Premda Vlada i međunarodne institucije procjenjuju da će doći do oporavka ekonomije i rasta BDP-a u idućem razdoblju, analiza koju je Poslovni dnevnik napravio među hrvatskim kompanijama govori drukčije. Domaći gospodarstvenici nisu previše optimistični, ponajprije što se tiče njihova sektora. Hrvatske kompanije procjenjuju veći ili manji rast, ali uglavnom su svi složni da se do kraja godine ne može očekivati znatniji pomak nabolje. Prema analizi slovenskih Financi, slovensko gospodarstvo bilježi znatan porast narudžbi, a pozitivna očekivanja su i za iduću godinu. Narudžbe i prodaja prosječno su rasli 20 posto.
Smanjenje troškova
Predsjednik Uprave naše najveće cementare, splitskog Dalmacijacementa, Trpimir Renić naglašava da još ne može govoriti o stabilizaciji tržišta u sektoru graditeljstva, odnosno proizvodnje cementa. I to unatoč ohrabrujućim naznakama postupnog oporavka dva najveća europska gospodarstva, njemačkog i francuskog, pa i susjednog slovenskog. I u drugoj velikoj hrvatskoj cementari Holcim navode da nije izgledno da će se situacija na tržištu cementa u idućem razdoblju bitno popraviti. Petra Martić iz Holcima navodi da je građevinski sektor izuzetno ciklička djelatnost koja uvelike ovisi o sezoni te da je teško dati relevantne pokazatelje koji bi dovoljno točno govorili o ovoj poslovnoj godini. “Tržište cementa bilježi potrošnju cementa manju za 20 posto u usporedbi s lanjskih prvih 8 mjeseci. Globalna gospodarska kriza svakako je ostavila traga i na našem poslovanju. Međutim, nakon prvih znakova uveli smo sveobuhvatne mjere štednje na svim razinama, a u 2009. godini planirali smo tek najosnovnije investicije, dok smo sve projekte koji nisu apsolutno nužni odgodili ili posve obustavili”, kazala je Martić. Smanjenje gospodarske aktivnosti u sektoru građevinarstva u 2009. odrazilo se i na plan prodaje Tim kabela kao vodećeg distributera kabela i vodiča. “Uz pad tržišta, na blagi pad ovogodišnjega financijskog rezultata utjecao je i pad cijene bakra na svjetskom tržištu u 2008. i početkom ove godine. Međutim, zahvaljujući dodatnom angažmanu i novim tržištima, rezultat prvih osam mjeseci ove godine možemo smatrati svojevrsnim uspjehom. Razlog tome je ukupan volumen prodaje koji je količinski na neznatno većoj razini od prošle godine. Prema informacijama koje dobivamo s tržišta, u idućem razdoblju ne očekujemo veći oporavak. Upravo suprotno, u zadnjem tromjesečju puno je izgledniji daljnji pad investicija na tržištu građevinarstva. Financijski gledano, zbog rasta cijena bakra na svjetskom tržištu u 2009. godini očekuje se da do kraja ove godine ostvarimo isti rezultat kao prethodne godine”, kazao je Gordan Škorić, voditelj marketinga Tim kabela. Tina Puhalo-Grladinović, voditeljica korporativnih komunikacija Zagrebačke pivovare, navodi da je tržište piva u padu te da je ovo specifična godina za sve tvrtke u industriji piva. “Utjecaj krize različit je i varira ovisno o otpornosti pojedine tvrtke i njezinih proizvoda. No isto tako treba reći da je pivo jedan od najotpornijih proizvoda i tu hrvatsko tržište nije iznimka. Istina je da je na domaćem tržištu zabilježen pad od 5,5 posto u prvih šest mjeseci, a Zagrebačka pivovara zabilježila je rast prodaje jer je porastao naš tržišni udio, i to za 2,3 posto, tako da on za prvih šest mjeseci iznosi 42,3 posto, što nam je, unatoč padu na tržištu, omogućilo da povećamo ukupnu prodaju za 3,2 posto”, kazala je Puhalo Grladinović.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu