Pred vratima je nova turistička sezona koja osim suhoparnog zbroja noćenja za mnoge Hrvate znači najezdu na “Mediteran kakav je nekad bio” siromašnih Čeha, Slovaka i Mađara, glasnih i vječno pripitih Rusa, suparničkih Slovenaca, bogatih Talijana, Nijemaca i Austrijanaca, škrtih Japanaca ili bahatih i rabijatnih Britanaca. Nažalost, takvi stereotipi često opterećuju odnos domicilnog stanovništva s gostima, što je prije nekoliko godina čak dovelo do toga da je češki novinar Bohuslav Borovička vratio hrvatskom veleposlanstvu u Pragu Zlatnu penkalu, nagradu HTZ-a za promicanje hrvatskog turizma. Borovička je kao glavni razlog svog postupka naveo podcjenjivački odnos hrvatskih turističkih djelatnika prema njegovim sunarodnjacima.
Predrasude prema Istoku
O predrasudama prema gostima iz istočne Europe, Renata Tomljenović, znanstvena suradnica na Institutu za turizam, smatra da nisu utemeljene na činjenicama. “Naša su istraživanja pokazala da su gosti iz Mađarske, Češke, Slovačke ili Rusije u pravilu visokoobrazovani te da dolaze iz višeg srednjeg sloja, dakle riječ je o inženjerima, liječnicima ili odvjetnicima”, rekla je Tomljenović. Međutim, stereotipe ne stvaraju samo Hrvati o svojim gostima nego i gosti o Hrvatima. Tomljenović tvrdi da je na pitanje kakvo je opće mišljenje o Hrvatskoj vrlo teško odgovoriti. “Nemamo podataka o tome kako stranci doživljavaju Hrvatsku i cijelo područje Balkana jer nikada nismo proveli sustavna istraživanja na stranim tržištima, ne mogu reći kakav je imidž Hrvatske u inozemstvu”. Mislav Veselica, koordinator za Hrvatsku u Atlas Airtoursu, smatra da se Hrvatska nema čega sramiti. “Mi smo mješavina različitih povijesnih i kulturnih utjecaja i smatram da je upravo ta različitost naša prednost, ali, nažalost, nije ponajbolje artikulirana. Mislim da strani gosti, ako čak i dođu s određenim predrasudama, vrlo brzo dožive pozitivno iznenađenje. Što se tiče razine higijene ili ponude hrane i pića, mi smo jedan dobar proizvod”, zaključuje Veselica. Stereotipi u turizmu nisu rijetki, ali ih upravo turizam može ublažiti, tvrdi Tomljenović. “Na globalnoj razini turizam možemo smatrati najvećom svjetskom industrijom mira. Naime, prema jednoj teoriji turizam dovodi velik broj ljudi u međusobni kontakt, kroz taj kontakt oni se bolje upoznaju, a taj proces dovodi do rušenja stereotipa i boljega međusobnog razumijevanja”, pojašnjava Tomljenović. Prema njezinim riječima, kroz društveni kontakt, uključujući i one nastale tijekom turističkih putovanja, dio stereotipa može se promijeniti iako stupanj njihove promjene ovisi o mnogim drugim aspektima nečije osobnosti poput etnocentričnosti ili introvertiranosti. Renata Tomljenović tvrdi da stereotipi nastaju u svakodnevnom životu kroz anegdote, viceve ili medije jer “što manje znamo o nekoj nacionalnoj, vjerskoj ili rasnoj skupini, to ih lakše stereotipiziramo”. Zato želju neke osobe da turistički otputuje u inozemstvo treba promatrati iz više kuteva.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu