Preuzimanja i rast potražnje stabilizirali avioindustriju

Autor: Poslovni.hr , 18. listopad 2010. u 22:00

Kompanije će ostvariti 9 mlrd. dolara dobiti

Iako se početkom drugog tromjesečja ove godine činilo da je pred avioindustrijom, posebno na Starom kontinentu, još jedna katastrofalna godina, posljednji trendovi ukazuju da dioničari tog sektora mogu odahnuti i početi bezbrižno planirati kako potrošiti očekivanu dividendu.

Nakon pada sektora izazvanog erupcijom vulkana na Islandu, koji je industriji nanio veće gubitke od terorističkih napada 11. rujna, Međunarodno udruženje zračnog prometa (IATA) krajem prošlog mjeseca objavilo je kako bi aviokompanije ove godine trebale ostvariti dobit od 8,9 milijardi dolara. Da ta procjena nije neutemeljena, potvrđuje i velik broj narudžbi novih zrakoplova na ljetos održanom Paris Air Showu u Le Bourgetu. Glavni generator oporavka je rast potražnje, ali i stabilni troškovi, a osim uobičajenih metoda za rezanje izdataka najveće aviokompanije ove su godine pokrenule novi veliki val konsolidacije. Tako je početkom listopada kraju privedeno spajanje Continental Airlinesa i United Airlinesa, vrijedno 3,47 milijardi dolara, čime je nastao najveći svjetski avioprijevoznik. Potpuno spajanje u United Continental Holdings trajat će oko godinu i pol, a ta dva prijevoznika prošle su godine zajedno imala 29 milijardi dolara prihoda, flotu od oko 700 zrakoplova i 87.000 radnika. Spajanjem se očekuje ušteda od 1,2 milijarde dolara, a ona bi se trebala postići do 2013. godine.

Nakon dvogodišnjih pregovora britanski British Airways (BA) i španjolska Iberia dogovorili su spajanje u treću najveću aviokompaniju s prihodom od 20 milijardi dolara, a planiraju sklopiti partnerstvo i s američkim American Airlinesom. British Airways se nada kako će tim potezom lakše konkurirati najvećem europskom avioprijevozniku Air France – KLM-u, ali i Lufthansi koja je lani pod svoje okrilje stavila Austrian Airlines, plativši to više od pola milijarde eura. Preuzimanjem irskog Aer Lingusa želio se proširiti i niskotarifni Ryan Air, međutim to su blokirali regulatori. Unatoč tome Ryan Air je rezultatima nadmašio očekivanja, a Uprava na čelu s neortodoksnim Michaelom O’Learyjem najavila je kako će ubuduće letjeti i s velikih aerodroma, čime bi trebala osigurati putnike iz poslovne klase. Prognoze godišnje dobiti povisio je i niskotarifni Easy Jet, a i spomenuti Aer Lingus bi do kraja godine ponovno trebao biti u plusu. Hrvatski nacionalni prijevoznik Croatia Airlines, iako će i 2010. ostati u minusu, najavio je pak da će ove godine prepoloviti lanjski gubitak od 198 milijuna kuna. Također gubitaši Montenegro Airlines i Jat Airways izlaz iz agonije traže u prodaji pa je Podgorica krajem rujna raspisala natječaj za prodaju 30 posto te kompanije. Srpski Jat pak nikako ne može naći kupca, a od potpune propasti kompaniju koja će godinu zaključiti s gubitkom od 20 milijuna eura spašava srpska vlada koja je dala jamstva za kredit od 51,5 milijuna eura.
(B. P.)

Komentirajte prvi

New Report

Close