Potencijale imamo, 
ali sportski turizam kod nas još ne postoji

Autor: Goran Rihelj , 19. listopad 2016. u 22:00

Na zapadu Europe prednjači nogometni turizam, i Hrvatska može iskoristiti popularnost svoje reprezentacije.

Posljednjih je godina iznimno porasla i važnost sportskog turizma. Sport danas ima sve veću ulogu u promociji odredišta i više nije samo sadržaj boravka na nekoj turističkoj destinaciji, nego često i glavni motiv za putovanje u određeni grad, državu ili regiju. Na primjer, odete u Barcelonu i odlučite pogledati El Clasico, derbi Barcelona – Real Madrid.

Na kojoj je razini sportski turizam u Hrvatskoj u usporedbi sa zapadnom Europom? Iskreno, kod nas ne postoji sportski turizam, barem nije strateški i planski razvijan. Sve se svodi na određene proaktivne pojedince kao organizatore sportskih događanja, što nije rezultat strateške i dugoročne vizije niti razvoja. Sve je usmjereno na gradove i županije koje nemaju viziju niti strategiju razvoja lokalnog sporta, a novca zbog krize nema.
Sponzora i donatora također nema jer nema tržišnog proizvoda. Država s druge strane i dalje, opet zbog manjka profesionalizma, struke i strategije razvoja, luta i gura sport u još veći ponor. I na ovim Olimpijskim igrama imali smo nevjerojatne sportske uspjehe olimpijaca i paraolimpijaca, a pitam se je li se nešto promijenilo unatrag četiri godine? Ako nema lokalnog sporta nema ni infrastrukture, a samim time niti temelja za razvoj sportskog turizma.

Sport je iznimno bitan za turizam jer može pomoći u kreiranju dodatnog sadržaja. Sinergija sporta i turizma, pogotovo uz svjetske uspjehe naših sportaša, trebala bi biti bolje izražena te kvalitetnije iskorištena upravo u mjesecima izvan turističke sezone, kako bi riješili jedan od ključnih problema našeg turizma – sezonalnost. Sport je upravo taj dodatni sadržaj i jedna od formula kako produžiti pred i po sezonu.

Biciklizam u posezoni

Nedavno je u Istri održan peti po redu međunarodni biciklistički cestovni maraton Istria Granfondo, koji je u posezoni okupi više od 700 biciklista iz 12 zemalja, te još stotine rekreativaca, kao i obitelj koje prate bicikliste. Dakle, kroz tri dana više tisuću gostiju je generiralo potrošnju i osim sporta, kao glavnog motiva dolaska, bilo uvučeno u turističku priču Istre kroz organizaciju dodatnih zabavih i turističkih sadržaja.

To je ključ, zaokružiti priču u sportsko-turistički proizvod. Ima jako puno “malih” sportova i mogućih natjecanja koji u turističku destinaciju mogu privući stotine i tisuće natjecatelja za jedan vikend. Krajem rujna u Vinkovcima je održano Europsko prvenstvo mažoretkinja, gdje je samo natjecateljica iz mnogih zemalja bilo više od 2000, a tu je i tehničko osoblje i obitelji koji prate svoju djecu, tako da smo dobili velik broj turista u samo tri dana – i jako veliku turističku potrošnju.
Hrvatska je uspješna sportska nacija, poznata smo turistička destinacija, imamo povoljnu klimu, prometno smo dobro povezani, ali nema strategije razvoja i tu staje cijela priča. Moramo investirati u infrastrukturu i napraviti zaokružen sportsko-turistički proizvod. Nemamo novac i infrastrukturu, ali imamo ono najvažnije – odličnu priču – a novac bez priče opet nema efekta. Kapital ne ide tamo gdje je lijepo, nego tamo gdje je povrat investicije najizgledniji. Trebamo ispričati priču. Važno je naglasiti kako se uz sportski turizam veže i zdravstveni turizam kroz rehabilitacije i liječenje, kao i wellness, kulturni i drugi turizam.

Također, najveća moć turizma je što on nije pojedinačna industrija, nego veže vertikalno i horizontalno razne industrije. Upravo kroz tu prizmu utječe na razvoj lokalne ekonomije i podizanje kvalitete lokalnog standarda. Stoga, ulaganje u razvoj turizma je investicija, a ne trošak. Stvaranjem motiva dolaska generira se turistička potrošnja, koja potiče lokalnu ekonomiju i opet se slijeva u grad i sustav turističkih zajednica kroz poreze i turističku pristojbu.

Dakle, da bi unaprijedili sportski turizam moramo imati jasnu viziju i strategiju razvoja na svim razinama koje su sinergijski povezane, moramo prirediti sportsko-turističke proizvode, povezati turističke i sportske organizacije kao i javni s privatnim sektorom.

Nogometni kampovi

Na zapadu Europe prednjači nogometni turizam. I Hrvatska može iskoristiti popularnost svoje reprezentacije, ali i kvalitetnu klimu te dobru geostratešku poziciju za nogometne kampove.
Pogledamo li nogometne stadione u Europi tj. cijelu ekonomiju oko nogometa, sve je jasno – nogomet je vrhunski poslovni proizvod. U Hrvatskoj je nogomet u lošem stanju, jer nema profesionalizma. Tek kada će se klubovi profesionalizirati u svim segmentima, postat će sportska, poslovna i navijačka priča.

Imati nogometne terene poput Novigrada ne može biti dovoljno za razvoj nogometnog turizma. Konkurencija je velika, a mi moramo iskoristiti naš turizam i sve lijepo upakirati kroz turističko sportski proizvod i ispričati priču. Cilj je imati kampove “dva mjeseca ili više”, a ne jedan vikend. To je jedino kvalitetno i dugoročno održivo.

Nedavno je izašao podatak kako dva od pet posjetitelja koji posjete Veliku Britaniju posjeti neki sportski događaj, a 73% njih se odluči za nogomet. U Europi je nogomet uspješan jer je vrhunski proizvod. Sve je predodređeno emocijama, doživljaju i u konačnici vrhunskoj predstavi.
Sport oduvijek privlači velike skupine ljudi, samo moramo napraviti vrhunsku zabavu tj. predstavu i doživljaj. To je moć sporta.

Što klubovi žele?

Od 27. do 30. listopada u tri paviljona i konferencijskoj dvorani Zagrebačkog velesajma održat će se Football Fest, veliki nogometni događaj koji će okupiti više od 50 tisuća posjetitelja, klubova, saveza i tvrtki povezanih s nogometom iz svih zemalja jugoistočne i srednje Europe. Ako nešto prodajemo onda moramo prvo upoznati našu ciljnu skupinu, njihove želje i potrebe.
U ovom slučaju riječ je o nogometnim klubovima. Turističke zajednice, ali i gradovi i županije, moraju znati što klubovi očekuju, od uvjeta, infrastrukture, ponude i svega ostalog.

Nije dovoljno imati samo nogometne terene, moramo zaokružiti cijelu priču. Kada se jasno zna što klubovi žele, kreće se u izgradnju infrastrukture i stvaranja uvjeta za dugoročni razvoj sportskog turizma. na kraju, turističke zajednice svakako moraju biti prisutne na Football Festu, dobro detektirati želje i potrebe klubova, povezati se i napraviti dobar networking, skupiti kontakte od svih stručnjaka i proaktivno djelovati. v

Komentirajte prvi

New Report

Close