Marvel se ne želi ograničiti na multiplekse

Autor: The New York Times , 17. travanj 2011. u 22:00

Američka tvrtka Marvel Comics, pod čijim su okriljem nastali Spiderman i Iron Man, s pravom za sebe kaže da je vodeći izdavač na tom području te da prema zaradi od mjesečne prodaje stripova vrlo često uspijeva potući glavnog konkurenta, tvrtku DC Comics, koja je poznata po Batmanu, Supermanu i Wonder Woman.

Uz sve to, ove nas godine čeka lavina zabavnih sadržaja s Marvelovim likovima. No, kako se industrija stripa s mukom prilagođava 21. stoljeću, Marvelova temeljna djelatnost našla se na prekretnici: dok su filmovi o junacima iz stripova iznimno uspješni, posao s tiskanim izdanjima kopni. “Kad strip oboli, to se ne bi moglo usporediti sa slomljenom rukom već s dijabetesom”, kaže Tom Sturgeon, novinar koji za internetsku stranicu The Comic Reporter piše o stripu. “Nema jednostavnog rješenja za takav problem.”Marvel se oporavio od teškog razdoblja u kojem se tvrtka našla tijekom devedesetih, kad su čak podnijeli zahtjev za stečajem. Tada je tvrtku kupio Isaac Perlmutter i danas je njezin izvršni direktor. Kreativni direktor Joe Quesada kaže da su mu u 10 godina koliko je bio glavni urednik Marvela “najvažniji bili pisci, a tek bi onda angažirao crtače”. Među najprodavanijim Marvelovim stripovima su mini serije “House of M” i “Civil War”, a dosta su zaradili od filmskih franšiza, naročito zato što su “Spider Man” i “X Men” postali svjetski filmski hitovi. Tijekom snimanja “Iron Mana” Marvel je neke svoje pisce i urednike poslao da se posavjetuju s redateljem Jonom Favreauom, a kad je film samo od kino ulaznica zaradio 585 milijuna dolara, činilo se kao da je uspjeh filma opravdao Marvelov izdavački talent.Iako izdavačka grana Marvela ne može utjecati na sadržaj filmova, Kevin Feige, voditelj produkcije u Marvelovim studijima, kaže da je naracijski stil stripova itekako utjecao na filmove “jer je u stripu puno izražajnije prikazan rizik nego u filmu”.

Ono što još nije posve jasno jest koliko zapravo filmovi o superjunacima utječu na kupnju stripova. Novinar Rich Johnston koji piše za internetsku stranicu o stripovima Bleeding Cool smatra da je Marvel razočarao obožavatelje pojačanim izdavanjem stripova o Thoru i Osvetnicima u svrhu promocije istoimenih filmova. Ono što još više zabrinjava jest, kako kaže Johnston, “što je Marvelovim čitateljima postalo dosadno” jer su se zasitili njihovih godišnjih mini serija kojima su htjeli uvesti novost u izdavačku praksu, a stripovi koji izlaze mjesečno tek su neznatno bolji od tih razvodnjenih sapunica. To pokazuju i podaci o prodaji. Godine 2006. i 2007. u svakom se izdanju prodalo 300.000 primjeraka stripa “Civil War”, u kojem se pojavljuju Iron Man i Kapetan Amerika, a lani se mini serija “Siege” prodala u tek 100.000 primjeraka po izdanju. Na Marvel, dakako, utječu i šire okolnosti koje su dovele do krize izdavaštva: zatvaraju se trgovine i knjižare specijalizirane za stripove, prodaja je sve manja, a velik je problem i digitalno piratstvo. No, Marvel i novinari upućeni u industriju stripova tvrde da u izdavačkom smislu tvrtka i dalje profitabilno posluje. Johnston smatra da čak i s 20.000 prodanih primjeraka stripa tvrtka može ostvariti zaradu. Iako se mnogo toga u industriji stripa promijenilo, novi glavni urednik Marvela Axel Alonso kaže da ga jako vesele nova izdanja stripova, a posebno ga je razveselilo pismo Stana Leeja, bivšeg pisca i predsjednika uprave Marvela, koji mu je čestitao na promaknuću. “Hihotao sam se kao curica”, kaže. “Uokvirit ću to pismo.”

Dave Itzkoff

Komentirajte prvi

New Report

Close