Otkrivajući neke detalje planiranih bombaških napada koji su imali za cilj rušenje još uvijek nepoznatog broja zrakoplova na transatlantskim letovima između Velike Britanije i SAD, britanske su vlasti nedvojbeno odredile sudbinu velikog broja dionica, ubrizgavši popriličnu dozu pesimizma na kontinentalna tržišta kapitala kojima je jučer vladao – kaos. Upozorenja nadležnih ministarstava, kako na Otoku, tako i s druge strane Atlantika, dodatno su pojačala tenzije među investitorima, koji su, već po inerciji, safe-haven tražili prebacivanjem kapitala u druge financijske instrumente, masovno napuštajući dionice. Uobičajena je procedura u takvim situacijama već odavno razrađena, te podrazumijeva svojevrsnu zamjenu dionica obveznicama (i ostalim manje rizičnim instrumentima), dok se na deviznom tržištu sredstva obično slijevaju u smjeru švicarskog franka, ostavljajući na cjedilu američku valutu, kojoj se ovoga puta (iz očitih razloga) pridružila i britanska funta.
Međutim, na samom tržištu kapitala puno je teže naći adekvatan zaklon, a damage control procedura nalaže hitan izlazak iz najrizičnijih burzovnih segmenata, što je u ovom slučaju isprovociralo paničnu prodaju u prvom redu turističkih i dionica zrakoplovnih kompanija. I premda se kao mete napada za sada navode isključivo američke kompanije poput Continental, United i American Airlinesa, koje su već u pre-market tradingu ubilježile značajne gubitke (iznad 6 posto), selektivnog pristupa jednostavno nije bilo. Umjesto toga, grozničava rasprodaja kojom su najviše bili pogođeni najveći – British Airways (-5,5 posto), Air France-KLM (-4,8 posto) i Lufthansa (-4,6 posto), dok su tek neznatno bolje prošli njihovi manji rivali, kao što Alitalia (-3,5 posto), SAS (-2,5 posto) i Iberia (-2,1 posto), odnosno, lideri low-budget segmenta industrije, Ryanair (-3,7 posto) i EasyJet (-2,2 posto). Priopćenje britanskih vlasti izazvalo je i popriličnu paniku među putnicima, a nakon što su postroženi kriteriji provjere putnika i zrakoplova rezultirali neviđenim kaosom i gužvama, londonska je zračna luka Heathrow do daljnjega zatvorena, a svi letovi preusmjereni prema zračnim lukama susjednih zemalja. Čime se u istaknutog gubitnika pretvorio i španjolski div Grupo Ferrovial, preuzevši britansku kompaniju BAA, vlasnika Heathrowa i Gatwicka, makar su početni gubici cijene dionica tijekom dana bitno ublaženi, na 1,8 posto. Pozabavivši se negativnim implikacijama cijele priče, što se ponajprije odnosi na vjerojatan pad obujma zračnoga prometa u bližoj budućnosti, pesimisti su zatim proširili krug gubitnika i na Fraport (-2,2 posto), operatera zračne luke i Frankfurtu, ali i na sektor turizma, gdje su se padom od 3,7, odnosno, 5,2 posto, istaknuli InterContinental Hotel i TUI, ali potonji samo dijelom zbog terorističke prijetnje, jer su netom objavljeni poslovni rezultati u najmanju ruku bili – neuvjerljivi.

Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu