Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Spoj ekonomičnosti i stila

Autor: Darin Janković
24. studeni 2008. u 20:00
Podijeli članak —

Pojam poslovnog auta širi je od uobičajene definicije, a osnovno je da ispuni brojne uvjete od kojih neki nemaju veze s klasičnim kriterijima

Prema globalnoj segmentaciji JATO Dynamicsa, vodeće svjetske konzultantske tvrtke specijalizirane za automobilsku industriju, automobili poslovne ili “executive” klase su limuzine sa tri volumena, dva para vrata te već u osnovnim verzijama vrhunski motorizirane i specificirane. Ta je definicija bez ikakve dileme točna, ali pojam poslovnog automobila znatno je širi.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Ili drugim riječima, model koji želi biti prepoznat kao zahvalan poslovni automobil mora zadovoljiti brojne uvjete od kojih mnogi i nemaju veze s klasičnim kriterijima koji razlikuju pojedine modele automobila i svrstavaju ih u određene segmente. Pokušajmo onda definirati što treba imati idealan poslovni automobil. Prije svega odredit ćemo korisnike: polazimo od pretpostavke kako će vozilo koristiti srednji i viši menadžment određene kompanije koji po svom statusu ima pravo, ali i privilegiju korištenja službenog, odnosno poslovnog automobila. Također tu mislimo na privatne poduzetnike – obrtnike, vlasnike manjih poduzeća ili samozaposlene kao što su odvjetnici, arhitekti, predstavnici stranih kompanija ili slično. Na taj način, dakle, isključujemo flote dostavnih ili “radnih” vozila: reklamama oblijepljeni kompakt kojim neki djelatnik obavlja poslove po gradu ili pet godine stari VW Polo akvizitera – uz dužno poštovanje ljudima koji profesionalno obavljaju te poslove – ipak ne možemo definirati poslovnim automobilom.

Prema globalnoj segmentaciji JATO Dynamicsa, vodeće svjetske konzultantske tvrtke specijalizirane za automobilsku industriju, automobili poslovne ili “executive” klase su limuzine sa tri volumena, dva para vrata te već u osnovnim verzijama vrhunski motorizirane i specificirane. Ta je definicija bez ikakve dileme točna, ali pojam poslovnog automobila znatno je širi.

Ili drugim riječima, model koji želi biti prepoznat kao zahvalan poslovni automobil mora zadovoljiti brojne uvjete od kojih mnogi i nemaju veze s klasičnim kriterijima koji razlikuju pojedine modele automobila i svrstavaju ih u određene segmente. Pokušajmo onda definirati što treba imati idealan poslovni automobil. Prije svega odredit ćemo korisnike: polazimo od pretpostavke kako će vozilo koristiti srednji i viši menadžment određene kompanije koji po svom statusu ima pravo, ali i privilegiju korištenja službenog, odnosno poslovnog automobila. Također tu mislimo na privatne poduzetnike – obrtnike, vlasnike manjih poduzeća ili samozaposlene kao što su odvjetnici, arhitekti, predstavnici stranih kompanija ili slično. Na taj način, dakle, isključujemo flote dostavnih ili “radnih” vozila: reklamama oblijepljeni kompakt kojim neki djelatnik obavlja poslove po gradu ili pet godine stari VW Polo akvizitera – uz dužno poštovanje ljudima koji profesionalno obavljaju te poslove – ipak ne možemo definirati poslovnim automobilom.

