Svjetska brodogradnja upala u recesiju

Najveće brodograditeljske sile, Koreja, Kina i Japan, već sada bilježe velik pad narudžbi, a procjenjuje se da će kriza trajati do 2012. godine

Kineski brodograditelji procjenjuju da će globalna financijska kriza tijekom 2009. godine smanjiti globalnu potražnju za novim brodovima za 60 posto. Prema riječima Baoa Zhangjinga, pomoćnika direktora Kineskog brododarskog istraživačkog centra, samo u Kini bi narudžbe novih brodova u ovoj godini mogle pasti za 42 posto. Bao predviđa da će recesija u brodogradnje potrajati u iduće tri godine.

Pune knjige narudžbi
Kina, poslije Južne Koreje, a ispred Japana, jedna je od najvećih svjetskih brodograditeljskih nacija. Kina je u prvih 10 mjeseci tekuće godine isporučila brodove ukupnog kapaciteta od 214 milijuna bruto registarskih tona (BRT). Južna Koreja je zabilježila malo bilji rezultat sa 217 milijuna BRT-a, dok je Japan isporučio u tom razdoblju 112 milijuna BRT-a. U Kineskom brodarskom institutu predviđaju da će ukupne narudžbe tijekom 2009. pasti za 60 milijuna BRT-a, a do 2010. se oporaviti za 10 milijuna BRT-a.Veliki problem u brodogradnji biti će i vjerojatno ukidanje predujma plaćanja brodova od samih naručitelja. Naime, Kinezi procjenjuju da će predujmovi biti svedeni na nulu te da će to postati pravilo u poslovanju. Bao Zhangjing kaže da će već u idućoj godini predujmovi u kineskoj brodogradnji pasti ispod 20% vrijednosti brodova sa stalnim zahtjevima za smanjenje. Globalna kriza će se vjerojatno odraziti i na domaća brodogradilišta, koja su u problemima i bez krize. Tri najveća hrvatska brodogradilišta, 3. maj, Brodosplit i Uljanik, imaju popunjene knjige narudžbi do 2011. Kada su se nedavno sindikati pobunili, bojeći se zbog stopiranja planova restrukturiranja, što onda znači i potpora, iz Vlade je potvrđeno da brodogradilišta imaju ugovorene poslove za još nekoliko godina. Brodosplit, ima popunjenu knjigu narudžbi do kraja 2011., 3. maj do konca 2010. godine, a Uljanik do konca 2011.Glasnogovornik Brodosplita Josip Jurišić potvrdio je tada da Brodosplit za Jadroplov gradi dva bulk carriera, vrijedna 105 milijuna dolara. Za naručitelja Stenu u knjizi narudžbi upisana su četiri tankera, svaki vrijedan oko 55 milijuna dolara. Za naručitelja Wessels preostala su još dva broda za izgradnju, svaki vrijedan oko 50,5 milijuna dolara. U svibnju je Brodosplit ugovorio i gradnju ro-pax, koji spada u vrstu brodova koje bi ovaj škver prvi puta gradio. Riječ je o brodu predviđenom za prijevoz putnika, šlepera i osobnih automobila. Brodosplitov ro-pax trebao bi voziti na liniji Marseille - Bastia, Korzika. Ugovorena cijena poslovna je tajna, ali je u javnost procurilo da ovaj posao vrijedi oko 150 milijuna eura.“S obzirom na svoju visoku zahtjevnost, razvoj ovog programa potpuno je u skladu s programom restrukturiranja”, navodi se u Brodosplitovu priopćenju u povodu sklopljenog ugovora s naručiteljem, grupacijom STEF-TFE.

Stopirani planovi
No kako se od restrukturiranja odustalo, pa su onda stopirani i planovi, na pitanje o tome kako će se onda to reflektirati na ovaj posao koji bi prilično financijski pomogao škveru, iz Brodosplita odgovoraju da ne znaju. Uz to, za ovu novogradnju još se čeka i odobrenje jamstava bez čega se ne može ni krenuti u realizaciju posla.Od početka 2008. 3. maj ima ugovore do kraja 2010. vrijedne oko milijardu dolara, a za 2008. predviđena je isporuku pet novogradnji. Uljanik ima do konca 2011. ugovorene poslove vrijednosti 1,1 milijardu dolara.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!