Tko je vidio mozak? Ni vi ni ja, kao ni legija neuroznanstvenika usmjerenih na otkrivanje tajni te nevidljive sile, snažne i neuhvatljive poput vjetra.
No, stručnjaci se ovih dana doista približavaju tome: u posljednjih nekoliko desetljeća došlo je do eksplozije novih tehnika za testiranje grudastog mozga neprivlačnog izgleda u potrazi za umom koji razmišlja, osjeća, pati i kuje planove.No, to područje i dalje je toliko tehnološki komplicirano, izvan dosega prosječnog neuroznanstvenika te određeno istraživanjima koja se čine tako bazičnima da jednostavno izostaje ljudski odnos, ona udica kojom zakučasta znanost pokušava pobuditi zanimanje šire javnosti.Carl Schoonover shvatio je to kao izazov. 27godišnji Schoonover na polovici je doktorskog studija iz neuroznanosti na sveučilištu Columbia u New Yorku i odlučan je u namjeri da prosječnog čitatelja čistom ljepotom slika uvuče u predmet svog proučavanja. Stoga je sve te slike okupio u novoj sjajnoj knjizi. “Portrete uma: vizualizacije mozga od antike do 21. stoljeća” nedavno je objavila izdavačka kuća Abrams, a knjiga se sastoji od kratkih eseja uglednih neuroznanstvenika i dugih Schoonoverovih opisa. No, riječi su tek od sporedne važnosti. Slike su predivne, od prvih profinjenih crnobijelih skica neurona iz viktorijanskog razdoblja do velikih prikaza u boji s kakvima se svakodnevno susrećemo na LED ekranima 21. stoljeća. Ljepota često zavede znanstvenike. Ponekad uzbuđenje leži u čaroliji tehnike radi dobivanja neuhvatljivih podataka. Zamislite mutnu crnobijelo fotografiju smajlića, toliko nejasnu i u lošoj definiciji da nalikuje na torinsko platno. Već ta slika je čudo sama po sebi: snimka video kamerom velike brzine koja je isprobana na mozgu majmuna dok je ovaj zurio u žutog smajlića. Dok je majmun gledao u tu sliku, krvne žile koje dovode krv do živčanih stanica u vizualnom dijelu mozga privremeno su oblikovale isti taj uzorak.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu