu