Rio Tinto će proizvoditi 
litijske baterije u Srbiji

Foto: Getty Images Foto: Getty Images

Zalihe dragocjenog metala i Yinlongova akvizicija Ikarbusa omogućit će pokretanje tvornice električnih vozila.

Srbija bi mogla imati velike koristi od revolucije u autoindustriji, odnosno prelaska na električne automobile. Aleksandar Vučić, predsjednik Srbije, poručio je prije nekoliko dana sa Svjetskog ekonomskog foruma u Davosu da bi Kinezi mogli izgraditi tvornicu električnih vozila u zapadnoj Srbiji, na području od Prijepolja do Krupnja, gdje se nalazi ruda jadarit koja sadrži velike količine litija potrebnog za proizvodnju baterija za električne automobile.

Kada počne eksploatacija rude jadarit u Jadarskom bazenu, kod Loznice, što se očekuje za nekoliko godina, pretpostavlja se da će se moći dobiti litija koji će zadovoljile 10 posto svjetskih potreba, piše Politika.

Projekat Jadar razvija kompanija Rio Tinto, a prema Vučićevim riječima koji se u Davosu sastao s njenim čelnicima, taj velik rudarski koncern već razgovara s Kinezima o suradnji.

Velika prednost Srbije

Prema njegovim riječima, ako Rio Tinto uspostavi partnerski odnos s Kinezima, to bi značilo da će se izgraditi tvornica autobusa na električni pogon, kao i kombija, automobila i drugih vozila. “Tu je Srbija u ogromnoj prednosti u odnosu na druge zemlje”, objasnio je Vučić.

Nekoliko dana prije Vučićeve izjave objavljeno je da se sredinom ove godine očekuje privatizacija srpskog proizvođača autobusa Ikarbusa iz Zemuna, a prema riječima Aleksandra Vićentića, direktora tvornice, novi većinski vlasnik postat će kineski Yinlong, koji planira proširenje proizvodnje i na elektrovozila.

 

136 milijuna

tona srpske su rezerve jadarita, minerala iz kojeg se 
dobiva litij

Ne žele biti samo izvor rude

Neslužbeno se moglo čuti da kineska kompanija, jedan od najvećih svjetskih prozivođača baterija za električna vozila i veliki proizvođač električnih autobusa, kamiona i dostavnih vozila, planira pokraj zemunske tvornice autobusa izgraditi tvornicu baterija, navodi Politika. U Kini je oko 200 proizvođača električnih vozila, jer je kineski plan da se promet ubuduće temelji samo na vozilima s nultom emisijom ispušnih plinova.

Petar Petrović, profesor Strojarskog fakulteta u Beogradu, kaže da budućnost jeste u električnim vozilima, ali smatra da Ikarbus ne treba prodavati, već samo dovesti profesionalni menadžment i povjeriti mu upravljanje.

“Ne znam što će Kinezi novo donijeti, video sam njihove tvornice elektrovozila. Ikarbus nimalo ne zaostaje i naša tvornica može proizvoditi električne autobuse. Ikarbusova tehnologija se temelji na Manovoj tehnologiji, imaju odlične inženjere i sve uvjete da postanu regionalni proizvođač autobusa”, kaže Petrović.

 

Čeka se elaborat o zalihama i kvaliteti

Rade Jelenković, profesor Rudarsko-geološkog fakulteta, kaže da se službeno još ne zna koliko litija ima u Srbiji. Rio Tinto, koji istražuje Jadarski bazen, još nije završio elaborat o resursima koji treba sadržavati podatak o količini i kvaliteti rude jadarit, kao i koji se dio može profitabilno eksploatirati. “Tek kada predaju dokument država će znati s čim raspolaže”, kaže Jelenković. Ali, neki podaci već postoje. Rio Tinto je u godišnjem izvještaju za 2016. godinu objavio da su službene rezerve minerala jadarit procijenjene na 136 milijuna tona.

Međutim, izgradnja tvornice baterija za električna vozila, prema riječima Politikinog sugovornika bila bi pametan poduhvat.

“Proizvodnja baterija donijela bi korist Srbiji u smislu da ne budemo samo izvor rude koju će netko izvoziti na njoj dobro zarađivati, već da prodajemo proizvode i stvaramo dodanu vrijednost. Nije problem napraviti bateriju, već pronaći litij”, kaže 
Petrović.

Komentari (0)
Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!