Važna uloga
Iz te grupe izbacujemo i top-mena -džment (uključujući i vlasnike tvrtki) jer vrsta i cijena automobila na koje imaju pravo nije determinirana poslovnim interesima, nego je pitanje posebnih prava ili dogovora – baš kao i plaća ili neke druge privilegije. Konačno, da sve bude pošteno, iz kruga korisnika poslovnih automobila izbacujemo i one koji ga na korištenje dobivaju isključivo iz statusnih razloga, bez prave potrebe za njegovim aktivnim korištenjem. Takvih ima svugdje, a njima su osobine vozila od drugorazrednog značenja. Preostaje nam, dakle, vrlo širok krug zaposlenih ljudi kojima automobil u poslovnom životu ima vrlo važnu ulogu: oni u njime doslovno rade, godišnje prolaze desetke tisuća kilometara te mu povjeravaju svoje zdravlje, pa čak i život. Kada smo već tu, nabrojimo zahtjeve koje imaju korisnici automobila poslovne klase. On mora biti vrhunske aktivne i pasivne sigurnosti što podrazumijeva kompletan set zračnih jastuka, elektronički sustav za održavanje stabilnosti, možda čak i pogon na sve kotače. Automobil mora biti komforan te opremljen tako da se u njemu sa zadovoljstvom provode brojni sati. Kompletna “elektrifikacija”, automatska klimatizacija, tempomat, dobar audiosustav te u taktilnom smislu kvalitetni materijali se podrazumijevaju, a detalji poput asistencije za parkiranje, ugrađenog “bluetooth” uređaja ili navigacije uvijek su od koristi. Konačno, tu je i motorizacija: agregati takvih vozila moraju biti snažni, ako se velik broj kilometara prolazi na otvorenoj cesti čak i snažniji od optimuma. Iako vozačko zadovoljstvo nije imperativ, u svakom je slučaju važan faktor “dobrog osjećaja”. Dizelski su motori bolji izbor: manje troše i imaju veći radijus kretanja od benzinaca, a ugradnja plina na automobile koji se mijenjaju nakon maksimalno tri godine se ne isplati.

Cijena korištenja
Onaj koji financira poslovne automobila ili barem autorizira njihovu kupnju ima pak i neke druge zahtjeve. Prije svega postavlja se pitanje cijene korištenja automobila. Ovdje posebno naglašavamo “cijenu korištenja” jer ona nije uvijek u skladu s cijenom samog vozila. Naime, iako se puna cijena određenih modela razlikuje za više desetaka tisuća eura, kada se to “razbije” u mjesečne račune leasing najma, dolazimo do razlike od svega tisuću, a možda tek nekoliko stotina kuna. Tako pod cijenu ne računamo samo nabavnu cijenu vozila, nego i njegovo održavanje, potrošnju te vrijednosti kao rabljenog. Ekonomičnost, dugi servisni intervali ili usluge kao što su besplatno održavanje mogu cijenu korištenja inače skupog vozila dovesti na razinu znatno jeftinijeg. Naravno, ovdje obvezno moramo spomenuti i kvalitetu samog vozila te servisnu mrežu marke. Svaki poslovni kupac mora biti siguran da njegov automobil neće provesti više vremena u servisu nego na cesti, a ako se već nešto i dogodi, želi znati da će kvarovi (ili štete) biti sanirani u najkraćem mogućem roku i na vrhunski način. Sigurnost kupca u marku vrlo je važna.

Konačno, i nešto što je važno svima: stil. Lijep, usudimo se reći i prestižan poslovni automobil ugodan je onome koji ga vozi te ostavlja pozitivan dojam na druge – pa što god tko mislio o tome. Pustimo sada lovačke priče o “lukavim” biznismenima koji su uspjeli “iskamčiti” sjajnu cijenu ovoga ili onoga zato što su na sastanak došli u rasklimanoj Ladi – vjerojatno sugerirajući na taj način sugovornicima da su tvrd orah koji nema novca na bacanje. Da je tome zaista tako, cestama Njemačke ili Velike Britanije krstarile bi krame s biznismenima za upravljačem, a ne BMW-i ili mercedesi. Uglavnom, baš kao i elegantno odijelo ili kostim, dobre cipele i aktovka te fini ručni sat, i automobil je svojevrsno ogledalo svake poslovne žene ili muškarca. Naravno, i znak statusa u kompaniji. Pa onda, koji su to najbolji hrvatski poslovni automobili? Ako je suditi po broju prodanih primjeraka, a posebice tipu kupaca, svojevrsni je sveti gral “poslovnjaka” Volkswagen Passat. I zaista, on zadovoljava najveći dio navedenih uvjeta: siguran je, komforan, kvalitetan i solidno motoriziran. Izgleda vrhunski i elegantno, ali ne i razmetno.

