Izvukli smo dubrovačke zidine iz mraka

Autor: Nikolina Buljan,VLM , 12. lipanj 2012. u 22:00

Lighting, tvrtka Lukše Jakobušića za svjetlosni inženjering, LED rasvjetom osvaja hotele na jugu Hrvatske

Jedan od rijetkih koji tvrdi da mu je kriza donijela poslovne uspjehe je Lukša Jakobušić, vlasnik dubrovačke tvrtke Lighting za svjetlosni inženjering. Osim što je osvjetlila dubrovačke zidine, između ostaloga projektirala je rasvjetu za hotel Lapad, dubrovačku ACI marinu i dvorac Cvijević-Pucić.“Sve što se događa u zadnje dvije godine ide nam u korist. Tehnologija LED rasvjete sve je popularnija, recesija tjera ljude na uštedu, a u prilog nam ide i strategija Vlade o energetskoj učinkovitosti pa i poskupljenje struje. Kao građanin Hrvatske dijelim sudbinu svih stanovnika i na mene utječe globalna recesija, povećanje cijena energenata, pad potrošnje i standarda, ali ironično je da mi je to prilika za unapređenje posla”, govori Jakobušić. Dodaje kako im koristi, i to što Hrvati vjeruju u vrijednost brendova, a Ligting iza sebe ima Philips, čiji je ovlašteni uvoznik i distributer u Hrvatskoj.

Milijunski posao
Najvažnija poveznica uz ovu tvrtku svakako jest milijunski projekt osvjetljavanja dubrovačkih zidina, no i prije nego što je, slikovito rečeno, Dubrovnik izronio iz mraka, Jakobušići su bili u tom poslu. “Koliko daleko u povijest da idem?” pita. Od početka. Obiteljsku tvrtku Brenum (ilirski naziv za Župu dubrovačku) koja je u ratu bila spaljena ponovno su pokrenuli 1994. godine. Lokalno orijentirani, bavili su se, kao i danas, veleprodajom i maloprodajom elektromaterijala i rasvjetnih tijela. “Netom nakon završetka škole počeo sam raditi. U tvrtki smo bili otac, majka i ja. Kako sam htio napraviti neki iskorak iz svega toga, 2007. godine sam osnovao Lighting. Htio sam napraviti tvrtku koja će povući sve iskustvo iz Brenuma, a opet voditi drukčiji biznis”, objašnjava Lukša Jakobušić. Stvarni poticaj bila je pobjeda Philips Lightinga na natječaju za osvjetljavanje dubrovačkih zidina s kojim je Jakobušić već 2005. godine počeo razvijati studiju rasvjete grada Dubrovnika. Nakon što su projekt dobili, pokrenuo je tvrtku Lighting kako bi mogao realizirati projekt. Prve dvije faze projekta osvjetljenja Dubrovnika, govori Jakobušić, vrijedne su 28 milijuna kuna. Nositelj projekta je Grad Dubrivnik, a investitor Društvo prijatelja dubrovačke starine, koje godinama s gradom dijeli novac od prodanih ulaznica, ali također se brine za održavanje zidina. “Imali smo isporuku kompletne rasvjete za prvu i drugu fazu.

Prva faza bilo je osvjetljenje vanjske-kopnene strane zidina, a druga faza je osvjetljenje spomenika unutar stare gradske jezgre. Treća faza odnosi se na rasvjetu hodnika zidina da bi se zidine mogle posljetiteljima otvoriti i noću. Zbog recesije je za sada ta treća faza odgođena i ne zna se kad će se krenuti u realizaciju“, kaže Jakobušić. Zidine su osvijetljene kombinacijom keramičkih metal halogenih reflektora i LED rasvjete. Upravo 2008. godina kada se radilo osvjetljenje dubrovačkih zidina, za Lighting je bila godina najvećih prihoda. Te je godine Lighting je uprihodio 8,9 milijuna kuna, a Brenum 22,5 milijuna kuna. Prošla godina Lightingu je donijela 3,6 milijuna kuna, što je znatno više od 2,3 milijuna kuna 2010. godine. Cilj mu je, ističe, da Lighting u dolazećim godinama prihodima premaši one ostvarene u Brenumu. Trenutno je u Brenumu zaposleno osam radnika, a u Lightingu troje. Na pitanje koliko je LED rasvjeta popularna, jer je sama po sebi štedljivija, a samim time i više ekološka, Jakobušić odgovara: ”Svi se kunu u to i govore da je ‘green in’, no još nema one svjesti da se radi ‘green zbog greena’, nego se promjene u tvrtkama događaju tek kada se menadžmentu prezentiraju brojke koje pokazuju konkretnu uštedu.”

