Samo najjače brodarske kompanije preživjet će krizu

Autor: Poslovni.hr/Hina , 29. prosinac 2015. u 08:19
Foto: Thinkstock

Vodeći BDI indeks pomorskog prijevoza roba Baltičke burze, koji prati cijene prijevoza suhog rasutog tereta, pao je u ovom mjesecu na najnižu razinu u povijesti.

Brodarske kompanije, koje prevoze robe kao što su ugljen, željezna ruda i žitarice, očekuje teška godina u kojoj će samo najjači uspjeti prebroditi sve dublju krizu uzrokovanu slabom potražnjom i viškom brodova za najam, upozoravaju analitičari.

Nevolje s kojima se suočavaju kompanije koje brodovima prevoze velike količine suhog rasutog tereta dijelom su posljedica slabije potražnje za ugljenom i željeznom rudom iz Kine, vodećeg svjetskog uvoznika, u drugoj polovici 2015. godine.

Vodeći BDI indeks pomorskog prijevoza roba Baltičke burze, koji prati cijene prijevoza suhog rasutog tereta, pao je u ovom mjesecu na najnižu razinu u povijesti.

Suprotno tome, tankeri koji prevoze naftu zadnjih mjeseci ostvaruju najbolje zarade u zadnjih nekoliko godina. Nakon što su cijene nafte pale, lov na jeftinu kupnju potaknuo je potražnju, a vlasnici krenuli agresivnije slati brodove u rezališta kako bi zauzdali višak na tržištu prijevoza suhog rasutog tereta.

Glavni upravitelj brodarske kompanije iz Atene Euroseas Symeon Pariaros kaže da su izgledi za tržište suhog rasutog tereta "vrlo izazovni".

"Temelji potražnje su tako slabi. Kinesko gospodarstvo, koje je glavni pokretač tržišta suhog rasutog tereta, daleko je ispod očekivanja. Samo tvrtke s vrlo jakim bilancama će proći kroz tu oluju", kaže Pariaros.

Kriza na tržištu suhog rasutog tereta započela je 2008. godine, nakon početka financijske krize, a značajno se pogoršala u ovoj godini zbog usporavanja rasta kineskog gospodarstva. Glavni BDI indeks Baltičke burze, koji mjeri troškove prijevoza takve robe, uključujući cement i gnojivo, pao je za više od 95 posto u odnosu na rekordnu razinu zabilježenu 2008.

Taj indeks se često smatra pokazateljem zdravlja svjetskog gospodarstva. Budući da se oko 90 posto robe po obujmu u svijetu prevozi morem, globalni investitori prate BDI u potrazi za znakovima promjene raspoloženja u industrijskoj potražnji.

"Stanje na tržištu suhog rasutog tereta ukazuje na to da će gospodarstva u svijetu vjerojatno ostati slaba, što je veliko razočaranje za središnje banke, trgovce valutama, rudare, proizvođače čelika, trgovačke kuće i gospodarstva koja se oslanjaju na proizvodnju tih roba", smatra Basil Karatzas, čelnik konzultantske i brokerske tvrtke Karatzas Marine Advisors & Co. 

Analitičari iz tvrtke Axia Capital Markets objavili su da je  kumulativni gubitak prihoda 13 brodarskih kompanija koje su javno izlistane na burzi u New Yorku u prvih devet mjeseci 2015. premašio 3,36 milijardi dolara. 

"S obzirom na trenutnu preveliku ponudu brodova na tržištu koji su izgrađeni u proteklih pet godina, očekujemo da će stope ostati na depresivnim razinama još barem dvije godine dok tržište ne pronađe novu ravnotežu", ističe analitičar Robert Perri.

Nasuprot tome, potražnja za naftnim tankerima i njihove cijene skočili su u posljednja tri mjeseca na najviše razine od 2008. godine.

"Tržište tankera je u punom zamahu", kaže analitičar iz Deutsche Bank Amit Mehrotra. "Vlasnici brodova za prijevoz suhog rasutog tereta vjerojatno će provesti praznike razmišljajući o tome kako dalje preživjeti na tržištu na kojem vladaju najgori uvjeti u njihovim životima", zaključuje.

Komentari (1)
Pogledajte sve

Dok je god višak brodova situacija će biti takva.
Velikima pogoduje ispadanje malih.
Ali ništa nije vječno, tako ni niske vozarine.

New Report

Close