Recikliranjem do kompanije bez otpuštanja i rezanja plaća

Autor: Stjepan Škramić , 06. lipanj 2011. u 11:05

Usred zlatastih polja kukuruza i soje, trošnih staja i zapuštenih silosa, nalazi se 316 tisuća četvornih metara velik monolit naslonjen na željezničku prugu koji povremeno posjećuju kojoti, jeleni, dabrovi, čaplje, zečevi i druge životinje iz obližnje šume.

Poljoprivredno dobro? Ne, nego Subaru of Indiana Automotive (SIA), jedinstveni proizvođač automobila koji je u državi koja je izgubila 46.000 radnih mjesta u auto-industriji i pretrpjela višestruko zatvaranje tvornica u posljednjih desetak godina, postigao nevjerojatan uspjeh sa nula otpuštanja, nula rezanja plaća i nula otpada. A uistinu je zapanjujući način na koji je SIA sve to postigao, a postigao je svojim upornim inzistiranjem na – uklanjanju otpada.

Smještena u gradiću Lafayette u Indiani, SIA je jedna od najuzornijih tvornica automobila, nastala 1987. godine kao udružena kompanija Fuji Heavy Industriesa i Isuzu Motors Limiteda. U svojoj 24-godišnjoj povijesti, u razdoblju koje obuhvaća tri recesije, globalnu financijsku krizu, velike američke auto stečajeve, te odlazak Isuzua, njihova osnivačkog partnera, SIA je proizvela više od tri milijuna vozila i nije nikada posegnula za otpuštanjem radnika. Umjesto toga, svake godine SIA je povećala plaće radnicima, dala im dobru plaćenu zdravstvenu zaštitu, obilno plaćala prekovremeni rad (2010. godine svaki radnik dobio je, prosječno, 15.000 dolara), plaćala volonterski rad, financijsko savjetovanje i dala mogućnost radnicima da u krugu tvornice steknu znanja za diplomu Sveučilišta Purdue.

Kao rezultat, za jedno otvoreno radno mjesto ima u prosjeku deset zainteresiranih kandidata, a od zaposlenika se očekuje da provedu vrijeme u učenju i prakticiranju kompanijskog načela minimalnog utjecaja na okoliš. To znači da se od radnika očekuje da detaljno prouči svaki nusprodukt kako bi se uštedjelo, od šljake nastale zavarivanjem do plastične folije. Potencijalni radnik također mora biti spreman na šestodnevne tjedne smjene koje mogu trajati više od osam sati dnevno. SIA-ini radnici kojima je početnička satnica nešto viša od 14 dolara, sa vrhom od 25 dolara sat, imaju 47-satni radni tjedan koji uključuje dvije subote u mjesecu i plaću od 50.000 do 60.000 dolara godišnje. United Auto Workers već su tri puta pokušali organizirati radnike SIA-e, ali nisu uspjeli u svom naumu.

Ako je Toyota napravila kaizen (japanski načelo konstantne “promjene na bolje” s posebnim naglaskom na učinkovitost), tada je SIA posadila zeleni kaizen. Počevši od 2002. godine SIA je postavila petogodišnji plan da postane prva nacionalna automobilska tvornica sa nula odlagališta. Drugim riječima, to je značilo recikliranje ili kompostiranje 98 posto tvorničkog otpada, sa trgovcem na licu mjesta za odabir najboljeg ponuđača za otklanjanje papira, plastike, stakla i metala, te spaljivanje preostalih dva posto otpada koji se ne može reciklirati i koristiti kao gorivo za proizvodnju električne energije. Rezultati postignuti u sedam godine govore za sebe.

Danas tvornica obiluje kutijama i kontejnerima na kojima su oznake koje pokazuju koliko su puta putovale iz Japana u Indianu i natrag (i opet natrag). “Prošle godine”, kaže Tom Easterday, izvršni potpredsjednik SIA-e, “SIA je uštedio oko 5,3 milijuna dolara po recikliranju, kompostiranju i spaljivanju.” Naravno, sve uštede troškova i socijalnih programa ne bi značile ništa da Subaru automobili nisu traženi. Od 2008. do 2010. godine prodaja SIA-inih vozila skočila je 41 posto, dok se prošlogodišnji 22-postotni rast udvostručio kako je tržište automobila poraslo.

Komentirajte prvi

New Report

Close