Od poslovnog modela cvjećara možete naučiti fantastične stvari

Ilustracija, snimio: Goran Jakus/PIXSELL Ilustracija, snimio: Goran Jakus/PIXSELL

Ovog tjedna kao temu smo odabrali konkretnu djelatnost (cvjećare koji kupuju cvijeće te ga potom prodaju na tržištu u svom izvornom obliku ili u obliku cvjetnog aranžmana) koja skriva mnoge specifičnosti.

Ovog tjedna kao temu smo odabrali konkretnu djelatnost (cvjećare koji kupuju cvijeće te ga potom prodaju na tržištu u svom izvornom obliku ili u obliku cvjetnog aranžmana) koja skriva mnoge specifičnosti kako bi vam pomogli u svakodnevnom poslovanju kroz egzaktna primjer jedne uobičajene djelatnosti.

Uz poštivanje Čl. 12. Zakona o trgovini koji se odnosi na minimalne tehničke te opće sanitarne i zdravstvene uvjete (potrebno je pribaviti rješenje o zadovoljavanju navedenih uvjeta od nadležnog ureda), trgovinu na malo cvijećem mogu obavljati sljedeći subjekti:

- pravne i fizičke osobe koje su registrirane za obavljanje djelatnosti trgovine na malo cvijećem

- pravne i fizičke osobe registrirane za proizvodnu djelatnost uz uvjet da svoje proizvode prodaju u trgovini na malo

- nositelji i članovi seljačkog gospodarstva

Bitno je napomenuti da trgovci koji prodaju cvijeće i cvjetne aranžmane vode poslovne knjige i evidencije kao i ostali poduzetnici koji se bave prodajom neke druge vrste robe.  Članak 16. Zakona o trgovini nalaže da je trgovac dužan nadležnom inspektoratu osigurati podatke o stanju robe u prodavaonici (ukoliko se traženi podaci ne nalaze u prodavaonici, trgovac ih je dužan dostaviti tijelu koje ih je tražilo najkasnije u roku od 24 sata). Iako Zakon o trgovini više ne propisuje obvezu vođenja knjige popisa, trgovci su uglavnom zadržali takav način praćenja poslovanja zbog jednostavnosti vođenja i dostupnosti podataka. Kako se u knjigu popisa unose podaci o zaduženju i razduženju robe, trgovac je dužan sastaviti određenu ispravu kojom je robu „zadužio“ (kalkulacija) sa podacima o vrsti robe, količini te o maloprodajnoj cijeni. Maloprodajna cijena svakog pojedinačnog artikla (cvijet, buket, vijenac ili druga vrsta aranžmana) mora biti jasno istaknuta u prodavaonici na vidljivom mjestu.

Prema Pravilniku HGK trgovcima na malo cvijećem zbog ograničenog roka trajanja biljaka dopušten je manjak u visini od 5% na rezano cvijeće i 3% na lončanice u odnosu na ukupnu količinu prodanog cvijeća u obračunskom razdoblju.

Kao što je već ranije spomenuto trgovci cvjećari prodaju pojedinačno cvijeće, ali ih i sjedinjuju  u bukete ili aranžmane. Tako oblikovan proizvod uglavnom je skuplji od pojedinačnih artikala koji ga sačinjavaju, a razliku čini vrijednost usluge aranžiranja. U tom slučaju javlja se problem kod razduženja knjige popisa za artikle koji se nalaze u buketu ili aranžmanu. Postoji nekoliko načina kako knjigu popisa zadužiti ra razliku u cijeni:

- dodatno zadužiti  knjigu popisa za vrijednost razlike u cijeni

- u knjizi popisa stornirati svaki pojedinačni artikl koji se nalazi u buketu ili aranžmanu te zadužiti knjigu za vrijednost buketa ili aranžmana

- svaki artikl fakturirati zasebno po maloprodajnoj cijeni, a na računu dodati uslugu aranžiranja.

*takva usluga aranžiranja ne unosi se u knjigu popisa, nego se posebno evidentira. Cijenu takve usluge trgovac je dužan posebno istaknuti u svom prodajnom prostoru.

U vođenju evidencija budite temeljiti i ažurni, a ukoliko želite postići potpunu transparentnost poslovanja savjetujemo vam da razne ukrasne vrpce, spužve, ljepilo, spajalice, zelenilo te ostali materijal koji vam služi za aranžiranje ne zadužujete u knjizi popisa već vodite kao potrošni materijal. Takav materijal u prodavaonici mora biti posebno izdvojen te mora biti na neki način obilježen kao potrošni materijal. U tom ćete slučaju vrlo lako dokazati nadležnom tijelu da tako evidentiran materijal nije predmet prodaje. 

Autor članka Filip Jelić stručnjak je koji radi za tvrtku Fidestum.

Komentari (1)
Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana Pogledaj sve