Aviosektoru potrebne bar tri godine oporavka

Autor: Ksenija Končevski , 01. veljača 2010. u 22:00

U nacionalnom avioprijevozniku Croatia Airlinesu ističu kako je pad broja putnika ipak mnogo manji nego kod konkurenata

Globalnoj avionskoj industriji bit će potrebno najmanje tri godine da bi se oporavila od pada putničkog prometa uzrokovanog najgorom recesijom tog sektora u posljednjih šest desetljeća. Takve je crne prognoze iznijela Međunarodna udruga avioprijevoznika IATA nakon što je avioindustrija u 2009. godini nagomilala 11 milijardi dolara gubitaka.

Gubici od 50 mlrd. dolara
Naime, čelnik IATA-e Giovanni Bisignani je rekao da je svjetska avioindustrija imala 50 milijardi dolara gubitaka u posljednjih deset godina, a prihodi za prošlu godinu spali su za 80 milijardi dolara. “Te su brojke doista šokantne”, prokomentirao je Bisignani. “Imali smo deset užasnih godina. Trebat će najmanje tri godine za oporavak stupnja rasta koji smo izgubili”, poručuje prvi čovjek IATA-e, koja je krajem siječnja objavila da je Međunarodni putnički zračni promet lani zabilježio najveći pad od Drugoga svjetskog rata. U godinu dana potražnja u putničkom zračnom prometu spala je 3,5 posto, sa stopom prosječne popunjenosti zrakoplova od 75,6 posto. Teretni zračni promet pao je za 10,1 posto u odnosu na 2008., sa stopom popunjenosti od 49,1 posto, poručuju u IATA-i, čije se prognoze o stanju civilne zrakoplovne industrije smatraju najpouzdanijima. Što se potražnje tiče, 2009. će biti upisana u povijesne knjige kao najgora godina koju je industrija doživjela, istaknuo je Bisignani koji i u 2010. prognozira velike izazove. “Najgore je za nama, ali je daleko i vrijeme za slavlje”, napominje Bisignani. Pad putničkog prometa u svijetu uzrokovao je velike probleme aviokompanijama: dok je Sinagopore Airlines i British Airways gurnuo u gubitke, japanski Japan Airlines je odveo u stečaj. Da će se posljedice krize osjećati još godinama, slažu se i u nacionalnom prijevozniku Croatia Airlinesu. “Globalna kriza uzrokovala je najgoru krizu u povijesti civilne avijacije, a njezino trajanje i intenzitet teško se mogu predvidjeti”, poručuju u Croatia Airlinesu. I dok neka gospodarstva i gospodarske grane pokazuju naznake određenog oporavka, u zrakoplovnoj industriji tih naznaka nema”, priopćili su u CA.

CA se dobro nosi s krizom
Croatia Airlines je u prošloj godini trpjela teškoće kao i cjelokupna zrakoplovna industrija preko pada putničkog i robnog prometa i pada prihoda po letu. Tome u prilog govore i podaci da je lani u avionima Croatia Airlinesa ukupno prevezeno 1,75 milijuna putnika, odnosno 6 posto manje u odnosu na preklani. Pa ipak, u CA napominju da je taj pad putničkog prometa manji u odnosu na aviokompanije u mnogim euromediteranskim državama, koje su zabilježile i dvoznamenkasto smanjenje. U 2010. Croatia Airlines će negativne utjecaje krize pokušati prevladati kroz racionalizaciju poslovanja. Kako poručuju u aviokompaniji, to se u prvom redu odnosi na optimizaciju strukture flote, racionalizaciju troškova letenja, povećanje operativne i komercijalne efikasnosti, održavanje tekuće likvidnosti i odustajanje od investicija nevezanih s osnovnim poslovanjem.

Rezultati

Ryanair smanjio gubitak
Irski diskontni avioprijevoznik Ryanair izvijestio je o 10,9 milijuna eura gubitka za tromjesečno razdoblje od listopada do prosinca 2009. godine. Time je kompanija smanjila gubitke u odnosu na isto razdoblje 2008. kada je imala 101,5 milijuna eura gubitka. Prihodi su rasli 1 posto, na 612 milijuna eura. Kompanija je srezala gubitak zahvaljujući smanjenju troškova goriva za 37 posto, a ukinula je i neke neprofitabilne rute.

Komentirajte prvi

New Report

Close