Sošić: Želimo robne marke koje su hrvatski proizvod

Autor: Majda Žujo , 25. listopad 2011. u 22:00

Entoni Sošić, predsjednik Uprave Kozma, govori o planovima s robnim markama, te širenju prodajne mreže u kojoj će do kraja godine imati 70 prodavaonica u Hrvatskoj i 14 u BiH

Drogerijski lanac Kozmo pokrenuo je početkom godine vlastitu robnu marku Kozmo i lansirao 14 vlastitih proizvoda, a do kraja godine lansirat će još tri. Od prosinca 2009. Kozmo je vlasništvu fonda Nexus Alpha, koji ga je kupio od Todorićevog Konzuma, a drogerija od tada bilježi kontinuirani rast. Kao dio intenzivne ekspanzije u Kozmu su se tako odlučili proširiti i na asortiman koji je već ustaljena praksa mnogih trgovačkih lanaca, no u odnosu na druge privatne marke na tržištu, uvjet da neki proizvod postane Kozmova privatna marka, osim kvalitete, je i da je isključivo hrvatske proizvodnje. No, u Hrvatskoj ne postoji infrastruktura za proizvodnju mnogih proizvoda i zato njihova robna marka ne može sadržavati sve kategorije, a i marža (kakvu privatna marka inače zahtjeva) je manja kako bi cijena ostala dovoljno atraktivna. “Naša želja je bila da potaknemo domaću proizvodnju, a s time i zapošljavanje. Uspjeli smo naći adekvatne partnere za određeni asortiman koji će zadovoljiti proizvodnju, kvalitetu proizvoda i njegovu atraktivnost”, ističe Entoni Sošić, predsjednik Uprave Kozma.

Jeste li zadovoljni rezultatima prodaje?
Prodaja je iznad očekivanja. Neki od naših proizvoda prestigli su i nekoliko brendova koje prodajemo. Ako zadržite cijenu, napravite vrhunski proizvod, vrhunske kvalitete i sve to popratite dobrim PR-om, logično je za očekivati dobre rezultate.

S kojim proizvođačima surađujete i što sve proizvodite?
Većinu proizvoda radimo u suradnji s Olivalom, poznatom domaćom kozmetičkom tvrtkom. Oni imaju svoju liniju proizvoda, a mi smo iskoristili njihovo iskustvo i znanje da nam pomognu u kreaciji marke Kozmo. Osim njih surađujemo i s KG Zelinom te PC grupom. Radi se o kremama za lice i tijelo, maskama za lice, balzamima za usne, omekšivačima, tekućinama za pranje posuđa te mirisnim svijećama.

I dalje je riječ o relativno malom broju proizvoda. Pregovarate li s još nekim proizvođačima?
U pregovorima smo s puno proizvođača. Trenutno pregovaramo o plasiranju nekih specifičnih proizvoda, poput suhih smokava. Ne želimo se limitirati samo na kozmetičku liniju. Želimo uključiti sve dobavljače, a ovo je možda i najbolja prilika da ih pozovemo da nam se jave i da se uključe u razvoj naše robne marke.

Radi li se, kao kod nekih privatnih robnih marki, o proizvodu koji je samo promijenio ambalažu ili se proizvodi doista razlikuju?
Sigurno da naši proizvodi imaju neke komponente sličnosti s proizvodom koji tvrtke s kojima surađujemo već rade. U svakom procesu veliki dio proizvodnje je već predodređen, a onda se detalji poput, u našem slučaju, mirisne note, teksture i slično mijenjaju ovisno o potrebama i željama onoga za koga se radi.

Kako to da niste proveli marketinšku kampanju za lansiranje proizvoda Kozmo?
Jedno od pravila privatne marke je da marketinške kampanje nema. Napravili smo prezentaciju prilikom lansiranja, a sada proizvode prezentiramo na licu mjesta. Sama marketinška kampanja podrazumijeva da marketinški budžet bude uračunat u cijenu, što povećava cijenu, a to onda odlazi i u sferu brenda, više nego u sferu vlastite robne marke. Upravo je svrha privatne marke da bude prihvatljiva, pouzdana, dobra za potrošača, a ne da bude marketinški eksploatirana.

Zbog čega je ime robne marke ostalo isto kao i ime trgovine?
Razmišljali smo hoćemo li kreirati neko generičko ime, no htjeli smo imati čvrstu poveznicu s drogerijom. U logo smo ukomponirali zanimljiv motiv čipke koji ukazuje na tradicionalno, kao što proizvodi i jesu. Dizajnerska rješenja za ambalažu smo napravili u suradnji s nekoliko hrvatskih agencija i unutar same korporacije. Primjerice, za imena nekih proizvoda, poput omekšivača, smo raspisali interni natječaj na koji su se javljali naši zaposlenici.

Kozmo je lani poslovao sa 28,6 milijuna eura prihoda, no godinu je ipak zaključio s gubitkom od 4,5 milijuna. Koji je najveći razlog gubitku?
Naši gubici su povezani s fiskalnim i amortizacijskim politikama koje tvrtka ima, no bitno je naglasiti da je naša operativna dobit uvijek pozitivna. Prošle godine smo imali rast od čak 30 posto, a i nastavljamo s jednakim rastom

Kako ćete zaključiti ovu godinu?
Očekujemo 30 posto rasta, što je odličan rezultat s obzirom da tržište trenutno ne raste nego stagnira.

