Od 13,3 godina provedenih u klupama djeci u Hrvatskoj korisno 10,8

Foto: Getty Images Foto: Getty Images

Hrvatska nije Singapur, koji odskače na prvom mjestu s koeficijentom 0,88, ali je po 
HC indeksu, odnosno po efikasnosti svog obrazovnog sustava, treća u regiji i 36. u globalnim okvirima.

Hrvatska možda ne može dosegnuti Singapur po pitanju obrazovanja, činjenica je da je to teško čak i najrazvijenijim i najbogatijim državama na svijetu, ali može smanjiti nedostatke u svom obrazovnom sustavu koji idu na štetu siromašnih. Sažetak je to pogleda koji Svjetska banka ima o obrazovanju u Hrvatskoj na temelju istraživanja The Human Capital Index. Samo istraživanje ukazuje na to koliko dijete rođeno u Hrvatskoj ima šanse dosegnuti svoj puni potencijal do 18. godine života.

 

Glavni izazov

Djeca iz obitelji s manjim primanjima imaju mnogo manje šanse ostvariti dobro obrazovanje u Hrvatskoj, kako po trajanju tako i po kvaliteti

Visoki plasman

Prema istraživanju Svjetske banke, dijete rođeno u Hrvatskoj danas ima 72 posto šanse dosegnuti svoj puni potencijal kroz postojeći obrazovni sustav. To uključuje predškolski, osnovnoškolski i srednjoškolski odgoj i obrazovanje. Harry Anthony Patrinos, top čovjek Svjetske banke za obrazovanje za Europu i središnju Aziju govoreći na tribini “Inovacije i transfer tehnologije – poticaj gospodarskoga razvoja Hrvatske”, koja se održala na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu na prvi dan školske godine 2019/20., naglasio je da banka prema Human Capital Indexu, po kojem je Hrvatska indeksirana sa 0,72, smješta na visoko 36. mjesto među 157 država.

 

91 posto

mladih u Hrvatskoj koji su doživjeli 15. godinu doživjet će i 60. godinu, a takoreći svako djete u Hrvatskoj danas ima šansu doživjeti 5. godinu života

“Hrvatska nije Singapur, koji odskače na prvom mjestu s koeficijentom 0,88, ali Hrvatska je po HC indeksu, znači po efikasnosti svog obrazovnog sustava, prilično dobra u odnosu na regiju i prilično dobra u odnosu na druge države koje imaju srednji prosjek primanja”, naglasio je Patrinos. Ukazao je pak na suštinski problem u hrvatskom obrazovanju danas. Naime, djeca iz obitelji s manjim primanjima imaju mnogo manje šanse ostvariti dobro obrazovanje u Hrvatskoj, kako po broju godina koje će provesti u klupama tako i po kvaliteti, odnosno znanju koje će steći tijekom tog procesa. Predstavnik Svjetske banke ukazuje da je to ključan problem s kojim se treba pozabaviti u osnovnom i srednjem obrazovanju u Hrvatskoj u narednom razdoblju. Ali on ujedno ističe da je mnogo pokazatelja koji idu u prilog kvaliteti hrvatskog obrazovanja i standarda života općenito. Primjerice, djeca koja se rode u Hrvatskoj imaju 100-postotnu šansu da će doživjeti petu godinu života, a 91 posto mladih starih 15. godina doživjet će 60. godinu života. U prvih 18. godina djeca u Hrvatskoj provest će 13,3 godina u obrazovnom sustavu, ali efektivno steći će obrazovanja kao da su se školovala njih 10,8 godina.

 

Značenje treće pozicije

Hrvatska je po kvaliteti obrazovanja u regiji ispred Mađarske, Turske, Albanije, BiH, Crne Gore, Rumunjske, Kosova i Makedonije

Globalni poredak

Hrvatska po HC indeksu Svjetske banke u regiji zaostaje samo za Srbijom i Slovenijom. Ispred je Mađarske, Kine, Turske, Albanije, BiH, Crne Gore, Rumunjske, Kosova i Makedonije. Međutim, u isto vrijeme, zaostaje za Srbijom, čiji je indeks 0,76, odnosno gdje 76 posto djece ima priliku kroz obrazovni sustav ostvariti svoj puni potencijal, te zaostaje u odnosu na Sloveniju, čiji je indeks 0,79. Na prvom mjestu nalazi se Singapur (0,88) pa Južna Koreja (0,84) i Japan (0,84). Slijede Hong Kong, Finska i Irska, Australija, Švedska, Nizozemska i Kanada.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!