Prvaci klase
Servisna mu je mreža dobro rasprostranjena, a zahvaljujući činjenici da odlično drži cijenu rate mjesečnog najma potpuno su razumne. To što je njemačke proizvodnje i s VW-ovim znakom dodatni je plus. Doduše, omiljen je u lopova i stoga poprilično skup u smislu osiguranja, ali to ne bi trebao biti neki poseban problem. Dva sljedeća modela koja moramo istaknuti smjestila su se korak ispod, odnosno iznad Passata. Ispod je Škoda Octavia koja već dugo odlično kotira u poslovnim krugovima. Kvalitetno napravljena i oplemenjena pouzdanom njemačkom tehnologijom stoji poput kakvog kompaktnog modela, a nudi znatno više. Iako je Octaviju moguće nabaviti i s poprilično jakim motorima te je vrlo solidno opremiti, činjenica je kako ona bodove gubi upravo u smislu prestiža. Ona je više pitanje ekonomičnosti nego stila. Prvak u klasi iznad Passata bez ikakve je dileme Mercedesova E-klasa koja u potpunosti ispunjava sve zahtjeve koje mora zadovoljiti idealan poslovni automobil uključujući i dovoljnu dozu elegancije i stila. Zaista, E-klasi teško je pronaći zamjerku kada je riječ o funkcioniranju u smislu poslovnog automobila, osim visoke cijene. Doduše, popularnost E-klase kao rabljenog automobila (uz paradoks da što je starija sve manje gubi na vrijednosti), te činjenica da nudi pet godina besplatnog održavanja i da je sada dostupna i po znatno povoljnijim cijenama (jer sljedeće godine izlazi nova generacija) poništava popriličnim dijelom i taj problem. S druge strane, Mercedes E-klase, baš kao i modeli BMW-a, Audija i Lexusa, a posebice Jaguara, imaju upravo problem “prejakog” imidža koji – često ekonomski neopravdano – sugerira rastrošnost tvrtke, a nijednoj to nije drago. Ulogu dobrog poslovnog automobila može vrhunski odigrati još nekoliko modela: sjajan omjer cijene i kvalitete ima novi Audi A4, a odličan izbor mogu biti i Mazda 6, Ford Mondeo ili samozatajna Toyota Avensis. BMW-ove serija 3 i 5, baš kao i Mercedes C-klase ili Volvo S60 odličan su, ali i prilično skup izbor, a francuska automobilska industrija po odličnim cijenama nudi svoje adute – nove Renault Lagunu i Citroën C5 te već dokazani Peugeot 407. Uz još neke modele kao što su Alfa Romeo 159 ili Chrysler 300C i završava se priča o poslovnim automobilima. Svaki od spomenutih modela ima svoji dobrih i loših strana (jedni skupu opremu, drugi velik pad vrijednosti, treći skupo održavanja ili slično), ali nijedan nije loš izbor.

Novi segmenti
Naravno, ovdje još valja napomenuti kako se u grupu poslovnih automobila gura sve više modela iz nekih drugih segmenata. Prije svega SUV-a, koji imaju svoje kvalitete (prostranost, pogon na sve kotače, pasivnu sigurnost), a tu u igru ulaze i neke marke koje do sada nisu imale previše sreće u poslovnih kupaca kao što su Hyundai ili Jeep. Kako bilo da bilo, automobil je bio i bit će jedan od alata svakog poslovnog čovjeka, kako u smislu njegove mogućnosti da svoj posao radi na optimalan način tako i kao definicija njegova poslovnog ugleda i položaja. Izbor je velik, a ukusi su različiti – baš kao što i treba biti u svakom pravom biznisu.




Autor: Darin Janković
24. studeni 2008. u 20:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close