Nikada nisu uzimali kredite, od prvog dana uspješno se financiraju sami

Autor: Poslovni.hr , 04. prosinac 2012. u 10:38
Hrvoje Smolić

“Pozitivne strane pokretanja biznisa u vrijeme krize za nas su iskazane u jednoj riječi – prilika.”

U rubrici Moja ideja predstavljamo zagrebačku tvrtku Qualia, koja se bavi razvojem vlastitog softvera, prvenstveno BusinessQ proizvoda za poslovnu inteligenciju, izvještavanje i vizualizaciju podataka.

Tvrtka Qualia poslovna rješenja osnovana je sredinom 2010 godine. Onaj pravi „financijski“ početak bilježi početkom 2011 godine jer su tada počeli stizati prvi plaćeni računi za obavljene usluge. Qualia se bavi razvojem vlastitog softvera – prvenstveno BusinessQ proizvoda za poslovnu inteligenciju, izvještavanje i vizualizaciju podataka. Tvrtku su osnovala dva osnivača – Hrvoje Smolić i Jasmin Hodžić. Hrvoje je preuzeo više organizacijske i menadžerske poslove, dok se Jasmin pronašao u razvoju i neprestanom unaprijeđenju softvera.

"Najveća prepreka mogli smo biti sami sebi. Sredinom 2010. godine upravo je započela financijska kriza u punom mahu u svijetu (iako ju je Hrvatska još nijekala). Potencijalni poduzetnici koji su u to vrijeme razmišljali o pokretanju vlastitog biznisa trebali su pobijediti opći pesimizam, globalan manjak samopouzdanja pa i podsmijeh okoline", priča nam izvršni direktor Hrvoje Smolić o najvećim prepreka pri pokretanju biznisa.

Osvrnuo se i na pozitivne i negativne strane pri pokretanju biznisa u vrijeme krize. "Pozitivne strane pokretanja biznisa u vrijeme krize za nas su iskazane u jednoj riječi – prilika. Iako na prvi pogled kontraintuitivno, kriza jest prilika. Dakako, uz neke preduvjete. Morate biti sigurni da ćete se kvalitetom usluge i proizvoda za razumnu cijenu toliko izdići od konkurencije da ćete kao takvi i biti prepoznati. U tom slučaju doista jeste u prilici – jer potencijalni klijenti nisu više zadovoljni osrednjim projektima za prilično velike projektne budžete. Svi štede, pa tako klijenti za svoj novac traže izvrsnost. Mi smo bili sigurni da je imamo", kaže izvršni direktor Qualije.

Pitali smo ga što smatra primjerima dobre i loše prakse među domaćim novim tvrtkama. "Domaće nove tvrtke pratimo, barem u IT dijelu, osobito preko CISEx udruge (Hrvatski nezavisni izvoznici softvera) čiji smo član. Atmosfera koja se stvara oko startupova u Hrvatskoj u posljednje vrijeme doima se nabijena entuzijazmom i optimizmom i to je definitivno nešto dobro i pozitivno. Što se tiče loših praksi, nemam ništa osobito za istaknuti, ne vidim nešto poput obrazca koji se ponavlja pa da na njega upozorim. Uostalom, uvjeren sam da onaj tko ne griješi, nikada niti ne može nešto naučiti. Dakle, samo naprijed. Bolje je griješiti nego ne pokušati", navodi Smolić.

Među ostalim kaže i kako nemaju tvrtku – uzor. "U informacijsko doba sigurno imamo na desetke utjecaja, svjesnih ili nesvjesnih, na naše poslovanje, izgled proizvoda, funkcionalnost ovoga ili onoga, na puno malih stvari. No ne postoji jedna tvrtka u koju bismo gledali i pomislili: 'I mi bismo željeli biti točno ovakvi'. Takav stav nam niti nema smisla. Ako netko uzme uzor da ga prati i njemu stremi, hoće li preuzeti i sve njegove greške i poraze koji su ga izgradili? Svatko je jedinstven, reagira na iste stvari različito i treba slijediti svoju viziju", ističe.

Zapitali smo ga i koji su najveći uspjesi tvrtke. "Početkom godine poslovna mreža Chasebuzz proglasila je naš BusinessQ najboljim poslovnim rješenjem. Dok piješ kavu sa klijentom, on kaže da je vrlo zadovoljan i da bi te preporučio drugima. Iz mjeseca u mjesec vidiš napredak u vlastitom poslovanju. Prezentiraš svoj proizvod i izazoveš wow efekt. Nikada nismo uzimali kredite ili pozajmice, od dana jedan uspješno se financiramo sami. Svi ti manji ili veći događaji jednako su mi dragi i jednako uspješni", govori Smolić o svojim najvećim uspjesima dosad.

