Redizajn za pokušaj spasa srpskog Fiata 500L

Autor: Poslovni dnevnik , 30. listopad 2016. u 22:00
Slobodna trgovina s Euroazijskom unijom omogućit će Srbiji bescarinski izvoz Fiata na veliko tržište/I. K./PIXSELL

Izgled izmijenjenog vozila još se čuva u strogoj tajnosti, kao i početak njegove prodaje u Srbiji i inozemstvu.

Talijanski automobilski div Fiat odlučio je pomoći svojoj kragujevačkoj tvornici kojoj u posljednje vrijeme ne ide najbolje. Sudeći po neslužbenim informacijama iz izvora bliskih kompaniji Fiat Chrysler Automobiles Serbia (FCA), Talijani su ozbiljno počeli s promjenom izgleda i osobina Fiata 500L, koji se u Kragujevcu proizvodi od 2011. godine.

Kako navodi FoNet, redizajn srpskog Fiata zasad se čuva u strogoj tajnosti, kao i početak njegove prodaje u zemlji i inozemstvu. Da talijanski proizvođač ozbiljno misli s redizajnom postojećeg modela, čija je prodaja na svjetskom tržištu, posebno u Sjedinjenim Američkim Državam, slabija od planirane, govori i dolazak većeg broja stručnjaka iz Italije koji rade na promjenama vozila. Zaposleni u Kragujevcu očekivali su da će matična kompanija uvesti u proizvodnju novi model automobila, koji bi osigurao veću zaposlenost tvorničkih kapaciteta i bolju prodaju na tržištu, ali je, kako se čini, Fiat odlučio da zasad te ciljeve ostvari redizajniranjem postojećeg modela, što nije neuobičajena pojava u automobilskoj industriji. 

 

663milijuna

eura vrijedan je izvoz Fiata iz Kragujevca u prvih šest mjeseci 2016.

Stalan pad prodaje
Kragujevačka tvornica prošla je ove godine kroz teška vremena. Zbog pada prodaje Fiata 500L ukinuta je jedne od tri smjene, ali kompanija čiji su suvlasnici Fiat i vlada Srbije nije objavila točan broj radnika koji su morali otići.  U srpskoj javnosti nagađa se se da je iz FCA Srbija otišlo između 700 i 750 radnika, a iz kooperantskih tvrtki još 300 do 400, što znači da je krajem srpnja otpremnine, koje su ovisno o godinama staža iznosile od 4800 do 12.000 eura, uzelo oko 1100 prekobrojnih radnika, što je nekoliko stotina manje od prvobitno predviđenog broja.S druge strane, FCA Srbija i dalje je, prema podacima Ministarstva financija, uvjerljivo najveći srpski izvoznik.

Kragujevačka tvornica je u u prvih šest mjeseci ove godine na europsko i američko tržište izvezla automobile vrijedne 663,6 milijuna eura, što je četiri puta više od kompanija koje je slijede na popisu najvećih srpskih izvoznika, pirotskog Tigra i Željezare Smederevo.  Međutim, problem je u tome, kako navodi list Danas, što je polugodišnji izvoz FCA za oko 70 milijuna eura manji od ostvarenog u istom razdoblju prošle godine (715 milijuna eura), a koji je za 65 milijuna eura manji od polugodišnje prodaje u 2014. Te godine su u inozemstvu prodani automobili vrijedni 800 milijuna eura, što je, također, bio pad u odnosu na prvo polugodište 2013., u kojem je izvoz bio vrijedan 840 milijuna eura. Sudbina kragujevačke tvornice tako ostaje upitna zbog više razloga, unatoč početku redizajna modela Fiat 500L.

Okretanje većim vozilima
Za dvije godine istječe desetogodišnji sporazum Fiata i Srbije o osnivanju zajedničke automobilske kompanije u Šumadiji. Fiatove tvornice u Europi, u Poljskoj i Srbiji, suočene su s vjerojatnim zaokretom u poslovnoj politici FCA koja se sve više okreće Americi, te u skladu s time i najavljuje značajnije izmjene kad je riječ o proizvodnji novih modela. Kako navodi Danas, iz vrha Fiat Chryslera sve glasnije se čuje da se toj kompaniji sve manje isplati proizvodnja malih automobila, po kojima je Fiat već dugo prepoznatljiv diljem svijeta i kakvi se uglavnom proizvode u Fiatovim fabrikama u Europi.

Kompanija će, kako se tvrdi, fokus u proizvodno-poslovnoj politici ubuduće usjmeriti na proizvodnju džipova i većih automobila, koji su više traženi u Americi.Drugo pitanje je bescarinski izvoz kontingenta karagujevačkih vozila (5 ili 10 tisuća) na tržište Euroazijske unije, prije svega u Rusiju. Srbija je početkom listopada otvorila službene pregovore o sklapanju sporazuma o slobodnoj trgovini s tom organizacijom, što će omogućiti dolazak Fiata 500L na tržište od 180 milijuna potrošača – i možda odgoditi nove otkaze i propadanje tvornice u Kragujevcu. 

Druge prilike

Propali pregovori
Stručnjaci za autoindustriju u Kragujevcu došli su do dokumenata iz koje se vidi da su taj grad i Srbija, da je bilo više odvažnosti u državnom vrhu, mogli imati dvije tvornice za proizvodnju vozila. U proljeće 2006., menadžment Grupe Zastave vozila u vladi Srbije je s menadžmentom General Motorsa za Europu potpisao ugovor o poslovno-tehničkoj suradnji kojim je bilo predviđeno sklapanje modela Opel Astra, što se nije ostvarilo. U Kragujevcu je sličnim poslom boravilo izaslanstvo Volkswagena, ali od dogovora nije bilo ništa.

Komentirajte prvi

New Report

Close