Dana 1. i 2. lipnja održani su sastanci radne grupe sačinjene od predstavnika Vlade, sindikata i HUP-a, s predstavnicima Kraljevine Nizozemske u sklopu projekta “Daljnja modernizacija sustava socijalne sigurnosti u Hrvatskoj”. Riječ je o projektu koji ulazi u svoj završni dio, i to kao nastavak projekta “Mogućnosti ukidanja radne knjižice” i predstavlja velik izazov i odgovornost za sve dionike jer je riječ o postupku koji mora biti vrlo dobro pripremljen u trenutku ulaska Republike Hrvatske u Europsku uniju, kada se ukida radna knjižica kao dokument koji ima karakter javne isprave. Naime, Zakonom o radu, člankom 299., propisano je da je poslodavac najkasnije u roku od tri mjeseca od dana pristupanja Republike Hrvatske u EU dužan radniku vratiti radnu knjižicu. Poslodavci će biti u obvezi prije vraćanja knjižice precrtati sve nepopunjene rubrike uz potpis i pečat i evidentirati to u rubriku “Bilješke”. Tako vraćenu radnu knjižicu radnik će moći koristiti u svrhu dokazivanja prava iz mirovinskog i zdravstvenog osiguranja te osiguranja u slučaju nezaposlenosti.
Čuvanje knjižice
Na sastancima se razgovaralo o načinu komunikacije tijela javne uprave s dionicima u trenutku kada se radna knjižica ukine, zatim o načinu postupanja poslodavaca vezano uz prijave i odjave radnika kad više ne bude radne knjižice te o načinu kako će korisnicima biti omogućen pristup podacima. Vezano uz poslodavce i njihov način postupanja nakon ukidanja radne knjižice zaključeno je kako svi poslodavci moraju na vrijeme biti upoznati sa svojim obvezama i obaviješteni o načinu postupanja. Konkretno, za poslodavce će se stvari pojednostavniti jer više neće biti u obvezi čuvati radne knjižice radnika, pri čemu su bili odgovorni za njih, a u pojedinim slučajevima dolazilo je i do zloupotrebe. U razgovorima između predstavnika radne skupine zaključeno je da bi se cijeli sustav nakon ukidanja radne knjižice mogao temeljiti na prijavama na mirovinsko osiguranje koje imaju status javne isprave i koji su u sustavu HZMO-a pohranjeni i u elektroničkom obliku, a i na mikrofilmskoj vrpci. Osnovna obveza poslodavca, u trenutku kada više ne bude radne knjižice, bila bi da mora radniku uručiti primjerak prijave na obvezno osiguranje, što je i propisano Zakonom o radu. S druge strane HZMO već i sada na zahtjev osiguranika izdaje potvrde o cjelokupnom radno-pravnom statusu u obliku javno-pravne isprave tako da je sigurnost podataka već sada ostvarena. Valja napomenuti da HZMO već od 2006. godine ima servis na web stranici (zapravo riječ je o virtualnoj radnoj knjižici) i svi podaci kojima HZMO raspolaže o osiguraniku mogu se online pretraživati. S druge strane za one koji nemaju informatička znanja uvijek postoji mogućnost da fizičkim dolaskom u neku od ispostava HZMO-a dobiju tražene podatke. Dakle, sustav HZMO-a je već sada pripravan udovoljiti zahtjevima, kako onih koji imaju, tako i onih koji nemaju potrebna informatička znanja.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu