Fićo postao ‘simbol ugnjetavanja radnika’

Autor: Rato Petković / VLM , 13. lipanj 2013. u 12:25
U tvornici je oštećeno 30-ak automobila, a kamenovana je kompozicija u Crnoj Gori/EPA

Nakon incidenta u tvornici Kragujevac je obljepljen plakatima koji pozivaju na oštećivanje vrlo traženog simpatičnog automobila.

Fićo (Fiat 500L), koji se proizvodi u Kragujevcu, dobio je status neprijatelja, i to tamo gdje se najmanje očekivalo, odnosno pod svodovima tvorničke hale. Prije pet godina Fiat je dočekan  s krilaticom "Dobro došao kući", a sad je grad oblijepljen plakatima s pozivom na grebanje novog vozila gdje god je to moguće. Tome je prethodio incident u samoj tvornici kada su radnici treće smjene odvijačima izgrebli 30-ak automobila, čime su željeli pokazati nezadovoljstvo zaposlenih zbog  uvjeta rada i malih plaća. Posebno ih smeta što radnici u Fiatovim tvornicama u Italiji imaju plaću od 1200, u Poljskoj 1100, a u Kragujevcu samo 300 eura.

 

3000ljudi

zaposleno je u Fiatu u Kragujevcu

Osvetnički udar
Brzo je reagairao sindikat, koji je osudio takvo iskazivanje nezadovoljstva radnika, jer time, zapravo pile granu na kojoj sjede.  Uprava je ocijenila kako je to unutarnja stvar tvornice, ali kada je grad osvanuo oblijepljen spomenutim plakatima vrag je odnio šalu. Cijela stvar je poprimila obilježje osvetničkog udara samoupravnog socijalizma. Naime, povratak Fiata u Kragujevac preporodio je taj grad i okolicu, koja je do tada  bila prikazivana kao "dolina siromaštva". Samo u proizvodnim pogonima Fiata zaposleno je 3000 ljudi, a još toliko u tvrtkama kooperantima koje proizvode komponente. Oživilo je i ugostiteljstvo, pa je Šumadija od nerazvijene regije postala područje s kojeg se obavlja najveći srpski izvoz. Fiat sa kooperantima sudjeluje u srpskom izvozu s 20 posto, a zahvaljujući tome u travnju je Srbija povećala izvoz za 30 posto.

Fiću napali i u Crnoj Gori
Sve to nije bilo dovoljno da i dio radnika shvati koliku je korist dolazak Fiata donio Kragujevcu, ali i Srbiji. Pokazalo se da njima više smeta red koji je donijela talijanska kompanija, pa više ne mogu ići na pauzu za pušenje kad im se prohtije, ne smiju kasniti, a iz tvornice mogu otići kada završe posao. Uprava je uvođenjem treće smjene skratila radni dan s 10 na osam sati i na taj način poboljšalo uvjete rada. U povodu sabotaže objavljeno je priopćenje u kojem se navodi da su odnosi radnika s Upravom dobri, te da ne postoji nezadovoljstvo uvjetima rada i glede plaća, te da stanovite kulturolške razlike sigurno nisu bile razlog za oštećivanje vozila. Iako se time javnosti željelo pokazati taj incident kao usamljeni slučaj, procurile su informacije prema kojima je bilo više sukoba radnika s poslovođama koji su došli iz Italije. I dok Uprava nastoji smiriti tenzije vlasti su cijelu stvar shvatile i kao suprotstavljanje državnim interesima, jer Srbija posjeduje 33 posto vlasništva, pa je i država oštećena. Fićo, pak, nije izazvao buru samo u tvorničkom krugu. Njega su kamenovali na putu kroz Crnu Goru, gdje je prolazila kompozicija vlaka s više stotina vozila prema luci Bar odakle vozila odlaze na tržišta Europe, SAD i Kanade.

Vole ga u inozemstvu
I dok Fićo ima probleme kod kuće gdje  je i prodaja najmanja, svega stotinjak vozila iako je cijena smanjena na 10.900 eura, u inozemstvu je naišao na odličan prijam. U tvornici tvrde kako ne mogu proizvesti toliko automobila kojom bi zadovoljili potražnju. Ovogodišnja produkcija biti će veća od sto tisuća automobila. Pored sadašnjeg modela uskoro će s proizvodnih traka silaziti i produžena inačica sa sedam sjedala, koja je, prije svega, namjenjena američkom tržištu.Aleksandar Vućić, zamjenik srpskog premijera izjavio je kako je Fićo našao put i do ruskog tržišta kamo će tijekom godine biti isporučeno deset tisuća vozila. Kremlj je dozvolio uvoz tolikog kontigenta bez plaćanja carine, iako plasman automobila nije obuhvaćen sporazumom o slobodnoj trgovini. To je u srpskim vladajućim krugovima doživljeno kao potez dobre volje s ruske strane.

Komentirajte prvi

New Report

Close