Poticajna politika u hrvatskom poduzetništvu sramežljivo se pojavila 1997. te se od tada postupno razvija do današnjih modela. Ta politika poticanja poduzetništva ima rezultata, ali bi ti učinci trebali i mogli biti veći. Govoriti o poticajima poduzetništvu, još i više donositi politike poticaja pa ih provoditi, podrazumijeva dobro poznavanje porezne politike, strukture i problema sektora te konjunkturu tržišta. I pritom biti i odgovoran. Načelno gledano poticaje trebaju dobiti poduzetnici koji imaju potencijal rasta i projekti koji su ekonomski samoodrživi. Iznimke od navedenog pravila trebaju postojati za ciljne grupe kao što su invalidne osobe, žene ili poljoprivrednici.
Poduzetništvo
Zakonska podloga za davanje poticaja postoji u Zakonu o poticanju razvoja maloga gospodarstva iz 2007. godine. Treba se podsjetiti što je to poduzetništvo, tko je to poduzetnik, je li on poželjan, je li on poslodavac, menadžer, inovator, sveznalica, svaštar, avanturist ili od svega ponešto? Naoko jednostavna pitanja na koja nije nimalo lako odgovoriti. Prema nekima poduzetništvo je proces u kojem se gotovo ni iz čega stvara nešto. Drugi će reći, to je jednostavno posao, poduzeće kojim pojedinac upravlja. Treći kažu da poduzetnik treba razumno preuzimati rizik, biti inovativan i kreativan, ustrajan, imati strast za uspjehom, a uspjeh mu je najbolja terapija. Bilo kako bilo, temeljno je pravilo da poduzetnik treba biti društveno odgovoran, odgovoran prema zaposlenicima, društvenoj zajednici i očuvanju okoliša. S pravnog stanovišta, barem u našem slučaju, kad je riječ o malim i srednjim poduzetnicima, to su oni koji zapošljavaju do 249 djelatnika, imaju prihod do 216 mil. kuna i imovinu do 108 mil. kuna. Složit ćemo se, poduzetništvo je složen pojam: ekonomski, sociološki, politički i pravni. Ili, kraće rečeno, poduzetništvo je, ako to sada nije, onda treba postati – način života. Bitno je naglasiti da to nije način života samo pojedinca, već svih struktura društvene zajednice radi razvoja poduzetništva i stvaranja uporabnih vrijednosti. Vrlo usko vezano uz poduzetništvo jest i poticanje poduzetništva. To je tema koja zaokuplja sve odgovorne vlade suvremenog svijeta, i oni su dio aktivne gospodarske politike naše zemlje. Vlada svake zemlje kreira politike poticaja, a operativno provođenje rade vladine agencije. Važno pravilo poticaja jest da oni ne smiju sadržavati elemente socijalnoga karaktera i dnevne politike. Kako strukturirati poticaje, znajući da je poduzetništvo proželo sve djelatnosti, od proizvodnih, obrazovnih, preko uslužnih, kulturnih do zdravstvenih, nije lako. Pri kreiranju politika poticaja treba poštovati ekonomska načela.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu