Tekstilne strojeve zamijenili kamionima, prošli test krize, pa rade samo za izvoz

Autor: Darko Bičak , 30. siječanj 2013. u 08:15
Zoran Legac, direktor i vlasnik tvrtke koja je izrasla iz obiteljskoga obrta za proizvodnju dijelova za tekstilnu industriju, otvorenog 1976./Marko Prpić/PIXSELL

Prihod im je 2011. bio oko 95 mil. kuna, a za 2012. očekuju 180 milijuna. Proizvode u tri pogona, a planiraju još dva.

Mala obrtnička radionica za proizvodnju dijelova za tekstilnu industriju obitelji Legac iz Bregane pokraj Samobora, otvorena 1976., izrasla je u tvrtku Feroimpex sa 250 zaposlenih i godišnjim prihodom većim od 100 milijuna kuna.

Feroimpex automobilska tehnika, kako se tvrtka danas zove, jedan je od značajnijih europskih proizvođača dijelova za kamionsku industriju u Njemačkoj, Švedskoj i Italiji, a i u mnogim drugim zemljama Europe. "Radimo dijelove za europsku industriju teških kamiona (Volvo, Scania, Mercedes, MAN), no ne izravno za same te tvrtke, nego preko jednoga od njihovih ključnih kooperanata, austrijske Schaeffler grupe. Godišnje obradimo 15 tisuća tona čelika i proizvedemo između 12 i 15 milijuna raznih dijelova za autoindustriju", kaže Zoran Legac, direktor i vlasnik tvrtke sa sjedištem u Bregani, ali proizvodnim pogonima na zagrebačkom Jankomiru. Proizvodnja se trenutačno odvija u tri pogona, a u planu je otvaranje još dvaju. S tekstilne industrije na automobilsku prebacili su se početkom 90-ih, kada je nestalo zajedničko jugoslavensko tržište, a s njim i velik dio nekad moćne tekstilne industrije. Tada je registrirana tvrtka koja je fokus prebacila na autoindustriju, iako je još dugo nudila i dijelove za tekstilne strojeve.

Spremni na sve
Feroimpex automobilska tehnika 2011. ostvarila je prihod od 94,9 milijuna kuna, od čega 84 milijuna u izvozu. No, Legac objašnjava da zapravo cjelokupna njihova produkcija završi u izvozu, a statističkih 10-ak milijuna kuna "domaćeg tržišta" zapravo se odnosi na tvrtke i transakcije koje su za strane partnere obavljene u Hrvatskoj, a ne izravno u inozemstvu. Vlasnik tvrtke u 2012. godini očekuju dvostruko veću realizaciju od lanjske, oko 180 milijuna kuna. "Teško je nešto ozbiljnije planirati za iduće razdoblje jer se situacija na europskom tržištu mijenja iz dana u dan. Kriza koja je pogodila tržište 2008. gotovo nas je zatvorila 2009. godine. No, nakon što smo uspjeli preživjeti, u godinama koje su slijedile stalno smo bilježili rast prihoda. Očekujem da će tako biti i ove godine, no svjestan sam da moramo biti spremni na sve", kaže Zoran Legac.

Ulagali u tehnologiju
Njegova metalurška tvrtka 2007. je imala prihod od 48,9 milijuna kuna uz dobit od 3,8 milijuna. Iduće, 2008. godine ostvaren je manji rast prihoda na 52,9 milijuna i dobiti na 4,9 milijuna kuna. No, krizne 2009. uprihodili su samo 41,35 milijuna kuna, no čak je tada tvrtka poslovala profitabilno s dobiti od 567 tisuća kuna. Tijekom 2010. slijedi oporavak, prihod im raste na gotovo 57 milijuna kuna, a dobit na 5,5 milijuna. Prihod je 2011. iznosio oko 95 milijuna, a za 2012. očekuju oko 180 milijuna. Legac nije želio nagađati o dobiti jer kaže da je bilo velikih investicija u tehnologiju kako bi se održala konkurentnost. Iako Feroimpex posluje u nečlanici Europske unije, barem do sredine 2013. godine, proizvođači kamiona ne prave nikakvu razliku između, primjerice, zupčanika koji dolaze iz Zagreba, ili pak iz Milana i Dresdena. Riječ je o standardnoj kvaliteti koja mora biti identična u cijelom dobavljačkom lancu bez obzira na stvarno zemljopisno podrijetlo konkretnog autodijela. U samoj tvrtki ističu da su svoju tržišnu poziciju uspješnog poduzetnika gradili ulaganjima u tehnologiju, uz istodobno širenje proizvodnog asortimana, koji danas obuhvaća širok spektar proizvoda za željezničku i automobilsku industriju. Uz to njihov asortiman obuhvaća i valjke za vjetroelektrane, alate i brojne druge proizvode. U dijelu usluga zastupljeno je tokarenje na klasičnim i CNS tokarilicama, brušenje, blanjanje, vulkaniziranje, elektoerozija, zavarivanje, toplinske obrade i drugo.

Repovi milijunskih dugova
Za sve to tvrtka iz Bregane koristi moderne strojeve, uređaje i opremu koja omogućuje visoku preciznost i pouzdanost mjerenja, kao što su kompjutorizirani konturograf i elektronički instrumentni za kontrolu sferičnih ležajeva. Tu je i metalurški laboratorij, u kojem ispituju kvalitetu toplinski obrađenih proizvoda, s opremom za kontrolu tvrdoće i strukture te pripremu uzoraka. Kako većinu svojih poslovnih operacija Feroimpex automobilska tehnika ima s renomiranim inozemnim partnerima, nema problema s naplatom potraživanja. No, Legac ističe da ima nenaplativih repova iz bivših vremena, kada su radili za domaće tekstilce. Vrijednost im se, kaže, mjeri u milijunima kuna. 

Imaju Zlatnu kunu

Uz bok Dok-ingu

Feroimpex automobilska tehnika lauerat je Hrvatske gospodarske komore – Komore Zagreb, kao najbolje poduzeće srednje veličine iz Zagrebačke županije 2012. Njezinu vlasniku i direktoru tim je povodom uručena plaketa Zlatna kuna. U istoj kategoriji nagrađena je i tvrtka Dok-ing iz Zagreba, proizvođač robotiziranih sustava za razminiranje te rudarska iskopavanja.

Komentirajte prvi

New Report

Close