Kaže i kako su njihovi ciljani potrošači sve tvrtke. "Bit našeg BusinessQ jest što on omogućava izvještavanje iz bilo koje korisničke baze podataka. Svaka tvrtka ima neku takvu bazu i svaka tvrtka treba izvještaje. Menadžment treba pravodobne informacije kako bi bili u stanju donositi informirane odluke. Dosadašnji (i ne samo hrvatski) problem je bio što, iako sve tvrtke trebaju izvještaje (poslovnu inteligenciju), samo mali broj njih najbogatijih je mogao kupiti usluge i proizvode poslovne inteligencije. Tu paradigmu nastojimo izokrenuti. Budući da poslovna inteligencija treba svima, želimo je i dovesti svima. Naš BusinessQ ima takvu licenčnu politiku da trošak raste isključivo rastom vašeg poslovanja i potreba, kada je očekivati da više i možete platiti. Također, softver dolazi sa licencom za neograničen broj korisnika – svi u vašoj tvrtki mogu imati pristup poslovnim izvještajima ili ih izrađivati i dijeliti s drugima", ističe direktor Qualije.

Također smo postavili pitanje koja je idealna zemlja u kojoj bi voljeli pokrenuti biznis. "Hmmm, prva asocijacija na ovo pitanje bila je – Kina. Zašto? Vjerojatno zato što je tržište gotovo nezamislivo velikih razmjera (ako kažemo da u hrvatskoj ima na desetke tisuća potencijalnih korisnika, koliko ih ima u Kini)? To je tržište koje je sve više tehnološko i za koje očekujem da bi im se naš BusinessQ svidio izgledom i funkcionalnošću. Bilo bi lijepo uskoro u Kini otvoriti podružnicu ili pronaći partnera", objašnjava Smolić.

Govoreći o početničkim greškama, kaže kako je prva i osnovna bila što odmah nakon osnivanja nisu snage usmjerili u samo jedan proizvod. "Ne može se izaći na tržište s idejom 'znam raditi sve', makar ona bila i točna. Potrebno se pozicionirati negdje, u nekom segmentu i kazati 'ja radim to i to'. Tada vas i potencijalni klijenti počinju identificirati s tom jednom idejom, počnete i sami shvaćati koja je vaša snaga, koncentrirati se samo na to i svu energiju usmjeriti tamo", kaže.

Na pitanje kakav bi bio njegov idealan zaposlenik Smolić odgovara: "Zaposlenik koji će raditi više od mene. Zaposlenik koji će imati bolje ideje od mene. Zaposlenik koji će mene tjerati da radim. Netko kome mogu s povjerenjem prepustiti dio posla."

Pritom dodaje kako sada ne traže zaposlenike. "Kada se naša ideja s kojom smo upravo krenuli – o prodaji BusinessQ preko partnera razmaše – onda ćemo tražiti. Prvenstveno razvojne inženjere, programere. Imamo ideja za proizvod za zaposliti 10 ljudi na 5 godina. Kada dobijemo i dio tržišta, ulagat ćemo u daljnji razvoj. Preduvjeta za zaposlenje u smislu edukacije neće biti. Nisam niti ja briljirao na fakultetu sa prosjekom ocjena, zašto bih to tražio i od drugih? Još bolje, nisam niti studirao informacijske tehnologije. Bitan je entuzijazam, energija i znanje. Namjeravamo imati dobro plaćene zaposlenike koji će uvijek imati mogućnost dodatno 'potegnuti' i zaraditi više. Naučili smo da je zaposlenik najvažniji kotačić tvrtke (nije klijent uvijek u pravu, već zaposlenik o kojemu ovisi zadovoljstvo klijenta)", ističe Smolić.

Tri brzopotezna pitanja

Imate li kakvih 'recepata' za ostale koji pokušavaju pokrenuti biznis?

Mislim da nema recepta. Možda – probaj, probaj, probaj.

Da danas pokrećem startup sigurno ne bih…

… lutao u širinu, već odmah definirao točno čime se bavim.

Najbolji poslovni savjet koji smo ikada dobili je…

Profiliraj se, da i ti i klijenti znaju što točno znaš raditi.

Komentirajte prvi

New Report

Close