HoReCa klijentela
Najbolje se situacija ogleda u HoReCa segmentu. Lighting, prema riječima Jakobušića, ulazi u hotele, radi besplatan “energy-scan”, odnosno izračunava koliko zamjena izvora svjetlosti može donijeti uštede hotelu. “Kod rasvjete u hotelskim objektima za razliku od recimo grijanja i hlađenja moguće je postići uštede samo zamjenom izvora svjetlosti, odnosno retrofitom. Nije potrebno mijenjati rasvjetna tijela, već se unutar postojećih žarulje zamjene s energetski učinkovitim izvorima. Najčešće su to štedne i LED žarulje koje troše 5-8 puta manje, a traju i do 45 puta duže od klasičnih žarulja. Za hotel je specifično i vršno opterećenje gdje se u jednom trenutku svi energetni koriste istodobno (u večernjim satima vanjska i rasvjeta u sobama, hotelska kuhinja i sl.). Cilj je ograničiti tu potrošnju ali ostaviti gostima isti dojam i ugođaj svjetla, u sobama i u svim ostalim prostorima”, objašnjava Jakobušić. U posljednje vrijeme, kaže, LED rasvjeta postaje popularna i u kućanstvima. Relativno nedavno LED žarulje nisu bile toliko prihvatljive financijski, snage LED žarulja su bile nedovoljne da zamjene postojeće u kućanstvu, a i temperatura boje nije bila na razini standardne žarulje na koju smo se navikli. “U proteklih nekoliko mjeseci rješavanjem snage i temperature i LED žarulje pronalaze primjenu u sve većem broju instalacija, a samim time i cijena im pada. Za širu upotrebu moguće je kupiti LED žarulju od 12W ili 17W koja mijenja klasičnu žarulju od 60W, odnosno 75W”, govori Jakobušić. Ipak, tvrdi, Ligting ne može biti cjenovno najisplativiji jer rade s kvalitetnim rasvjetnim tijelima koja su su, naravno skuplja. Proizvodnja LED žarulja iz Kine “tuče” konkurenciju pa kako bi postali bliži krajnjim korisnicima morali su se istaknuti kvalitetom i steći povjerenje kupaca. Zbog toga su razvili softver tzv. green kalkulator i postavili ga na svoju stranicu. “Uz nekoliko klikova jednostavno i besplatno izračunaš koliko možeš uštedjeti u kućanstvu te koliko je brz povrat na kupljenu žarulju. Dajemo tri godine garancije na LED žarulju. Prije je bilo nezamislivo da uopće postoji garancija za žarulje”, tvrdi Jakobušić.

Izlazak iz Hrvatske
Računanje, kasnije provjeravam, izgleda ovako. Za kućanstvo u kojem navodim da imam standardne žarulje, standardnih grla, snage 60 W puta devet komada, mogu godišnje uštedjeti 1177 kuna , tvrdi Lightingov green kalkulator, ako kupim štednu žarulju Philips Tornado Mini koja stoji 45 kuna. Povrat investicije za ovu žarulju jest četiri mjeseca. Ako kupim Philipsovu LED žarulju, godišnje bi ušteda trebala iznositi 1255 kuna, sama žarulja stajala bi 349 kuna, a povrat investicije je 28 mjeseci. Razlika je samo što LED žarulja traje čak 3-5 puta duže i od štedne žarulje. Upravo bolje pozicioniranje kod krajnih korisnika Jakobušić vidi kao budućnost Lightinga. “Bilboard” plakati sa sloganom LED it be! bili su im pun pogodak, pa su zarazni slogan odlučili i zaštititi. Problem dolazi u trenutku kad ljudi zapamte slogan, zaborave tvrtku pa su stranicu tvrtke morali postaviti i na link povezan uz taj slogan. Uz to kaže da će ciljana tržišta ove tvrtke u budućnosti biti izvan Hrvatske. Posebno zanimljiva im je Crna Gora, zbog blizine Dubrovniku te zbog mnoštva hotela. Iako ga na kraju nagovaram da mi kaže koje projekte misle odraditi u Crnoj Gori, govori: “Ne bih o tome, još smo u početnoj fazi, ali svakako se radi o HoReCa segmentu.” Europske unije se, kaže, ne boji jer smatra da se Hrvatskoj otvaraju mnoga vrata. “Puno će se nama lakše biti prebaciti s tržišta od četiri i pol milijuna stanovnika na tržište od petsto milijuna stanovnika, nego njima s petsto na četiri i pol milijuna”, zaključuje Jakobušić.

Komentirajte prvi

New Report

Close