Nadzorne knjige su poslovne evidencije koje prate tekuće i kapitalne poslove s inozemstvom. Spomenuti tekući i kapitalni poslovi s nerezidentima nastali su s osnove: trgovine robom, prometa usluga i ostalih tekućih poslova koji obuhvaćaju: uobičajene kratkoročne bankarske i kreditne instrumente, plaćanje kamata i neto-dohotka od ostalih ulaganja, plaćanje na ime amortizacije zajmova, smanjenje vrijednosti izravnih ulaganja i raspodjelu dobiti na osnovi udjela u vlasništvu, prijenose s osnove likvidiranih šteta na temelju ugovora o osiguranju, naknade za koncesije, članarine, kazne (penale) i dr. Osim toga nastali su i s osnove kreditnih poslova, izravnih ulaganja, ulaganja u nekretnine, poslova s vrijednosnim papirima na tržištu kapitala i tržištu novca te poslova s udjelima u investicijskim fondovima, osiguranja, depozitnih poslova, ostalog kretanja kapitala: autorske naknade (patenti, dizajn, trgovačke marke, izumi), povrati u slučaju otkaza ugovora i pogrešnih uplata, obeštećenja i slično.
Dostupno deviznoj kontroli
Sadržaj nadzornih knjiga te način na koji će se te evidencije voditi propisani su Naredbom o vođenju nadzorne knjige o tekućim i kapitalnim poslovima s inozemstvom. Obveznici vođenja nadzornih knjiga su rezidenti pravne osobe, obrtnici, trgovci pojedinci te fizičke osobe koje samostalnim radom obavljaju djelatnost. Nerezidenti nisu obvezni voditi nadzornu knjigu. Nadzorna knjiga mora biti dostupna deviznoj kontroli odmah, a najkasnije se može dati na uvid deviznoj kontroli sljedeći radni dan. Novčanoj kazni od 50.000 do 500.000 kuna podložna je fizička ili pravna osoba ukoliko ovlaštenoj osobi Deviznog inspektorata ne dopusti nadzor ili je spriječi u obavljanju službene radnje.Ovisno o vrsti transakcija domaće osobe, rezidenti, su obveznici vođenja: nadzorne knjige depozitnih poslova, nadzorne knjige kreditnih poslova, nadzorne knjige prometa usluga – uvoz, nadzorne knjige prometa usluga – izvoz, nadzorne knjige prometa roba – uvoz i nadzorne knjige prometa roba – izvoz. Nadzorna knjiga sukladno gore navedenoj naredbi mora sadržavati sljedeće podatke: datum i redni broj unosa podataka; oznaku i datum isprave koja je osnovom za izvršenje plaćanja ili naplate (predugovor, ugovor, pismo namjere, predračun, račun, zaključnica…); naziv tvrtke te zemlju sjedišta nerezidenta s kojim je sklopljen posao; ugovorenu vrijednost posla; naznaku u čije je ime i za čiji je račun sklopljen posao – potrebno je upisati ukoliko se posao sklapa u ime i za račun druge osobe. Mora također sadržavati: postotak ugovorene zastupničke ili posredničke provizije – rabat se ne smatra provizijom, upisuje se u slučaju ugovorene provizije; datum, iznos i način izvršenog plaćanja ili naplate odnosno prijenosa sredstava (instrument platnog prometa, gotovina ili drugi oblik); oznaku i datum odobrenja ili rješenja dobivenog od tijela državne uprave ili pravnih osoba s javnim ovlastima.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Nikako ne mogu nigdje naći objašnjenje termina ‘uvozni zaključak’. Da li se radi o knjigovodstvenoj ispravi, evidenciji ili samo o broju koji se dodjeljuje nekoj ispravi (narudžbi, ugovoru, nadzornoj knjizi?) Također ne znam da li je to obavezan podatak u nadzornoj knjizi (nigdje ne piše ali u praksi se spominje) te ako je što bi taj podatak značio (da li pod jednim brojem nadzorne knjige može biti više ‘zaključaka’ ili je to jedno te isto?)
Primjer, kada radim novi ugovor za već stalnoga kupca, dali moram uzeti novi broj zaključka ili se moram koristiti starim brojem?
Uključite se u raspravu