Što je najveći uzrok tom rastu?
Radi se uglavnom o organskom rastu, dakle velikom broju novootvorenih prodavaonica, ali isto tako imamo, unatoč tržišnom okruženju koje trenutno nije najpozitivnije, rast i u starim prodavaonicama.

Koliki udio Kozmo trenutno ima na tržištu? Je li se što promijenilo od prošle godine kada je iznosio između 10 i 15 posto?
Udio je otprilike isti, ali teško je točno procijeniti jer nema konkretnih podataka. Ako gledamo udio u drogerijama, on je oko 20 posto, a u segmentu proizvoda za ljepotu i zdravlje je oko 15 posto.

Postoje najave da će se u drogerijama prodavati i farmaceutski proizvodi. Koliko se radi na tome?
To su sve dugoročna planiranja. U nekim zemljama u Europi je to tržište liberalizirano, u drugima je još uvijek pod striktnim nadzorom. Osobno ne očekujem da će se to tržište kod nas liberalizirati u nekom kraćem roku. Mislim da će farmaceutski proizvodi za sada ostati u ljekarnama. Naravno, ima puno zainteresiranih da se ono liberalizira, jer bi takvi proizvodi drogerijama donijeli dodatnu zaradu.

Je li se teško boriti s konkurencijom na tržištu?
Mi se s konkurencijom ne borimo već zajedno radimo na tome da zadovoljimo potrebe potrošača. Drogerijski segment se restrukturira, a uvjeren sam da, otkad je Kozmo ušao na tržište, taj segment raste, o čemu govori i ukupan broj drogerija koji se od tada utrostručio. Nikome se nije ništa oduzelo, tako da ne možemo reći da smo direktni konkurenti. Tu i tamo se nađemo na sličnim lokacijama, ali to je zdrava borba u kojoj, na koncu, profitira potrošač. Uvijek ima prostora. Ima gradova, gradića, otoka u Hrvatskoj koji nemaju niti jednu drogeriju i tu vidimo svoju priliku. Već imamo plan u kratkom roku otvoriti i trgovinu na Visu. Vis ima mali broj stanovnika, ali idemo tamo jer smo fleksibilni i želimo zadovoljiti potrošače.

U Hrvatskoj imate 67 trgovina. Kakvi su planovi?
Do kraja godine će ih biti 70. Već treću godinu zaredom otvaramo 15 novih trgovina godišnje i tako planiramo i sljedeće godine. Uvijek se držimo zadanog ritma jer to smatramo zdravim organskim rastom.

Koliko je zaposlenih u vašim drogerijama?
Trenutno imamo 372 zaposlena, s time da samo u ovoj, recesijskoj godini zaposlili njih 112. Moram napomenuti da smo ove godine dobili i priznanje “Poslodavac partner” (koje se dodjeljuje organizacijama za zadovoljavanje standarda kvalitete u upravljanju ljudskim resursima) i ako se ne varam jedini smo trgovac koji je dobio to priznanje. Osim fokusiranja na potrošača, hrvatsku proizvodnju i želju da budemo prisutni u svim krajevima, naš fokus su ljudi koji rade u Kozmu. Često otvaramo natječaje, a za nekoliko zadnjih radnih mjesta zapošljavali smo isključivo ljude sa Zavoda za zapošljavanje. Na naše natječaje se javi i po tisuću ljudi i žao mi je što ih ne možemo zaposliti sve, ali ćemo i dalje zapošljavati.

Kolika je prosječna plaća vaših trgovaca?
Na nivou prosječne plaće trgovaca u Hrvatskoj. No, s obzirom na veliku ekspaniziju, svakome od njih dajemo veliku mogućnost napredovanja na više pozicije. Selekcija zaposlenika, edukacija kadrova, mogućnost napredovanja i briga o zaposlenicima također su utjecali na naš status “Poslodavca partnera”.

Trenutno imate i 14 trgovina u Bosni i Hercegovini. Hoćete li se širiti na tom tržištu?
Hoćemo, iako ne tolikim intenzitetom kao u Hrvatskoj jer je tamo tržište na drugom stupnju razvoja. U BiH su prisutna još dva drogerijska lanca, ali je potrošnja slabija. Tržište ima potencijala za rast, ali naš je fokus trenutno na Hrvatskoj.

Hoćete li vlastite robne marke plasirati i na tom tržištu?
Izvoziti ne planiramo, ali planiramo napraviti sličan koncept u kojem bi surađivali s tamošnjim, lokalnim tvrtkama. No, to su dugoročni planovi.

Što je sa širenjem na druge zemlje u regiji?
Imamo stalne kontakte s drogerijskim lancima u regiji. Za sada konkretnih planova nema, ali u nekoj bližoj budućnosti nikad se ne zna.

Komentirajte prvi

New Report

Close