Konačna propast: Gotovo svi vjerovnici Tomosa ostat će praznih ruku

Razgovaralo se i o povezivanju Tomosa s Poštom Slovenije, ali niti od toga na kraju nije bilo ništa Razgovaralo se i o povezivanju Tomosa s Poštom Slovenije, ali niti od toga na kraju nije bilo ništa

Na vrhu popisa vjerovnika nalaze se državna SID banka, tvrtka H&R, Gorenjska banka, Moto Star Korea, ali i Pošta Slovenije.

Poznat je konačni račun za neuspjeli pokušaj oživljavanja proizvodnje i prodaje legendarnih Tomosovih mopeda, u koje su neki u Sloveniji polagali velike nade. Na vrhu popisa vjerovnika nalazi se državna SID banka, koja će, kao i drugi vjerovnici, vjerojatno ostati praznih ruku, piše portal Siol.net.

Veliki planovi Iztoka Pikla
Domaći i strani dobavljači, zaposlenici, banke i drugi partneri u stečajnom postupku kompanije Tomos iz Kopra, koja je nakon duge agonije početkom ove godine prestala s proizvodnjom, prijavili su više od četiri milijuna eura potraživanja. Izgleda da će vjerovnici, s iznimkom zaposlenika, velikim dijelom ostati bez posuđenog novca, tvrdi Siol.net.

U stečajnoj masi kompanije je imovina koja je već založena kod banaka ili se ne može unovčiti. Osim toga, otvoreno je pitanje čiji je brend Tomos, čija se vrijednost procjenjuje na 200 tisuća eura. To je konačna bilanca projekta, koji je dugi niz godina djelovao pod okriljem idrijske grupe Hidria, a zatim ga je prije tri godine otkupio celjski poduzetnik Iztok Pikl. Hidria je napuštanje Tomosa najavljivala dvije godine prije prodaje, jer motorkotači za nju nisu strateški program, a radnici su o kupnji doznali putem elektroničke pošte, kada je sve bilo dogovoreno. Kupac MPO Kabel iz Celja registriran je za proizvodnju, trgovinu i usluge, a direktor tvrtke je bio tada 46-godišnji Iztok Pikl, bivši dugogodišnji direktor Tvornica kabela Kapis iz Tomislavgrada, koja je početkom 2014. otišla u stečaj, da bi je kasnije kupila njemačka Athabasca, iza koje stoji Prevent, u vlasništvu BiH obitelji Hastor.

Inače, Tvrtka Tomos industrija iz Kopra, poznata još iz vremena bivše Jugoslavije po proizvodnji motorkotača i izvanbrodskih motora, otišla je u likvidaciju u listopadu 2012., a 60 zaposlenih trebalo je biti preraspoređeno na druge poslove u okviru kompanije Hidria u koju je Tomos uključen od 1998. godine. Kompanija Tomos, što je kratica za Tovarna motornih koles Sežana (Tvornica motornih bicikala Sežana), registrirano je 1954. u Sežani u okviru tadašnjih strateških napora da se industrijaliziraju krajevi koji su gravitirali prema Italiji. No, nekoliko mjeseci kasnije slovenska republička vlada donijela je odluku da se velika tvornica s tim imenom sagradi u Kopru, nakon što je bilo riješeno pitanje razgraničenja s Italijom, a zona B pripala Jugoslaviji.

 

4 milijuna

eura potraživanja prijavili su vjerovnici Tomosa

Tvornicu je 1959. posjetio i tadašnji jugoslavenski predsjednik Tito. Na njezinom je prostoru nakon smanjivanja proizvodnje u 90-im godinama postavljen tehnološki park. U to je vrijeme Tomos imao ugovor o licenciji s kompanijom Steyr-Daimler-Puch, a u 70-im i 80-im godinama posebno su popularni bili njegovi modeli Kolibri. Kada je Tomos u studenom 2015. dobio novog vlasnika, tvornica u Kopru proizvodila je od 400 do 500 mopeda mjesečno. Iztok Pikl bio je vrlo optimističan: "Proizvodnja će se udvostručiti sljedeće godine, možda čak i utrostručiti. Tomos je stari dobar brend i treba ga ponovno probuditi. Prepoznali smo ovaj biser, kojeg opet možemo vratiti na tržišta na kojima je ponekad bio prisutan".

Tvrtke bez telefona 
No Piklovi veliki planovi brzo su propali. Već početkom 2017. Tomos je ušao u slijepu ulicu. Imali su više nego dovoljno narudžbi, ali nisu imali dovoljno sredstava za financiranje proizvodnje, čak su im i računi bili blokirani. Državna SID banka im je došla u pomoć posuđujući više od pola milijuna eura, ali time nisu riješili probleme. Ubrzo su se ohladili odnosi s Hidrijom, od koje je Pikl kupio Tomos, te iznajmljivao proizvodne pogone u Kopru i zaštitni znak.

Također su razgovarali s Poštom Slovenije o mogućem povezivanju ili ulaganju državne kompanije u Tomos. Svi navedeni danas su najveći vjerovnici Tomosa. Državna SID banka u stečajnu masu prijavila je nešto manje od milijun eura potraživanja koja su djelomično osigurana. Oko 1,2 milijuna eura od Tomosa, potražuju tvrtka H&R, matično društvo i vlasnik grupe iz Idrije. Ipak, stečajni upravitelj Štefan Veren osporava taj zahtjev, jer još traje sudski postupak. 

Među najvećim vjerovnicima su još i Gorenjska banka sa 400 tisuća eura potraživanja, Moto Star Korea (200 tisuća eura), indijski Kinetic Engineering (200 tisuća eura), Pošta Slovenije (200 tisuća eura) i Nova KBM sa 100 tisuća eura potraživanja. Svoj novac dobili su jedino bivši zaposlenici tvornice u Kopru. Ali za to nije zaslužan Tomos, već javni jamstveni fond koji isplaćuje radnike čiji je radni odnos prestao zbog nesolventnosti poslodavca. Osam radnika koji su uzalud čekali na plaću, krajem prošle godine nakon otvaranja stečaja i otkaza podnijeli su zahtjev jamstvenom fondu te dobili neisplaćene plaće. Riječ je o nekoliko desetaka tisuća eura.  Iztok Pikl je zašutio, odnosno potpuno je nedostupan. Njegove tvrtke nemaju više aktivnih telefonskih brojeva. 

Velika očekivanja

Kako je Tomosov mopede oduševio Britance
Tomos je osnovao i tvrtku u Velikoj Britaniji i tamo pokrenuo veliku reklamnu kampanju, očekujući da će im veliki poticaj u proizvodnji i prodaji biti veliki tekst o Tomosovim mopedima objavljen 2013. godine u britanskom The Guardianu. Britanci su otkrili ono što su stanovnici bivše Jugoslavije znali 1959. godine,  da je riječ o jeftinom mopedu (od 950 do 1400 eura) s dvotaktnim motorom kojim se lako upravlja u gužvi velegrada. Tomosov automatik za britansko tržište dobio je retro izgled s kromiranim dijelovima, ali na kraju od svega toga nije bilo puno koristi.

Komentari (0)
Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!