Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Stiže konkurencija, a lokomotive prastare

Autor: Ksenija Puškarić
15. prosinac 2009. u 22:00
Podijeli članak —

Ne ulaže se ni u putničke vagone, a sredstva se izdvajaju samo za nove teretne vagone – ove ih je godine kupljeno 96, a sljedeće se planira još 129

Premda je prosječna starost lokomotiva u vlasništvu Hrvatskih željeznica (HŽ) 30 godina, poduzeće već godinama ne kupuje nove. Oko 30 posto lokomotiva je neispravno ili neupotrebljivo, ali umjesto da ih HŽ rashoduje, tvrtka ih obnavlja i modernizira jer unatoč izdašnim izdvajanjima iz proračuna novca za nove nema. To možda i ne bi bio toliki problem da HŽ 2012. ne očekuje fleksibilizacija tržišta, što će mu narušiti monopol. Kako neslužbeno doznajemo, želi li HŽ u domaćim i europskim okvirima biti konkurentan u putničkom, a posebice u teretnom prijevozu, pod hitno treba nove lokomotive, barem 20 dizelskih za putničke vlakove i 15 električnih lokomotiva za teretne. Iako je prije dvije godine postojao interes za kupnjom 15 elektrolokomotiva, od te se ideje zbog manjka novca odustalo. Zbog nedovoljnih ulaganja u prijevozna sredstva Sindikat hrvatskih željezničara održat će 16. prosinca prosvjed.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Rijetko u staro željezo
U HŽ-u imaju 381 lokomotivu, ali u dnevnom je prometu njih 252. “Brojimo i one koje ne koristimo, koje su u servisima, radionicama ili skladištima. Za dnevni vozni red potrebno je 252 lokomotive, a preostale ne prometuju zbog čekanja na popravak ili rashodovanje”, objašnjava Oliver Krilić, predsjednik Uprave HŽ Vuče vlakova. Prosječna starost hrvatskih dizelskih i električnih lokomotiva je 30 godina, manevarskih 35, dizelskih motornih vlakova 22, a elektromotornih 34 godine, kaže Krilić i dodaje da je zbog starosti potrebno više i češće ulagati u modernizaciju. Zbog novih mjera štednje, uvedenih zbog posljedica krize, rashodovanje lokomotiva u staro željezo je rijetko. U posljednje tri godine HŽ je rashodovao tek četiri stare dizelske lokomotive. U 2007. HŽ je za obnovu lokomotiva izdvojio 93,9 mil. kuna, 2008. 68,4 mil. kuna, a u 10 mjeseci ove godine 44,4 mil. kuna.

Premda je prosječna starost lokomotiva u vlasništvu Hrvatskih željeznica (HŽ) 30 godina, poduzeće već godinama ne kupuje nove. Oko 30 posto lokomotiva je neispravno ili neupotrebljivo, ali umjesto da ih HŽ rashoduje, tvrtka ih obnavlja i modernizira jer unatoč izdašnim izdvajanjima iz proračuna novca za nove nema. To možda i ne bi bio toliki problem da HŽ 2012. ne očekuje fleksibilizacija tržišta, što će mu narušiti monopol. Kako neslužbeno doznajemo, želi li HŽ u domaćim i europskim okvirima biti konkurentan u putničkom, a posebice u teretnom prijevozu, pod hitno treba nove lokomotive, barem 20 dizelskih za putničke vlakove i 15 električnih lokomotiva za teretne. Iako je prije dvije godine postojao interes za kupnjom 15 elektrolokomotiva, od te se ideje zbog manjka novca odustalo. Zbog nedovoljnih ulaganja u prijevozna sredstva Sindikat hrvatskih željezničara održat će 16. prosinca prosvjed.

Rijetko u staro željezo
U HŽ-u imaju 381 lokomotivu, ali u dnevnom je prometu njih 252. “Brojimo i one koje ne koristimo, koje su u servisima, radionicama ili skladištima. Za dnevni vozni red potrebno je 252 lokomotive, a preostale ne prometuju zbog čekanja na popravak ili rashodovanje”, objašnjava Oliver Krilić, predsjednik Uprave HŽ Vuče vlakova. Prosječna starost hrvatskih dizelskih i električnih lokomotiva je 30 godina, manevarskih 35, dizelskih motornih vlakova 22, a elektromotornih 34 godine, kaže Krilić i dodaje da je zbog starosti potrebno više i češće ulagati u modernizaciju. Zbog novih mjera štednje, uvedenih zbog posljedica krize, rashodovanje lokomotiva u staro željezo je rijetko. U posljednje tri godine HŽ je rashodovao tek četiri stare dizelske lokomotive. U 2007. HŽ je za obnovu lokomotiva izdvojio 93,9 mil. kuna, 2008. 68,4 mil. kuna, a u 10 mjeseci ove godine 44,4 mil. kuna.




Iduće godine 210 mil. kuna
U modernizaciju motornih vlakova, u kojima je lokomotiva neodvojiva od kompozicije, 2007. uloženo je 34,7 mil. kuna, 2008. 40 mil. kuna, a u 10 mjeseci 2009. 27,1 mil. kuna. Ove je godine modernizirano pet lokomotiva i devet motornih vlakova, a 2010. će se uložiti u modernizaciju 8 starih lokomotiva i 12 starih motornih vlakova. Za investicije u modernizaciju vozila u 2010. na razini HŽ-a planira se izdvojiti 210 mil. kuna. “Ta će se sredstva raspodijeliti između Vuče vlakova, Carga i Putničkog prijevoza”, kaže Zoran Popovac, predsjednik Uprave HŽ-a. HŽ ne ulaže ni u putničke vagone. U 2009. modernizirano je samo 23 stara vagona, a 2010. planira se modernizirati njih 37. Sredstva se ipak izdvajaju za nove teretne vagone. U 2009. kupljeno je 96 novih, a 2010. će se kupiti još 129 novih. Podsjetimo, HŽ u 2010. može računati na 1,46 mlrd. kuna državnih subvencija, 169 mil. kuna manje nego 2009.

Nova vozila

Zakon poskupio natječaj
Nabava 15 novih lokomotiva planirala se 2007. godine. Kredit od 60 mil. eura bio je odobren, no na natječaj se javio samo Siemens pa je prekinut jer je ministar Kalmeta mislio da bi to stvorilo sumnje o namještanju. Izvor blizak HŽ-u kaže da je potom na snagu stupio novi Zakon o javnoj nabavi koji je poskupio garancije kredita tako da je cijena skočila na 73 mil. eura, što je bilo preskupo.

Autor: Ksenija Puškarić
15. prosinac 2009. u 22:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close