Izgubio 13 milijardi dolara, ali burza i dalje vjeruje u njega

Autor: Tomislav Pili , 13. ožujak 2019. u 07:53
Boeing 737 MAX najbolje je prodavani model američke kompanije/REUTERS

Analitičari vjeruju da su problemi modela 737 MAX pitanje softvera i obuke pilota, a većina i dalje preporuča kupnju dionice.

Sudeći po kretanju cijene dionice, investitori smatraju da će Boeing uspjeti vrlo brzo prevladati probleme sa svojim najprodavanijim putničkim zrakoplovom koji ne smije poletjeti iz cijelog niza država.

Nakon što su u ponedjeljak vlasti Kine i Indonezije zabranile svojim prijevoznicima korištenje Boeinga 737 MAX nakon nesreće etiopskog prijevoznika, u utorak se zabranu uvele i zračne vlasti Australije i Singapura. Prema podacima publikacije Flightglobal, od 371 Boeinga 737 MAX u flotama svjetskih zrakoplovnih kompanija, gotovo 40 posto trenutno je prizemljeno. To uključuje i 97 zrakoplova u Kini, najvećem Boeingovom tržištu.

Sigurnost sa 'zrnom soli' 
Nakon što se Boeing Ethiopian Airlinesa srušio u nedjelju pri čemu je poginulo svih 157 putnika i članova posade, američke su vlasti poručile da je 737 MAX siguran za letenje, unatoč činjenici da je u pet mjeseci to već druga nesreća tog tipa zrakoplova. Međutim, priopćenje singapurske agencije za civilno zrakoplovstvo (CAAS) sugerira kako sigurnost najbolje prodavanog Boeingova zrakoplova treba uzeti sa "zrnom soli".

"Tijekom privremene suspenzije CAAS će prikupiti više informacija i provjeriti sigurnosne rizike povezane sa korištenjem Boeinga 737 MAX u Singapuru i izvan njega", stoji u priopćenju. CAAS je prvi veći regulator zračnog prometa koji se odlučio na takav potez, napominje Reuters. Nekoliko sati kasnije i australska agencija za civilno zrakoplovstvo najavila je da će provjeriti rizike leta Boeingom.

Vijetnamski regulator je najavio kako neće izdavati licence tamošnjim kompanijama za korištenje 737 MAX dok ne bude poznat uzrok pada etiopskoga zrakoplova. Od pojedinačnih kompanija, tim zrakoplovom privremeno ne želi letjeti brazilski Gol te argentinski i meksički nacionalni prijevoznik. Međutim, za sada nema čvrste poveznice između nesreće Ethiopian Airlinesa i indonezijskog Lion Air u listopadu prošle godine kada je živote izgubilo 189 osoba.

Priopćenjem se oglasio i Boeing naglasivši da nakon nesreće indonezijskog prijevoznika surađuje s američkom Saveznom upravom za zrakoplovstvo na razvoju unaprijeđenog softvera za nadzor leta u 737 MAX koji će biti ugrađen u sve već isporučene zrakoplove. Kako padaju Boeingovi zrakoplovi, tako pada i vrijednost dionica. U ponedjeljak je potonula više od pet posto na najvećem prometu u šest godina čime je vrijednost kompanija smanjena za čak 12,7 milijardi dolara. No, dionica je još i dobro prošla s obzirom da je na otvaranju trgovanja gubila čak 11 posto.

Kralježnica prijevoza
Reakcija burze ne treba čuditi s obzirom na važnost modela 737 MAX za kompaniju. Uz 371 već isporučeni primjerak, naručen je još 4661 zrakoplov.

Time bi 737 MAX trebao postati kralježnica globalnog zračnog prijevoza u sljedećih nekoliko desetljeća. Podsjetimo, Boeing je lani ukupno isporučio 806 zrakoplova – četiri manje od cilja za 2018. – zadržavši titulu najvećeg proizvođača zrakoplova i sedmu godinu zaredom. S obzirom na to, ne treba čuditi da je ta tvrtka jedan od najvećih dobitnika desetljetnog bikovskog tržišta na američkim burzama.

Od 9. ožujka 2009. kada je Wall Street dosegnuo dno nakon krize pa do današnjih dana cijena Boeingove dionice povećala se za 1190 posto. Ako se uračunaju i dividende, ukupni je prinos približno 1600 posto što je četiri puta bolje od rasta indeksa Dow Jones. "Smatramo da će kompanija riješiti probleme za koje vjerujemo da su pitanje softvera i obuke pilota", ističe Nancy Tengler, glavna analitičarka u Tengler Wealth Management.

Čak i sa padom u ponedjeljak, Boeingova dionica i dalje je najbolja ove godine s rastom od 24 posto nasuprot 10 posto rasta Dow Jonesa. Wall Street i dalje na Boeing gleda s optimizmom. Od 24 analitičara koji pokrivaju tu dionicu, njih 19 preporučuje kupnju dok petorica preporučuju držanje. 

Komentari (1)
Pogledajte sve

Kakve laži “Pitanje softvera i obuke pilota” a prema izjavama svjedoka pri padu aviona, avion se zapalio u zraku i crni dim je izlazio iz aviona. Kažu da je motor čudno radio kao da udara metal u njemu.

New Report

Close