Rastom tvrtka postaje sve složenija te joj postaje sve skuplje koordinirati sve aktivnosti, još prije dvadeset godina ustanovio je Ronald Coase, dobitnik Nobelove nagrade za ekonomiju. Upravo ta njegova formulacija, poznata kao Coaseov zakon, objašnjava bit outsourcinga. Outsourcing predstavlja prepuštanje dijelova poslovnih aktivnosti vanjskom partneru, odnosno dobavljaču.Hrvatske tvrtke, i velike i male, vanjskom partneru najčešće prepuštaju usluge čišćenja. Za unajmljivanje servisa za čišćenje poslovnih prostora tvrtke se najčešće odlučuju zbog uštede, kvalitete usluge i komocije, nabraja Verica Hećimović, direktorica servisa za čišćenje Tempero Vero. Naime, najmom servisa usluga je tvrtkama dostupna u svakom trenutku, klijenti ne moraju razmišljati hoće li djelatnik na bolovanje ili godišnji te ima li dovoljno sredstva za čišćenje, objašnjava Hećimović. Cijene usluga čišćenja ovise o mnogo faktora. Kad je riječ o velikoj tvrtki, najčešće se naplaćuje po kvadraturi, a u Tempero Veru traže od 0,20 do 0,35 kuna po kvadratu. Manjim tvrtkama, zbog manjeg obujma posla, usluga se najčešće naplaćuje po satu. Cijena čišćenja manjih prostora varira od 25 do 40 kuna po satu.
IT pioniri
Često se vanjskom partneru prepuštaju i usluge u segmentu IT-a. Samo u prošloj godini vrijednost IT outsourcing tržišta u Hrvatskoj iznosila je 426 milijuna kuna (71,5 milijuna dolara), što je 19 posto vrijednosti ukupnog IT tržišta. Ipak, u IDC Adriaticu napominju da je IT outsourcing u hrvatskim tvrtkama relativno rijetka pojava. Kako tvrdi Boris Žitnik, izvršni direktor i glavni analitičar IDC Adriaticsa, razlozi su tradicija internih IT odjela, ali i interesne prepreke.“Vrijednost od 426 milijuna kuna u najvećem dijelu otpada na Apis IT i Finu koji pružaju outsourcing usluge središnjoj javnoj i lokalnoj upravi”, doznajemo u IDC Adriaticsu. Drukčije misle u varaždinskom Valdezu, koji pruža niz outsourcing usluga, od IT podrške, izrade web-stranica i web-trgovine, preko kreiranja vizualnog identiteta, internetskog marketinga, online knjigovodstva do virtualnog ureda. Vlasnik Valdeza Denis Zdelar smatra da je outsourcing u Hrvatskoj zaživio, osobito u IT industriji i razvoju gdje se nametnuo kao kvalitetno rješenje. Zdelar tvrdi da su sve koristi takva odnosa još davno prepoznale upravo manje tvrtke koje moraju biti okretnije i fleksibilnije u svojem poslovanju. Od svih usluga koje Valdez pruža najviše se traži izrada web-stranica, ali sve više i web-trgovine. Te usluge, ovisno o platformi, modelu i zahtjevima stranke, kreću se od 3000 kuna bez PDV-a na više. U novije vrijeme, ističe Zdelar, primjetno je i znatno povećanje zanimanja za usluge online knjigovodstva. Početna cijena te usluge za standardnu tvrtku s jednim zaposlenim kreće se od 600 kuna bez PDV-a na više. Usto korisnici dobivaju i knjigovodstveni program, napominje Zdelar. Najčešći su korisnici usluga online knjigovodstva mali i srednji poduzetnici, a prema tvrdnjama Zdelara, eksternalizacija je većini klijenata smanjila troškove za barem 50 posto, a često i više. “Outsourcing izrade i održavanja internetske stranice smanjuje nam troškove deset do dvadeset puta”, ističe Romano Mikelin, vlasnik Fitshopa, tvrtke koja se bavi savjetovanjem i prodajom proizvoda dopunske prehrane. Za malu tvrtku, sa svega dva zaposlena, poput Fitshopa, zapošljavanje radnika koji bi se bavio samo izradom web-stranice i njezina održavanja nikako se ne bi isplatilo, objašnjava Mikelin. “Uz nešto veći početni trošak izrade stranice te daljnjih 270 kuna mjesečno, koliko nas stoji održavanje, naš partner radi sve što zatražimo”, napominje Mikelin.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu