Ostavite se dizelaša, krajnji je čas da više uložite u e-vozila

Autor: Sergej Novosel Vučković , 16. rujan 2016. u 14:47
Volkswagen ulaže u elektroautomobile, ali ne ipak toliko koliko u dizel/ŽARKO BAŠIĆ/PIXSELL

Iako dizelski pogoni imaju pola tržišta, afera Dieselgate opominje da EU mora ubrzati prelazak na elektro.

Cestama Europe vozi sve više električnih i hibridnih vozila, koja ne moraju ni strahovati od curenja baterijskog pogona jer se e-punionice nalaze gotovo u svim većim gradovima i lako su dostupne i na autocestama. Samo u Hrvatskoj, su, primjerice, i ove godine niknule u nizu gradova, što HEP-ove, što HT-a i partnera, a i ponajveći kontinentalni proizvođači automobila, poput Volkswagena, Renaulta i Mercedesa, ne samo da imaju svoje e-modele, već razvijaju i nove, što i drugima postaje trend. No, vlasti EU misle da proizvođači mogu i moraju i više. 

Neće se olako predati
Povjerenica za industriju i unutarnje tržište Elżbieta Bieńkowska osjetila je da EU "trokira" u odnosu na SAD u pogledu e-mobilnosti pa je apelirala na autoindustriju da se ubrza i više posveti upravo struji i autonomnim vozilima. Taj apel ima težinu pogotovo nakon lanjske afere njemačkog i europskog ponosa VW-a, koji je "zeznuo" s varanjem na testovima ispušnih plinova svojih dizelaša (afera Dieselgate) u Americi i Europi, ali stručnjaci, kako prenose mediji, drže da se dizel neće lako predati. Sama Bieńkowska imat će težak zadatak uvjeriti i kupce da se odreknu dizelaša – industrija je u takav pogon čije je i gorivo povoljnije od benzina uložila puno, a motori su sve jači i ekološki prihvatljiviji. Argument za neodustanje od dizela je i činjenica da u cijeloj Europi, ne samo u Uniji, dizelaši zauzimaju više od pola tržišta, dok ih je u cijelom svijetu tek petina. Europska komisija ima spreman odgovor: dizelski motori ispuštaju dušični oksid, glavni sastojak smoga kojim su zagušeni veliki gradovi, gdje je i većina stanovnika i ekonomske moći.

 

Bienkowska

Novac s istraživanja čišćih motora treba usmjeriti u aute s nultom emisijom ispušnih plinova.

Dizelaše će se stoga podvrgavati zahtjevnijim ekotestovima kako bi i proizvodnja, citira se, "postala skuplja, pogotovo za manja vozila". "Ne treba nastaviti s ulaganjima u istraživanja boljih i čišćih benzinskih i dizelskih motora, već novac prebaciti u elektrifikaciju i stvaranje vozila s nultom emisijom ispušnih plinova, a to bi nam trebala biti i pouka iz Dieselgatea", odlučna je povjerenica, kojoj je jasno da će i Komisija morati odriješiti kesu ne bi li ostvarila ovaj imperativ, ali i riješila dva temeljna problema: još uvijek previsoku cijenu električnih vozila i razmjerno kratku udaljenost koju mogu prevaliti jednim punenjem baterija, pri prosječnim brzinama. Očekuje se ne samo nova legislativa, u EU počesto zapletena, već i široka kampanja s naglašavanjem koristi elektromobilizacije.

Kod nas državni poticaji
U Hrvatskoj je podsjetimo, nekoliko godina bila dobra praksa da je i država kroz Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost subvencijama poticala kupnju ekoloških, mahom električnih vozila. Poticaji su sezali i do 70.000 kuna po vozilu i 2015. je građanima Fond isplatio 18,5 milijuna kuna za nabavu 506 vozila. Pisao je tako Večernji list ovog ljeta, navodeći da su poticaji ove godine izostali. U cijeloj Europi je u srpnju bilo registrirano oko 535 tisuća raznih e-vozila (oko 1,5% svih), a najviše ih, zaključno s istim mjesecom, prodano je u Norveškoj, te Nizozemskoj i Francuskoj.

Komentari (5)
Pogledajte sve



@Sjenikovac
Talijani prduckaju. Postoje ozbiljne studije koje dokazuju manje zagadenje dizela u odnosu na benzin. Jedna od takvih je spomenuta u okviru clanka the economista prije godinu dana.

nemaš pojma. talijani da prduckaju, pa oni su jako ekološki osviješteni. dizel ne zagađuje atmosferu kao benzinac u smislu ozonskog omotača nego dizel jako zagađuje okolinu i utječe izravno na zdravlje ljudi zbog sitnih čestica koje uzrokuju bolesti poput astme i raka. eto, zato je dizel zagađivač br. 1. to se posebno tiče VW koncerna , mercedesa i ostalih koji su tek nedavno, a neki modeli i dalje to nemaju, počeli koristiti filtere za te čestice, a to je ono što PSA grupacija već ima godinama (tzv. FAP filter). dakle, o tome se radi i talijani su to odavno prepoznali. vožnja iza VAG vozila doista je jako opasna, posebice u HR gdje na cestama vozi hrpa starog smeća iz kojeg izlazi čađa kakvu ne možeš vidjeti na zapadu još od 1999. godine. i takvi prolaze tehnički jer ne podliježu eko testu, dok mi ostale budale moramo na eko-test. znači, za ozon je bitna količina olovnog ispusta, a za direktno zdravlje dizel je jako opasan, osim ako nije francuske proizvodnje od 2004. , talijanske od 2008. i njemačke od 2014, a što je sramota za nijemce koji prodaju maglu i govore da su ekolozi.

@Sjenikovac Talijani prduckaju. Postoje ozbiljne studije koje dokazuju manje zagadenje dizela u odnosu na benzin. Jedna od takvih je spomenuta u okviru clanka the economista prije godinu dana.

Znaju li zagovornici da je proizvodnja elektricne energije najveci svjetski zagadivac? Znaju li zagovornici da moras prije uspostaviti proizvodne kapacitete zelene elektricne energije koja ce namiriti rast potraznje za istom?

Talijanci su orijentirani na plinušu, zato ide ta (istinita) priča. Ja vozim na plin već 12 godina i na razlici u cijeni goriva otplatio mi se kompletni auto + kamate na kredit + investicija u plinski sustav (nakon otprilike 300.000 km).

New Report

Close