Kako se evidentira platni promet

Autor: Poslovni.hr , 13. rujan 2010. u 22:00

Platni promet prikazuje sva plaćanja između pravnih i fizičkih osoba radi podmirenja dugovanja ili naplate potraživanja

Pravne osobe unutar Republike Hrvatske posluju u domaćoj valuti, a platni promet obavljaju banke, pošte, štedionice, štedne depozitne institucije i za pravne osobe tu je Financijska agencija (FINA). Banke nude niz mogućnosti klijentima u domaćem platnom prometu kao što otvaranje i vođenje računa, primanje i provjera ispravnosti naloga za plaćanje, mogućnost uplate i isplate gotovine, vođenje evidencije izvoda (platnih transakcija) i salda računa, isplate plaća zaposlenicima, izvještavanje sudionika o promjenama na njegovom računu, pohranjivanje dokumentacije s podacima o platnom prometu itd. U današnje doba interneta gotovo da ni nema pravne osobe koja se ne koristi uslugom internet bankarstva. Internet bankarstvo stvoreno je za brzi tempo života kada si ne smijemo priuštiti gubljenje vremena na čekanje u redovima na šalteru.

Račun prema potrebama
Za otvaranje računa u banci potrebno je imati: rješenje o upisu u sudski registar, izvadak iz sudskog registra, obavijest o razvrstavanju prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti od Državnog zavoda za statistiku, prijava potpisa ovlaštenih osoba za raspolaganje sredstvima na računu i prijava pečata kojim će se ovjeravati nalozi za plaćanje. Nakon dostavljene dokumentacije potrebno je odlučiti se koja vrstu poslovnog računa najviše odgovara našim potrebama: 11 – račun za redovno poslovanje, 13 – račun za posebne namjere, 14 – račun organizacijskog tijela, 15 – račun za posebne namjere (za potrebe klijenta, za zakonom definirane potrebe), 17 – račun za posebne namjere za naplatu posebnih prihoda, 18 – račun za redovno poslovanje proračuna, 19 – račun za namiru banke ili druge financijske institucije.Pravna osoba dužna je novčana sredstva voditi na računu otvorenom u banci kao i obavljati sva plaćanja preko tog računa. Sva plaćanja obavljaju se preko platnog naloga (HNB propisuje sadržaj i upotrebu obrasca platnog naloga) kojim korisnik daje upute za plaćanje. Kako bi pravovaljano ispunili virman on osim što mora sadržavati podatke o platiocu mora sadržavati i slijedeće elemente: iznos, model, poziv na broj odobrenja, broj žiro računa na koji uplaćujemo novac, svrhu plaćanja, podatke o primatelju (ime kompanije i adresu), datum dospijeća i najvažnije virman mora imati ovjeru ovlaštene osobe za plaćanje. U domaćem platnom prometu postoji bezgotovinsk, gotovinsko i obračunsko plaćanje. Jedan od instrumenata bezgotovinskog plaćanja je i kreditna kartica. Temelj za izdavanje kreditne kartice je pokriće na računu, odobreni kredit ili bonitet korisnika kartice. Korisnik dobiva kreditnu karticu na korištenje a izdavatelj se naplaćuje od članarine, provizije prodajnih mjesta, obrtaja novčanih sredstava itd.

Vrste plaćanja
Osim naloga za plaćanje, kreditne kartice imaju mogućnost odgode plaćanja (kredit). Proces naplate kreditne kartice kreće tako da nam banka izdaje kreditnu kartice, mi prilikom kupnje dajemo preko kartice svoje podatke koje trgovac preko provjerava i bilježi transakciju. Vlasnik kartice periodično plaća trgovcu sve transakcije dok mi dobivamo račun sa specifikacijom mjesečnih troškova. Obračunsko plaćanje se vrši između sudionika na način da nema stvarnog prijenosa novca s jednog na drugi poslovni račun, kompenzacijom, cesijom, asignacijom ili preuzimanjem duga. Kompenzacija (prijeboj) se provodi na osnovi ugovora, zakona i u skladu s time postoje sporazumne i jednostrane kompenzacije. Cesijom se ustupa potraživanje s dosadašnjeg na novog vjerovnika. Asignacija je također način podmirivanja obveza u koji su uključeni asignant odnosno onaj koji daje nalog drugoj pravnoj osobi asignatu da trećoj osobi isplati određenu svotu. Postoji još i preuzimanje duga kao obračunsko plaćanje koje se sklapa ugovorom između dužnika i treće osobe, a tim ugovorom preuzimatelj samog duga preuzima dužnikove obveze dok se prijašnji dužnik te obaveze oslobađa.

Račun

Kompenzacije sve češće
U doba recesije, pravne osobe da bi naplatile potraživanja sve češće podliježu kompenzacijama, cesijama i asignacijama, također i uslugama preuzimanja duga. U doba pada likvidnosti tvrtke za otkup potraživanja (kao relativno nova financijska usluga na tržištu) iz godine u godinu bilježe visoki rast dok im je u zadnje dvije godine promet porastao za 50 posto. Kako je faktoring usluga koja je namijenjena stabilnijem ekonomskom okruženju od onog u kojem se sada nalazimo, nadamo se da ce povećanjem likvidnosti i smirenjem krize pravne osobe i dalje koristiti usluge faktoringa.

Komentirajte prvi

New Report

Close